La exact trei ani de la debut, lucrările de pe "Centura mică" a Galațiului (DJ 251M), incluzând aici și punerea în operă a podului hobanat, se află la un stadiu de aproximativ 60-70%.
Finanțarea amplului proiect de investiție se face din fonduri europene nerambursabile, obținute în cadrul financiar multianual 2014-2020, cu termen de finalizare la sfârşitul anului 2023. Din acest motiv, am discutat cu președintele Consiliului Județean (CJ) Galați, Costel Fotea, despre riscul dezangajării banilor europeni în caz de nefinalizare la termen a lucrărilor sau despre cel al aplicării unor penalități de întârziere.
Firmă din Neamţ, recunoscută pentru neseriozitate
"Nu există niciun risc ca banii europeni să fie pierduți. Sigur, m-aș fi bucurat foarte mult ca astăzi să putem circula pe centură, dar a existat un cumul de factori de care trebuie să ținem cont. Din păcate, firma din Neamț nu este recunoscută pentru seriozitate (Aqua Parc SRL, actuala Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL - n.r.), iar probleme am avut și cu celelalte asocieri, în total discutăm despre aproximativ 20 de firme. Mai sunt și operatori economici din Galați care trebuiau să facă partea de relocare a utilităților. Pe aceștia i-am preluat de la Primărie, ca să-i plătim și să nu se blocheze lucrările. Este vorba despre achitarea a 6-7 milioane de euro, dar ei tot nu au fost prea harnici, ca să mă exprim plastic. În al treilea rând, am avut ghinionul de a contracta o firmă din București sau Ploiești, care a câștigat calculul exproprierilor și nu l-a făcut legal, corect, ca la carte. Asta a blocat lucrările de modernizare și nu vorbim doar de zonele dinspre Combinat sau Viaduct. Au fost mai multe zone în care nu s-a putut efectiv lucra la relocarea unui adevărat păienjeniș de rețele subterane", a explicat Costel Fotea modul mai puțin fericit în care au evoluat lucrările de pe DJ 251M.
Exproprierile au ajuns la 96 la sută
Pe de altă parte, președintele CJ crede că, de acum încolo, ritmul lucrărilor poate fi altul, evaluând stadiul acestora la peste 65%, dar cu 60-70 de muncitori prezenți zilnic pe şantier. În plus, conform aceleiași surse, după ce a fost adus - în pandemie, din Italia - și montat întreg tablierul podului hobanat, în această etapă sunt dimensionate hobanele și se va trece la montarea lor, cu ajutorul unor sisteme (cricuri) hidraulice. Costel Fotea are, totodată, certitudinea că până la sfârșitul anului podul va fi finalizat, iar partea de exproprieri, adusă la un stadiu de 96%, se apropie și ea de sfârșit, odată și cu dezactivarea/dezafectarea benzinăriilor de pe traseu.
Valoarea investiției se apropie de 45 de milioane de euro
În paralel, acești trei ani au adus, pe lângă pandemie, și scumpiri consistente ale materialelor de construcții și ale forței de muncă. Din 2020 încoace, prețul fierului a crescut de patru ori, ca să nu mai vorbim de ciment sau de combustibili, ajunși la un moment dat către 10 lei/litru. În acest fel, obiectivul de investiție se duce lejer la peste 40 de milioane de euro în total, chiar 43-44 de milioane, conform ultimelor estimări de care dispune Costel Fotea. "Toate aceste ajustări de costuri au fost acoperite, nu din bugetul propriu, și îi asigur pe toți gălățenii că centura va fi terminată. În varianta pesimistă, vom circula cel târziu în perioada martie-aprilie 2024, dar eu încă sper să fie gata la finele acestui an", a conchis președintele CJ Galați.