Evaluaţi acest articol
(29 voturi)
3 comentarii

Una dintre cele mai respectate facultăţi ale Universităţii „Dunărea de Jos”, şi singura din ţară, Arhitectura Navală lucrează cu motoarele în plin. Absolvenţii navalişti gălăţeni lucrează pe aproape toate meridianele, mulţi dintre ei fiind angajaţi încă de pe băncile şcolii. O dovadă în plus că România încă mai produce specialişti, numai că nu prea ştie cum să-i păstreze.

„Gradul de angajare al absolvenţilor noştri a fost, anul trecut, de 92 la sută. De fapt, cred că a mai crescut de atunci, pentru că din seria de anul trecut au mai rămas numai doi neangajaţi, din 72 de absolvenţi”, ne spune decanul Facultăţii de Arhitectură Navală, Costel Iulian Mocanu. „Jumătate dintre studenţii de anul IV sunt deja angajaţi. Patru dintre ei lucrează la GLO Marine, doi la Navyk, trei la Ship Design Group, vreo patru la ICE Engineering, mai lucrează şi la firme de arhitectură navală... Iar absolvenţii noştri sunt pe toate meridianele”, completează unul dintre profesorii facultăţii gălăţene, şef lucrări dr.ing. Eugen Găvan.
O dovadă în plus că navaliştii care se şcolesc pe băncile facultăţii gălăţene sunt la mare căutare o reprezintă bursele private pe care şantiere navale şi companii prestigioase le oferă studenţilor.  „Cam 50 la sută dintre studenţii noştri de la licenţă sunt cuprinşi într-un program de burse. Astfel de burse ne acordă Vard Tulcea, Vard Brăila, Damen Galaţi, ICE Engineering, sperăm să obţinem şi de la Shipyard ATG Giurgiu, fostul şantier naval, şi, de asemenea, de la GLO Marine”, spune decanul. În paranteză fie spus, GLO Marine, care are un birou şi în Regatul Unit, lângă Londra, este compania fondată de trei foşti absolvenţi – Alin Pohilcă, Liviu Moise şi Liviu Gălăţanu, care nu au uitat de unde au plecat. După cum aţi putut citi în ziarul nostru de ieri, Alin şi cei doi Liviu au lansat recent primul concurs de concept design, pe echipe, pentru un catamaran de agrement, concurs adresat studenţilor de anul III şi la care marele premiu este de 1.000 de euro – o premieră în istoria Facultăţii de Arhitectură Navală.
Conform lui Eugen Găvan, pe lângă bursele private, oferite de mediul economic, studenţii navalişti gălăţeni beneficiază şi de o serie de avantaje financiare din partea statului. „De la bugetul statului, studenţii noştri au burse de performanţă, în cuantum de 1.000 de lei pe lună. Avem două astfel de burse, pentru studenţii merituoşi, cu note peste 9,70-9,80. Mai avem 54 de burse de merit (800 lei pe lună) şi 36 de burse sociale (600 lei pe lună). Acestea sunt în vigoare de la 1 octombrie 2017 şi se acordă semestrial, iar la fiecare şase luni se recalculează punctajul”.
Interesant este că sunt şi studenţi care însumează trei forme de plată: o bursă de la stat, una privată, din partea unui şantier naval, şi mai şi lucrează. Este cazul unui student de anul III, care câştigă astfel 2.800 de lei net pe lună.

Citit 5702 ori Ultima modificare Vineri, 27 Aprilie 2018 00:57

3 comentarii

  • postat de rocky Joi, 26 Aprilie 2018 16:10 193.230.156.*** Link la comentariu
    3
    8

    Domeniu naval este ca si apa, in valuri, azi sunt plini de comenzi, maine nu. Nu exista o asazisa stabilitate sau consecventa. Spre exemplu, numai in proiectare electrica navala sunt o sumedenie de habarnisti angajati cu pile. ICEPRONAV-ul nu mai este ce era candva, VARD-ul Braila-Tulcea - "no comment". Peste tot sunt cativa oameni de baza si multi multi habarnisti. Ganditi-va ca in proiectare se castiga net intre 2500 si 4500lei, pentru cei cu experienta medie. Raspunderea in proiectare electrica navala e un fix-pix. Sunt industrii de stat si private unde exista joburi cu mai multa raspundere si nu au salariile astea.... vezi salariile din sanatate... acum taiate "putin".

    Ideea pe care vroiam sa o subliniez e ca in primul rand trebuie sa ai pile ca nu te baga nimeni in seama iar multi dintre tinerii absolventi de 4 ani de facultate sunt praf. Rareori gasesti unul mai rasarit. Norvegieni si Olandezi vin la noi, pentru ca si ei stau prost la capitolul absolventi in domeniu naval iar la ei - mi-a spus cineva care a lucrat prin Norvegia - deci, absolventi lor vor din start posturi de team leader.

    Un mic team leader de a lor, ca oricum sunt varza comparativ cu capacitatea unora dintre romani, prefera sa aiba in jur niste romani mai anemici si asta si fac, pe salarii de 800 Euro (pentru ei e un fix pix, un norvegian inginer in proiectare nu accepta sub 5000Euro/luna). De asta a venit Damen-ul si alti in Romania. Un exemplu, intrebati VARD-ul cate genii au brazilieni in Brazilia, ca muncitori ma refer, ingineri mai au si ei oameni buni dar foarte nationalisti, nu le place sa vorbeasca engleza asa mult cum suntem noi obligati sa o invatam, nu ca nu ar fi un lucru bun... sunt multe de spus... mare atentie viitorilor angajati!

    Raportează
  • postat de Mircea Joi, 26 Aprilie 2018 14:44 82.78.251.*** Link la comentariu
    5
    5

    Acu vreo 5 ani la firma Super A+K , profil constructii civile si hidro lucrau 4 ing navalisti oare de ce ? Ce legatura avea construciile civile cu navele ? Vedeti ce bine e sa dati la nave ?

    Raportează
  • postat de Ce diferenta mare... Joi, 26 Aprilie 2018 09:13 5.254.97.*** Link la comentariu
    3
    18

    intre povestea frumoasa din articol..si realitatea dura de mai tarziu , mai ales in constructii navale.
    Voi va inchipuiti ca viata idilica de student la Nave , este o poveste minunata ce dureaza la nesfarsit , pana la adanci batranete.
    Cascati bine ochii in ce va bagati (mai ales fetele).

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.