Pentru şefii deconcentratelor din transporturi, nu mai contează cine câştigă alegerile

Pentru şefii deconcentratelor din transporturi, nu mai contează cine câştigă alegerile
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Alternanţa la putere în plan central, urmată de alternanţa la funcţiile de director în plan local * Directori pe valul politic în administraţia portuară şi fluvială * Glasul roţilor de tren e o şoaptă de partid * Registrul Auto, la revizia deconcentratelor * În lipsă de şosele, cei de la Drumuri Naţionale au timp să se sape între ei


Nici nu s-a dat startul alegerilor parlamentare şi, oficial, al algoritmilor de partid în împărţirea caşcavalului instituţiilor publice, că în unele locuri deja „le jeux son faits”. Cică nu ar fi bine să spui „hop” înainte de alegeri, dar pe la regiile şi societăţile subordonate Ministerului Transporturilor exact asta s-a întâmplat. Nu de alta, dar ca în toate posturile bugetare bine plătite, concurenţa e mare, iar partidele au multe cadre de nădejde.

Concurs la Primăria fluvială

De departe, pe linia Transporturilor, cele mai râvnite posturi sunt cele de la Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi şi Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi. Poate acesta a fost şi motivul pentru care nici nu au apucat bine să cadă Guvernele Boc şi Ungureanu că s-a şi apucat lumea să tragă sforile pentru a pune mâna pe instituţii.
Prima schimbare s-a făcut la AFDJ Galaţi, la sfârşitul lui mai, la nici o lună după instalarea Guvenului Ponta, când Florin Uzumtoma, susţinut de PDL, a fost înlocuit printr-un ordin de ministru cu Mircea Răzvan Cristea, nimeni altul decât cel care a fost opt ani viceprimar al Galaţiului. Desigur, toată lumea s-a întrebat ce are Dunărea cu Primăria, dar când însuşi ministrul Administraţiei de la acea vreme, Victor Paul Dobre, i-a ţinut partea şi a reamintit lumii că viceprimarul are patalama de inginer navalist şi că nu a fost numai în administraţia locală, ci „a mai lucrat în domeniu”, la Şantierul Naval şi NAVROM, cine poate să spună că funcţia a fost atribuită strict pe linie de partid? Unde mai pui că Mircea Cristea nu numai că a asigurat interimatul, dar şi-a luat şi… definitivatul la concursul de ocupare a postului de director general, organizat în octombrie, în conformitate cu prevederile ordonanţei privind guvernarea corporatistă. În fine, conducerea AFDJ Galaţi este în prezent o mare familie fericită, cu rotaţii de directori în rezonanţă cu rotaţia puterii.

Avansat în turnul directorial

La Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, apele s-au limpezit prin august. Pupila lui Mircea Toader, chelnerul din Constanţa reciclat la Transeuropa pentru a deveni director general al APDM Galaţi, George Petcu, a fost pus pe liber şi nimeni nu pare a-i duce dorul… În locul său a fost numit Marius Luigi Ciubrei şi chiar dacă iniţial nimeni din administraţia portuară actuală nu avea habar cine este noul director general, până la urmă, în afară de susţinerea pe linie de partid din partea liberalilor, s-a găsit în CV-ul respectivului şi ceva urme de apă de Dunăre. Mai exact, Ciubrei se poate lăuda că, deşi până să intre în cabinetul directorial din turnul Palatului Navigaţie nu a mai lucrat vreodată la APDM Galaţi, în perioada 1997 - 2006 a acumulat ceva experienţă la regia soră şi frate în materie de transporturi navale, AFDJ Galaţi. Acolo, Ciubrei a ocupat, în perioada menţionată, funcţia de şef Serviciu Investiţii, la care a renunţat pentru un post de consilier superior în cadrul Compartimentului de verificarea achiziţiilor publice din cadrul DGFP Galaţi. Dar cum apele Dunării albastre par mai atrăgătoare decât apele tulburi din dosarele fiscului gălăţean, iată-l acum pe Marius Ciubrei director general la APDM Galaţi. Teoretic, ar trebui să fie (sau poate că a şi fost) un concurs oficial pentru ocupare postului de director general. Dar cui în pasă de o simplă formalitate, când doar toată lumea ştie dincotro vine valul schimbării.

Companiile feroviare, împărţite în stil USL

Rotaţia cadrelor a fost intensă, anul acesta, şi la sucursalele şi centrele regionale ale companiilor naţionale feroviare, adjudecate de liberali şi de social-democraţi. Sucursala de Transport Feroviar de Călători din Galaţi a operatorului de transport de persoane CFR Călători este condusă, din august, de Andone Bourceanu. Susţinut de PSD, el i-a luat locul lui Ştefan Costin. Înainte de a veni la CFR Călători, Andone Bourceanu a condus Centrul Zonal de Marfă din Galaţi al operatorului de transport de mărfuri CFR Marfă. După plecarea sa de la Marfă, Centrul Zonal a fost condus de Săndel Dumitru. Sprijinit de liberali, acesta din urmă a fost înlocuit după numai câteva luni de mandat, în toamnă, cu un alt ceferist care se bucură de susţinerea PNL. Este vorba de Ştefan Mihai, directorul în exerciţiu. Şi la CFR SA, compania care se ocupă de infrastructura feroviară, au avut loc două schimbări de conducere în teritoriu, anul acesta. Fostul director al Centrului Regional de Exploatare, Întreţinere şi Reparaţii de la Galaţi, Ionel Filimon, a fost înlocuit în vară cu Violeta Obiloiu, care a asigurat interimatul la conducere timp de câteva săptămâni. În iulie, postul i-a fost atribuit lui Laurenţiu Seceleanu. Susţinut de PNL, el conduce şi acum unitatea teritorială a companiei naţionale de infrastructură feroviară. Surse din interiorul CFR au declarat că, în principiu, lucrurile să rămână neschimbate după alegerile din 9 decembrie, dacă USL îşi va păstra majoritatea din Parlament. Totuşi, nimic nu e bătut în cuie. E posibil, se spune, ca schema de atribuire a posturilor să rămână la fel şi să fie schimbări doar la vârful celor trei companii. La fel de posibil este să fie schimbată şi schema. Totul depinde de configuraţia viitorului Guvern.

