Autobuzele noi, pe care le aşteptăm de doi ani, se scumpesc
Foto: Iulia Kelt

Autobuzele noi, pe care le aşteptăm de doi ani, se scumpesc
Evaluaţi acest articol
(15 voturi)

Se împlinesc doi ani de când aleşii locali au hotărât achiziţionarea a 20 de minibuze şi 50 de autobuze medii noi. Între timp, cele 50 de autobuze medii noi au devenit autobuze electrice hibrid, dar tot pe hârtie au rămas. Acolo sunt şi cele 20 de minibuze pentru achiziţia cărora Primăria municipiului Galaţi va trebui să organizeze o nouă licitaţie, din cauză că la prima procedură nu s-au prezentat ofertanţi. Singurul progres evident este că mijloacele de transport de care gălăţenii au atâta nevoie se vor scumpi, astăzi, tot prin votul aleşilor locali.

Consilierii locali ai Galaţiului sunt convocaţi, astăzi, în şedinţă ordinară, pentru a modifica, printre altele, hotărârea pe care au votat-o pe 31 mai 2017, privind achiziţionarea a 20 de minibuze şi 50 de autobuze medii noi. E drept că, pe 24 aprilie 2018 „autobuzele medii noi” au devenit „autobuze hibrid”, iar pe 27 septembrie 2018, „autobuze electrice hibrid”, dar achiziţia lor a rămas tot la stadiul de dorinţă.

Eşec

Despre cele 20 de minibuze se poate spune că au fost mai norocoase! Pentru achiziţia lor, Primăria municipiului Galaţi a lansat, în luna februarie, o licitaţie publică ale cărei termene de primire a ofertelor au tot fost prelungite. Din păcate, deşi au existat companii interesate, care au cumpărat caietul de sarcini al licitaţiei şi au cerut clarificări administraţiei locale, oficial nu s-a depus nici măcar o ofertă pentru contractul cu o valoare estimată de 4.371.000 de lei fără TVA.

În lipsa ofertanţilor, procedura a eşuat şi va trebui reluată, dar cu alt preţ, mai mare, pe care consilierii locali îl vor stabili astăzi, prin vot. Cel care argumentează necesitatea majorării costurilor este Vergiliu Vals, directorul Direcţiei Servicii Comunitare de Utilităţi Publice, principalul semnatar al caietului de sarcini al licitaţiei recent anulate.

Ce se schimbă

După ultima sa modificare, hotărârea privind achiziţia celor 70 de autobuze noi prevedea o investiţie totală de 85.746.000 lei fără TVA, din care 81.375.000 lei fără TVA - cele 50 de „hibrid” şi 4.371.000 lei fără TVA - cele 20 de minibuze.

În proiectul ajuns astăzi pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului Local, sunt prevăzute costuri totale de 90.240.000 lei fără TVA, din care 84.000.000 lei fără TVA - cele 50 de autobuze hibrid şi 6.240.000 lei fără TVA - cele 20 de minibuze. Sursa de finanţare propusă este bugetul local plus credit bancar/ fonduri europene (FEDR).

Explicaţii oficiale

În raportul de specialitate al proiectului de hotărâre, semnat de Vergiliu Vals, directorul Direcţiei Servicii Comunitare de Utilităţi Publice din Primărie, se arată că „urmare a reprospectării ofertelor identificate pe piaţa de specialitate, precum şi prin consultarea cu specialiştii operatorului de transport, s-a ajuns la concluzia că este necesară modificarea indicatorilor tehnico-economici aprobaţi” în 31 mai 2017 pentru achiziţionarea celor 70 de autobuze.

Iniţiatorul acestui proiect de hotărâre, viceprimarul PSD Sorin Enache, ne-a explicat că estimarea iniţială a costurilor s-a bazat pe un curs euro de 4,6 lei, faţă de 4,76 lei, curs actual, iar motoarele Euro 6 s-au upgradat la versiunea Euro 6-C, cu o valoare mai mare. În consecinţă s-a propus majorarea indicatorilor cu circa zece la sută.

De ce acum

Argumentele administraţiei locale par justificate. În doi ani se schimbă multe, inclusiv preţurile, inclusiv motoarele. Ne întrebăm însă, care este motivul pentru care autorităţile s-au grăbit să lanseze în luna februarie o licitaţie pentru un contract cu o valoare despre care, o lună mai târziu, susţin că e mai mică decât cea reală.

Vestea bună este că şi cele 50 de autobuze hibrid beneficiază, în şedinţa de astăzi, de un mic progres. Se va aproba "Studiul de oportunitate în vederea achiziţionării a 50 de autobuze electrice hibrid în Municipiul Galaţi prin accesarea de fonduri europene prin apelul de proiecte POR/2017/4/4.1/1 - Axa prioritară 4".

Prin urmare nu ne rămâne decât să sperăm. Să sperăm că licitaţia pentru cele 20 de minibuze noi va fi reluată cât mai curând, că se vor prezenta ofertanţi şi că procedura se va finaliza cu succes. Şi să sperăm că vom beneficia de fonduri europene cu care să achiziţionăm cele 50 de autobuze electrice hibrid despre care e greu de spus dacă vom apuca să le vedem şi folosim în transportul public local din Galaţi.

Citit 5476 ori Ultima modificare Vineri, 29 Martie 2019 02:43

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.