Vom mai avea sau nu MAXI-TAXI, din primăvară, în transportul local?
Foto: Foto-arhivă "Viaţa liberă"

Vom mai avea sau nu MAXI-TAXI, din primăvară, în transportul local?
Evaluaţi acest articol
(16 voturi)

* Contractele operatorilor privaţi din transportul local de persoane expiră pe 9 mai 2016, dar nimeni nu ştie ce se va întâmpla după această dată * Potrivit legislaţiei europene, Transurb ar putea subcontracta servicii suplimentare de la operatorii privaţi, dar numai pe traseele secundare, neacoperite prin mijloacele proprii


Transportul local de persoane a fost marcat, în 2015, de o grevă la maxi-taxi şi de protestele şoferilor de microbuze. Totul s-a petrecut pe fondul bâlbâielilor administrative şi a modului în care a fost gestionată situaţia transportului public local de persoane. Din păcate, în 2016, singura certitudine este că pe 9 mai expiră contractele încheiate de Primărie cu operatorii privaţi, contracte care au fost prelungite pentru un an în mai 2015.

Grevă, proteste şi decizii ad-hoc

Pe 27 aprilie 2015, operatorii privaţi din transportul local de persoane din municipiul Galaţi au refuzat să-şi mai scoată pe trasee cele 180 de microbuze. Motivul? Situaţia incertă în care se aflau, după ce au aflat din ziarul "Viaţa liberă" declaraţiile viceprimarului Radu Cosca, potrivit cărora contractele lor de concesionare a traseelor nu mai puteau fi prelungite, aşa cum îşi doreau şi cum li se promisese. Pe 30 aprilie, primarul Marius Stan anunţa că va rezilia unilateral contractele cu operatorii privaţi din transportul de persoane şi că, pe baza prevederilor aceluiaşi contract, Transurb şi transportatorii privaţi vor fi obligaţi să continue activitatea pe traseele Galaţiului până când va fi organizată o licitaţie.

Microbuzele au revenit pe trasee pe 1 mai, iar decizia s-a luat abia pe 8 mai! Aleşii, întruniţi în şedinţă de îndată, au votat prelungirea cu un an a contractelor şi au revocat nu mai puţin de trei hotărâri de Consiliu Local prin care încredinţau transportul local şi întreaga reţea de trasee societăţii Transurb SA.

"Cred că este un termen rezonabil şi pentru noi, administraţia publică, să duceam la îndeplinire toate cerinţele asigurării unui transport public civilizat şi modern pentru gălăţeni, dar şi pentru transportatorii privaţi aflaţi acum pe trasee, care au nevoie de un termen suficient pentru a-şi pune în ordine treburile", declara primarul Marius Stan, într-un comunicat de presă remis redacţiei.

Conform aceluiaşi comunicat de presă, Stan a dispus publicarea de către Primăria Galaţi, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, a anunţului de intenţie privind delegarea serviciului de transport public către Transurb SA, începând cu data de 9 mai 2016, cu posibilitatea ca societatea urbană de transport să poată subcontracta servicii suplimentare, după necesităţi.

Redevenţele au rămas la fel

În decembrie 2015, aleşii au aprobat menţinerea redevenţelor datorate bugetului local de cei opt operatori privaţi - Andry SRL, ACJ Globe Tour SRL, Bădilaş Com SRL, Comsamo SRL, Relajcar SRL, Transcris SRL, Transdan SRL şi Sogitour - la nivelul anului 2015.

Tot pe masa aleşilor locali a ajuns un document prin care SC Transurb arată că „pe tronsonul Inel de Rocadă - strada Domnească circulă un număr de 110 microbuze, cu o frecvenţă de 30-35 de secunde, iar pe tronsonul IREG - strada Siderurgiştilor - strada Traian Vuia circulă un număr de 95 de microbuze, cu o frecvenţă de 38-40 de secunde. Prin urmare, solicităm reanalizarea programului de transport după expirarea perioadei de un an, întrucât considerăm că este imperativ necesar ca la constituirea grupelor de trasee să se aibă în vedere evitarea suprapunerii acestora, evitarea suprapunerii mai multor operatori pe acelaşi traseu, precum şi necesitarea decongestionării circulaţiei pe arterele principale ale municipiului Galaţi: străziler Brăilei, Siderurgiştilor, Domnească şi Traian Vuia".

Maxi-taxi, sub coordonarea Transurb?

Deocamdată nu s-a luat, însă, nicio decizie privind transportul local pe cele 12 trasee pe care operatorii privaţi le acoperă. Mai mult, Silviu Cârlan, administrator al ACJ Globe Tour, ne-a declarat că, până acum, nu i-a întrebat nimeni nimic şi nu se ştie ce se va întâmpla, din 9 mai, cu activitatea lor: "Noi nu cerem decât să lucrăm şi să scutim banii plătiţi de la bugetul local pentru transportul local. Se pare că Galaţiul face opinie separată faţă de restul oraşelor în care există transport privat".

Potrivit surselor noastre, în această săptămână, autorităţile locale ar urma să analizeze capacitatea parcului auto aparţinând SC Transurb, dar şi posibilităţile pe care le oferă operatorii privaţi, pentru a lua o decizie. Dacă se aplică prevederile Regulamentului European 1370, există posibilitatea ca Transurb să primească gestiunea delegată a transportului local şi să efectueze cursele pe traseele principale, subcontractând operatorilor privaţi traseele pe care nu le poate acoperi. Rămâne, însă, de văzut ce se va întâmpla.

Citit 8387 ori Ultima modificare Miercuri, 06 Ianuarie 2016 00:20

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.