Sapă la licitaţie

Să revenim acum cu picioarele pe pământ, taman pe drumurile naţionale care trec prin judeţul nostru. Parte a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), secţia Drumuri Naţionale (SND) de la Galaţi (că de autostrăzi nici nu poate fi deocamdată vorba…) este condusă în prezent de inginera Doiniţa Corban. Secţia de la Galaţi este subordonată Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, care, la rândul ei, este subordonată CNADNR-ului subordonat Ministerului Transporturilor. În tot acest sistem de subordonare tip Matrioşka, bătaia pe posturi este la eşaloanele superioare. Iar politicul cască bine ochii la această chestiune pentru că din câte contracte pe sprânceană s-au dat la drumuri şi autostrăzi mulţi aleşi au prins cheag, iar partidele au făcut punga mare pentru campaniile electorale. Fiind la un nivel, poate, prea depărtat de sferele înalte ale contractelor, Doiniţa Corban ar putea scăpa cu postul neatins, dar, mai ştii, cum şosele nu prea se fac pe la noi, bugetarii de la Drumuri Naţionale au tot timpul să se sape între ei.

Învârteli pe patru roţi

La Registrul Auto Român, morişca schimbărilor a fost deja pusă în mişcare. Ordonanţa privind guvernanţa corporativă a întreprinderii nu a făcut decât să ungă mai bine sistemul şi să deschidă calea unei noi conduceri. La nivel central s-a înfipt PSD, prin Gheorghe Adrian Dincă, aşa că e de aşteptat ca şi în teritoriul să avem aceeaşi coloratură politică. Actualul director de la RAR Galaţi, Cătălin Cristache, este un personaj destul de controversat. Intrat în politica pe filiera PC, a ajuns în cele din urmă în tabăra PDL şi s-a plasat sub „aripa” Necula-Toader. De aici a reuşit să pună mâna pe RAR Galaţi. Experienţă în domeniu? Cristache a deţinut la un moment dat o societate care făcea comerţ cu piese auto, cu un singur angajat, dar care a fost radiată în 2008. În schimb, „gurile rele” spun că, pe filiera Necula, şeful RAR Galaţi s-ar afla în spatele unei firme care scotea bani frumoşi, pentru el şi partid, din contractatele preferenţiale de furnizare de alimente încheiate la presiunea politică cu unele grădiniţe din Galaţi. Din aproape în aproape, Cătălin Cristache a prins şi un mandat în Consiliul Local, iar la un moment dat visa şi la un mandat de deputat în Colegiul 7, dar candidatura i-a fost suflată de (re)venirea în scena gălăţeană a lui Constantin Dumitriu. Dat fiind contextul politic, şansele lui Cătălin Cristache de a păstra şefia RAR sunt destul de mici. Dar, mai ştii? Zice-se că, în ton cu Necula, ar fi avut nişte legături subterane cu tabăra USL. De dragul funcţiei, ce contează o schimbare de macaz? Pe de altă parte, ştiţi vorba aia: iubesc trădarea, dar urăsc pe trădători. Măcar pentru început.

(Ovidiu Amălinei şi Rodica Mişcalencu)

Citit 4208 ori Ultima modificare Luni, 03 Decembrie 2012 22:46

1 comentariu

  • postat de marcu
    Marți, 04 Decembrie 2012 09:25
    Odata cu schimbarea echipei de la conducerea Executivului, ne este dat sa auzim din nou cunoscutul refren al depolitizarii structurilor centrale si locale ale administratiei publice.
    Cica institutiile publice trebuie depolitizate dupa ce operatiunea inversa a fost intreprinsa cu sarg si voie buna de catre cei trecuti in adormire (politica).
    De ani buni, mass-media reproseaza inaltilor diriguitori politizarea functiilor si a demnitatilor publice, aservirea politica a institutiilor statului, dar ei se fac ca nu aud.
    Pentru ca, in acest sens, absolut toate regimurile postdecembriste, au avut o politica de cadre execrabila. In provincie, cu deosebire!
    Se afirma si se recunoaste aproape unanim ca institutiile statului sunt slabe. Da e firesc, logic ca ele sa fie asa cand ele de la varf in jos, pe functiile publice de conducere sunt intesate cu fel de fel de lipitori de afise, incompetenti, corupti, amante, neamuri (proaste), tot felul de scursuri si jeguri numiti strict politic ci nu pe competente profesionale reale. Si acum vin alte lepre sa cerseasca votul? Ca sa faca ce? Sa faca ce stiu ei mai bine de 22 de ani incoace? Adica sa minta, sa fure si sa insele.
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.