Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, în parteneriat cu Zona Liberă Galați și Port Bazinul Nou, a demarat un proiect ce vizează extinderea liniilor cu ecartament larg din Dana 47 până în Dana 53. În valoare de aproape 9,15 milioane de lei, proiectul este finanțat din fonduri europene și va contribui, printre altele, și la consolidarea "coridoarelor solidarității" ce permit creșterea exporturilor de mărfuri, în special cereale, din Ucraina.
Lucrările din Port Bazinul Nou și Zona Liberă Galați vin în completarea investițiilor care s-au făcut în cursul anului trecut pentru modernizarea liniei cu ecartament larg, de tip sovietic, de la Giurgiulești în Portul Docuri.
Licitația pentru execuția lucrărilor a fost adjudecată de societatea de construcții Tancrad, iar în cursul zilei de vineri, 1 septembrie, a fost semnat contractul aferent acestor lucrări.
Lungimea noii linii de cale ferată cu ecartament larg, de tip industrial, dintre Dana 47 până în Dana 53, va fi de aproximativ 641 de metri (din care 346 de metri cale ferată în zona administrată de APDM Galați, iar 295 de metri de cale ferată în Zona Liberă Galați) și va fi utilizată pentru încărcarea și descărcarea de produse siderurgice, îngrășăminte, cereale, fier vechi și containere (ce vor sosi sau se vor îndruma dinspre/spre Moldova și Ucraina).
"Extinderea liniilor de cale ferată cu ecartament larg din Portul Galaţi şi din Zona Liberă Galaţi va contribui la realizarea unor economii de timp în transportul de mărfuri, prin creşterea capacităţii de operare pe calea ferată şi reducerea timpului de transbordare. Această investiție este o dovadă că România, prin porturile de la Dunăre, poate oferi soluții pentru preluarea fluxurilor suplimentare de mărfuri din zona de conflict din Ucraina, prin suplimentarea constantă a conexiunilor cu transporturile feroviare și asigurarea transbordării eficiente a vagoanelor", a subliniat directorul general al APDM Galați, Marcela Daniela Costea.
Modernizarea conexiunilor multimodale de transport este importantă și pentru viitoarea dezvoltare a Zonei Libere Galați. "Pentru noi, acest proiect cu fonduri europene este o premieră, e primul de acest fel pe care îl derulăm. Această lucrare în infrastructura portuară este un avantaj pentru clienții și partenerii noștri din zona liberă, pentru că Zona Liberă Galați este singura zonă liberă din țară care are această facilitate de transport, pe cale ferată cu ecartament larg. Este un element competitiv important, ce sperăm să contribuie la dezvoltarea pe termen lung a afacerilor din Zona Liberă și să-i consolideze rolul de legătură între Uniunea Europeană și spațiul ex-sovietic", a declarat, la rândul său, directorul Zonei Libere Galați, Cătălin Cojocaru.
Prezenți la semnarea contractului de lucrări, reprezentanții administrației publice locale și județene, Doina Cucu, vicepreședinte al CJ Galați, și viceprimarul Lucian Valeriu au ținut să sublinieze importanța pentru Galați a dezvoltării infrastructurii portuare. Aceștia au arătat că dezvoltarea porturilor înseamnă dezvoltarea Galațiului și că, sub o formă sau alta, viața comunității locale a fost legată de viața Dunării și a porturilor.
Termenul de execuție a lucrărilor de extindere a căii ferate cu ecartament larg este de patru luni, ceea ce înseamnă că, până la sfârșitul acestui an, noile facilități din Portul Galați vor putea fi folosite de transportatori.