Tunelul Fileşti – construit în doi ani, reparat în două decenii

Tunelul Fileşti – construit în doi ani, reparat în două decenii
Evaluaţi acest articol
(12 voturi)

Cele două fire ale circulaţiei feroviare pe ruta Galaţi – Bucureşti ale tunelului de la Fileşti arată ca... fata moşului şi fata babei. Firul I, repus în circulaţie pe 7 decembrie, este măturat, îngrijit, ras, tuns şi frezat, în timp ce firul II, de alături, este mărginit de boscheţi şi gunoaie.

Se circulă pe ambele „guri” ale tunelului, în funcţie de traficul feroviar spre şi dinspre Galaţi. Însă pe firul I, cel modernizat, se merge deocamdată cu restricţie de viteză, de cel mult 30 km/h, până „se aşază” linia şi terasamentul.

Şochează durata incredibil de mare în care au fost gata lucrările de modernizare ale firului I: 22 de ani! Lucrările au început în 1996, când pantograful locomotivelor electrice pur şi simplu nu încăpea în tunel, şi s-au finalizat acum, în 2018. Şi când te gândeşti că tunelul a fost construit în numai doi ani, în perioada 1896-1898! Firul II a fost inaugurat în 1967.

Conform unui raport mai vechi al Regionalei CFR Galaţi, tunelul Fileşti de pe firul I al liniei CFR Bucureşti – Galaţi, în lungime totală de 770 de metri, a fost construit în terenuri loessoide sensibile la umezire şi argilă nisipoasă galbenă. Refacerea sa a început în 1996, dar lucrările s-au desfăşurat cu foarte mari întârzieri, resursele financiare fiind asigurate cu mult sub nivelul ritmului de lucru. Subfinanţarea anuală a condus, evident, la mai multe întreruperi ale lucrărilor, cu mai multe implicaţii negative, printre care degradarea terasamentului şi abateri ale axului tunelului, atât în plan orizontal, cât şi vertical, din cauza unor tasări suplimentare, reiese din documentul citat.

Printre lucrările efectuate au fost cele de finalizare a suprastructurii căii în tunel şi la capetele acestuia şi, respectiv, lucrările de instalaţii feroviare (linie de contact, centralizare electrodinamică, telecomunicaţii feroviare etc. În afara lucrărilor din subteran, s-au efectuat şi lucrări la suprafaţă, determinate de tasările majore ale terenului, care au afectat, total sau parţial, patru străzi, pe lungimi de 60-80 metri, reţele tehnico-edilitare şi linii de tramvai, 13 proprietăţi particulare (din care trei au fost refăcute complet, patru au fost reparate şi şase au fost cumpărate de Regionala Galaţi şi demolate), precum şi aproximativ 13.000 mp din incinta societăţii Transurb SA. Valoarea totală actualizată a lucrărilor, efectuate de SC Tunele SA Braşov, a fost de peste 94 milioane lei, mai mult decât dublul costurilor iniţiale, care fuseseră estimate în 1996 la 39 milioane lei.

Citit 9817 ori Ultima modificare Miercuri, 19 Decembrie 2018 00:12

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.