Scăderea cotelor Dunării începe să le pună probleme navigatorilor, iar punctele critice sunt din ce în ce mai greu de depășit. De asemenea, marja de eroare a navigatorilor în respectarea dimensiunilor șenalului navigabil este tot mai mică.
O dovadă în acest sens este incidentul de marți, 6 august, când în cursul dimineții nava "Cemal Reis", cargou sub pavilion Barbados, a eșuat în afara șenalului navigabil pe sectorul de Dunăre Maritimă, la Mila marină 75. Zona corespunde cu Cotul Pisicii, din aval de Galați, în apropiere de localitatea Grindu (Tulcea).
Potrivit Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galați, nava "Cemal Reis" a eșuat din cauză că nu a fost respectată limita șenalului navigabil. Pentru dezeșuarea navei s-a intervenit cu ajutorul remorcherului "Covurlui" al AFDJ Galați.
Acest incident vine după ce, anterior, pe sectorul fluvial, convoiul "Radomir" a atins fundul Dunării în zona punctului critic Salcia, la limita șenalului, reușind totuși să se desprindă și să-și continue drumul.
În acest context, referitor la nivelurile scăzute înregistrate în ultima perioadă pe sectorul românesc al Dunării, AFDJ Galați a transmis într-un comunicat de presă că "monitorizează în permanență nivelurile înregistrate la mirele hidrometrice și execută măsurători hidrografice în punctele critice pentru identificarea zonelor cu adâncimi sub 2,5 metri".
"În prezent, pe sectoarele de Dunăre administrare de AFDJ între Km 375 şi Km 237, adâncimile sunt peste 3,0 metri față de nivelul etiajului navigabil.
Pe sectorul de Dunăre cuprins între Km 845 - Km 610, AFDJ urmează să înceapă execuția de lucrări de dragaj cu navele proprii în punctele critice Km 675 - Km 678 Bechet, Km 821 - Km 820 Salcia și Km 617 - Km 6113 Calnovăț.
AFDJ a emis încă din 31 iulie 2024 avizul către navigatori nr. 91, prin care aduce la cunoștință situația hidrologică actuală cu tendințe de scădere și îi roagă să coreleze pescajele de încărcare cu condițiile de navigație existente, să respecte semnalizarea plutitoare din teren, precum și limitele actuale ale șenalului", se arată în comunicatul de presă transmis de AFDJ Galați.
În caz de eșuări, navele au obligația să anunțe de urgență căpităniile de port, cât și AFDJ Galați, pentru efectuare de urgență a verificărilor adâncimilor rămase în sector, precum și restabilirea semnalizării în zonă ca urmare a dezeșuării.