Preşedintele plasticienilor gălăţeni, David Sava, ameninţă cu demisia

Preşedintele plasticienilor gălăţeni, David Sava, ameninţă cu demisia
Evaluaţi acest articol
(27 voturi)

Salonul de toamnă al artiştilor plastici gălăţeni, vernisat luni, 10 septembrie, la Galeria de Artă "Nicolae Mantu", deschide o poartă către o lume inefabilă, ce nu trebuie ratată de iubitorii de frumos. Asta în timp ce preşedintele Filialei Uniunii Artiştilor Plastici (UAP) - filiala Galaţi, plasticianul Sava David, le-a arătat unor colegi "cartonaşul galben".

Preşedintele, care a tot forţat, uneori pe ton înalt, în aceşti ani, ridicarea ştachetei calităţii, dar şi a ritmului de creaţie, mai pe româneşte spus, îndemnând la muncă, a avertizat acum cu demisia sa - "ultimul avertisment", simţindu-se tot mai singur în această luptă. Într-adevăr, am văzut acum expuse lucrări şi mai uluitoare decât până acum, dar şi studii frugale. În acelaşi timp, a fost o ofertă numerică mai mică decât mă aşteptam. David se plângea de lipsa unor colegi alături în organizare, mulţi fiind (probabil motivat) absenţi şi la vernisaj, întâlnire moral-obligatorie pentru cei din "castă".

Or fi obosit în faţa ritmului infernal artiştii noştri? Pe lângă grafică şi pictură, sculptura a fost de această dată pe val, şi numeric, şi în calitate. Tapiseria, însă, a lipsit cu totul.

Despre expoziţie, preşedintele David crede: "Există o anumită dinamică în partea de creaţie. Atâta timp cât există şi un pic de concurenţă, şi un pic de rivalitate, lucrurile nu pot fi decât pozitive". El le-a mulţumit plasticienilor expuşi pentru ritmul "debordant", pentru participarea la salon în ciuda prezenţei şi la alte expoziţii din ţară şi străinătate. Şi, în finalul discursului: "Aş vrea să vă ancoraţi mai mult în activităţile filialei noastre, pentru că, dacă rămâneţi doar în atelierele voastre, eu anunţ aici că demisia mea este extrem de aproape. Nu mai pot să duc singur…". Iar plasticianul Gheorghe Andreescu, membru în conducerea filialei, a pomenit chiar numele unor artişti reprezentativi ai filialei, absenţi de la vernisaj.

"Domnilor, n-aveţi nicio şansă ca dl David Sava să-şi dea demisia, pentru că dumneavoastră vă puneţi în joc existenţa!" - a replicat, în intervenţia sa, Dan Basarab Nanu, managerul Muzeului de Arte Vizuale. "Peste un an, veţi avea la dispoziţie circa o mie de metri pătraţi pentru expunere în cadrul noului Muzeu de Artă Vizuală. Acum două săptămâni, am făcut repartizarea celor patru viitoare niveluri şi parterul va fi gândit cu spaţii modulare pentru expoziţii temporare! Pentru un asemenea tip de eveniment, fără David Sava e cam greu să se ţină legătura cu muzeul, iar fără Muzeul de Artă Vizuală nu se mai poate face nimic în ceea ce priveşte relaţia Muzeu - Uniunea Artiştilor Plastici. Deci, nu-l scăpaţi din mână, pentru că aţi dispărea…". Managerul a remarcat "aceste saloane de primăvară-vară-toamnă-iarnă, care se ţin cu regularitate şi care cresc din ce în ce în valoare".

Au fost la vernisajul de luni şi oameni noi, destul de numeroşi, tineri şi foarte tineri, alături de publicul obişnuit. Preşedintele David a apreciat calitatea excepţională a ofertelor, menţionând şi că sculptura rămâne "regina filialei", că grafica are "o forţă extraordinară", recomandând să privim şi în interiorul ideatic al lucrărilor.

Criticul de artă Mariana Tomozei Cocoş a etalat, ca de obicei, prin rotaţie, câteva nume şi câteva tehnici: Marcel Bejan, contributor, în timp, la arta gălăţeană, Nicolae Einhorn, "un produs al şcolii ieşene", şcoală uşor suprarealistă şi de sensibilitate coloristică, tinerii Tudor Şerban, "foarte bun desenator", cu "decupaje compoziţionale şocante", şi Adriana Chebac, cu "sugestii asupra picturii monumentale de tip bizantin". Gheorghe Andreescu a etalat şi dumnealui câteva (alte) nume: Cornel Corcăcel şi Mariana Cocoş, întărind ideea criticului: "maestrul Bejan este o lecţie astăzi!". Directorul Nanu a remarcat lucrarea lui Valentin Popa, care a creat "un personaj absolut demenţial", dar şi pe cea a lui Denis Brînzei, proaspăt premiat la Complexul Muzeal "Iulian Antonescu", la "Saloanele Moldovei" Bacău, acum prezent cu un mozaic… din lemn, într-o "sculptură" înaltă, admirată de toţi.

Am notat măcar câteva nume ale expozanţilor, scoţându-mi pălăria în faţa lucrărilor multora: Neluş Oană, pictând nisipul roşu de acasă, din Australia (gălăţeanul a fost prezent la vernisaj), (alt) Sterică Bădălan, Vasile Neagu, Jana şi Gheorghe Andreescu, un Relu Angheluţă - portret turnat din aluminiu, extraordinarul Raul Popa, uimitor în creion, cu o poveste emoţionantă a clopoţeilor vieţii, Gheorghe Miron, la fel de viu în mişcare şi culoare, l-am remarcat din nou pe Cornel Corcăcel, în grafit - o compoziţie tulburătoare, cu metaforă, minuţie şi uimitor dramatism al figurii, "Pomul vieţii", portret de femeie, cu trimiteri babiloniene în fundal, Teodor Vişan, cu mişcare şi decorativism în plin portret realist, Sava David, delicata Adriana Chebac, Ioan Murariu Neamţ, venerabilul maestru Marcel Bejan, cu o tratare tinerească, cu strălucire, apoi Ionuţ Mitrofan, Ştefan Axente, pictându-i în stilul lor pe sfinţii artei… Dali, Van Gogh şi Picasso, la o masă în stil Rubliov, Tudor Şerban, clasic, cu trimitere-manifest la robotică, Gina Popescu, Ana Cocoş, Mariana Cocoş Tomozei (doar potrivire de nume) şi alţii. Sculptura, reprezentată mai bogat ca niciodată. În metal: un fenomenal Ubu rege de Eduard Constandache, Valentin Popa, cu un Quijotte pedestru, Alexandru Pamfil - ghips, Sergiu Dumitrescu - o compoziţie în  lemn şi sticlă. Cu veşminte pictate şi design - Simona Pascale.

În foto 1, sculptura lui Denis Brânzei, proaspăt premiat la Bacău, a fost una dintre cele mai pcrercetate de public; foto 2, artiştii cu operele cele mai apreciatp din expoziţie au fost invitaţi cu cpăldură la "prezidiu"; foto 3, priviţi măcar desenul lui Cornel Cprcăcel, pe mine m-a tulburat pur şi simplu:

Citit 4685 ori Ultima modificare Miercuri, 19 Septembrie 2018 01:39

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.