Autobuzele noi, pe care le aşteptăm de doi ani, se scumpesc

Autobuzele noi, pe care le aşteptăm de doi ani, se scumpesc

Iulia Kelt
Evaluaţi acest articol
(15 voturi)
8 comentarii

Se împlinesc doi ani de când aleşii locali au hotărât achiziţionarea a 20 de minibuze şi 50 de autobuze medii noi. Între timp, cele 50 de autobuze medii noi au devenit autobuze electrice hibrid, dar tot pe hârtie au rămas. Acolo sunt şi cele 20 de minibuze pentru achiziţia cărora Primăria municipiului Galaţi va trebui să organizeze o nouă licitaţie, din cauză că la prima procedură nu s-au prezentat ofertanţi. Singurul progres evident este că mijloacele de transport de care gălăţenii au atâta nevoie se vor scumpi, astăzi, tot prin votul aleşilor locali.

Consilierii locali ai Galaţiului sunt convocaţi, astăzi, în şedinţă ordinară, pentru a modifica, printre altele, hotărârea pe care au votat-o pe 31 mai 2017, privind achiziţionarea a 20 de minibuze şi 50 de autobuze medii noi. E drept că, pe 24 aprilie 2018 „autobuzele medii noi” au devenit „autobuze hibrid”, iar pe 27 septembrie 2018, „autobuze electrice hibrid”, dar achiziţia lor a rămas tot la stadiul de dorinţă.

Eşec

Despre cele 20 de minibuze se poate spune că au fost mai norocoase! Pentru achiziţia lor, Primăria municipiului Galaţi a lansat, în luna februarie, o licitaţie publică ale cărei termene de primire a ofertelor au tot fost prelungite. Din păcate, deşi au existat companii interesate, care au cumpărat caietul de sarcini al licitaţiei şi au cerut clarificări administraţiei locale, oficial nu s-a depus nici măcar o ofertă pentru contractul cu o valoare estimată de 4.371.000 de lei fără TVA.

În lipsa ofertanţilor, procedura a eşuat şi va trebui reluată, dar cu alt preţ, mai mare, pe care consilierii locali îl vor stabili astăzi, prin vot. Cel care argumentează necesitatea majorării costurilor este Vergiliu Vals, directorul Direcţiei Servicii Comunitare de Utilităţi Publice, principalul semnatar al caietului de sarcini al licitaţiei recent anulate.

Ce se schimbă

După ultima sa modificare, hotărârea privind achiziţia celor 70 de autobuze noi prevedea o investiţie totală de 85.746.000 lei fără TVA, din care 81.375.000 lei fără TVA - cele 50 de „hibrid” şi 4.371.000 lei fără TVA - cele 20 de minibuze.

În proiectul ajuns astăzi pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului Local, sunt prevăzute costuri totale de 90.240.000 lei fără TVA, din care 84.000.000 lei fără TVA - cele 50 de autobuze hibrid şi 6.240.000 lei fără TVA - cele 20 de minibuze. Sursa de finanţare propusă este bugetul local plus credit bancar/ fonduri europene (FEDR).

Explicaţii oficiale

În raportul de specialitate al proiectului de hotărâre, semnat de Vergiliu Vals, directorul Direcţiei Servicii Comunitare de Utilităţi Publice din Primărie, se arată că „urmare a reprospectării ofertelor identificate pe piaţa de specialitate, precum şi prin consultarea cu specialiştii operatorului de transport, s-a ajuns la concluzia că este necesară modificarea indicatorilor tehnico-economici aprobaţi” în 31 mai 2017 pentru achiziţionarea celor 70 de autobuze.

Iniţiatorul acestui proiect de hotărâre, viceprimarul PSD Sorin Enache, ne-a explicat că estimarea iniţială a costurilor s-a bazat pe un curs euro de 4,6 lei, faţă de 4,76 lei, curs actual, iar motoarele Euro 6 s-au upgradat la versiunea Euro 6-C, cu o valoare mai mare. În consecinţă s-a propus majorarea indicatorilor cu circa zece la sută.

De ce acum

Argumentele administraţiei locale par justificate. În doi ani se schimbă multe, inclusiv preţurile, inclusiv motoarele. Ne întrebăm însă, care este motivul pentru care autorităţile s-au grăbit să lanseze în luna februarie o licitaţie pentru un contract cu o valoare despre care, o lună mai târziu, susţin că e mai mică decât cea reală.

Vestea bună este că şi cele 50 de autobuze hibrid beneficiază, în şedinţa de astăzi, de un mic progres. Se va aproba "Studiul de oportunitate în vederea achiziţionării a 50 de autobuze electrice hibrid în Municipiul Galaţi prin accesarea de fonduri europene prin apelul de proiecte POR/2017/4/4.1/1 - Axa prioritară 4".

Prin urmare nu ne rămâne decât să sperăm. Să sperăm că licitaţia pentru cele 20 de minibuze noi va fi reluată cât mai curând, că se vor prezenta ofertanţi şi că procedura se va finaliza cu succes. Şi să sperăm că vom beneficia de fonduri europene cu care să achiziţionăm cele 50 de autobuze electrice hibrid despre care e greu de spus dacă vom apuca să le vedem şi folosim în transportul public local din Galaţi.

Citit 4472 ori Ultima modificare Vineri, 29 Martie 2019 02:43

8 comentarii

  • postat de Suzana Joi, 28 Martie 2019 09:47 82.137.14.*** Link la comentariu
    1
    21

    Dacă mai așteptați puțin și mai cresc EUROII veți cumpăra numai roțile de rezervă Vor AJUNGE AUTOBUZELE la preț de avion Domnul Director al Ser. Comunitar are dreptate mai ales când a afirmat că în spatele unui șofer SUNT 6 blonde sau Băieți de încredere,de bază pentru PARTID Cu minibuzele mergem la pescuit vânătoare sau cărăm însoțitorii la înmormântări??? De ce nu REZOLVAȚI PROBLEMA AUTOBUZELOR FOARTE SIMPLU ??? CA LA CĂLDURĂ, DOMNUL DIRECTOR de la Serviciul Comunitar este expert in reforme prin Restructurare --Inchideti Șandramaua , FACEȚI și economie că vine PAȘTELE și Sărbătorile GALAȚIULUI dar mai ALES Sărbătoarea SCRUMBIEI CONGELATE și trebuie bănuți pentru Prima de Paști și pentru Panseluțe OLANDEZE

    Raportează
  • postat de galatean Joi, 28 Martie 2019 09:29 193.194.132.*** Link la comentariu
    2
    8

    Cum de a mers bine cu Skoda Electric pentru troleibuze si nu se misca treaba pentru autobuze?
    Sa ia tot de la Skoda. Sau Iveco etc.

    Raportează
  • postat de maurice Joi, 28 Martie 2019 09:08 86.127.209.*** Link la comentariu
    0
    21

    E normal sa se scumpeasca. Pana se hotarasc ei sa le cumpere se vor mai scumpi de cateva ori. Mai bine fac licitatie direct pentru nave spatiale, poate peste 100 de ani urmasii nostri vor avea autobuze noi in Galati.

    Raportează
  • postat de Fake Joi, 28 Martie 2019 08:58 5.13.160.*** Link la comentariu
    15
    10

    Avem transportul pe care-l merităm. Pentru ce autobuze noi? Pentru ca in 2 săptămânii, cocalarii orașului sa le distruga?... E mai bine asa....

    Raportează
  • postat de Eu Joi, 28 Martie 2019 08:19 92.86.16.*** Link la comentariu
    0
    17

    Adica, daca o mai lalaie mult, or sa vina in preajma alegerilor ca sa zica ca a facut si ca merita un nou mandat, dar nu o sa mai circule multa lume cu ele, pentru ca multi or o sa isi piarda locul de munca, din cauza ca nu au cum ajunge la el fara un mijloc de transport, or o sa se mute din oras...A se vedea bataia de joc pe 24 si alte trasee pentru afara orasului...oras de ......

    Raportează
  • postat de titi Joi, 28 Martie 2019 07:55 84.243.108.*** Link la comentariu
    0
    18

    Capacitatea celor ce trebuie sa lucreze pentru cetatenii urbei noastre este de circa 0%. Mereu si mereu se lovesc de aceeeasi problema, INCOMPETENTA, ca e vorba despre transport, ca e vorba despre infrastructura, pe care onor, domniile lor, o imbraca in poleala destinului nefavorabil pe care il traim cu totii de 30 de ani incoace.
    Ce este clar pentru toti, Galatiul a fost construit in scopul industrializarii masive a zonei de la mijlocul secolului trecut, iar astazi, datorita lipsei agentilor economici mari, competitivi, se zbate intr-o valtoare a deznadejdii, ce are ca finalitate moartea clinica (falimentul) sau.

    Raportează
  • postat de Bebe Joi, 28 Martie 2019 06:49 5.13.166.*** Link la comentariu
    0
    16

    Arronax totul sta la Primarie si nu la Transurb , ei hotarasc daca se vrea sau nu se vrea autobuze noi , in a promite nu-i doare gura , problema e taranganeala asta de ani ,ba ca nu s-a facut caietul de sarcini , ba ca lipsesc pagini ,ba ca nu mai este euro la cat vrem noi , ba ca nu sant ofertanti si tot asa o sa tina mereu , scuze vor fii mereu pe aceasta tema , au trecut 2 ani si vor mai trece , omul de rand uita se multumeste cu ce merge dar la un moment dat cat poti carpesti un lucru sa mearga la infinit? La Cluj nu s-a tinut in sah atatea ani , sa facem diferenta dintre ei si noi.

    Raportează
  • postat de Arronax Joi, 28 Martie 2019 00:23 188.24.209.*** Link la comentariu
    5
    52

    Vom avea autobuze noi in Galați dar vor veni prin 2025 la cum se mișcă treburile.Rusine Primăria Galați și rușine Transurb pentru condițiile oferite in transportul in comun din Galați,condiții jalnice și de tot râsul și plânsul de altfel.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.