Documentele care ajung la Registratura Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP) Galați și la Serviciul Persoane Juridice al instituției trec, de doi-trei ani încoace, prin mâinile și pe sub ochii unei femei de serviciu. Doamna în cauză nici măcar nu este angajată la Finanțe, ci la o firmă din oraș care prestează servicii de curățenie pentru AJFP Galați. În consecință, nici vorbă să existe vreun acord semnat între ea și instituția fiscală pentru protecția datelor personale sau pentru păstrarea confidențialității datelor financiare sau juridice ale firmelor în cauză.
Situația ne-a fost semnalată la jumătatea lunii octombrie, de un contribuabil gălățean care ne-a rugat să-i păstrăm anonimatul.
„Sunt un contribuabil din Galați și, în data de 08.10.2024, m-am prezentat la sediul ANAF din Galați, strada Brăilei nr. 33, pentru a achiziționa un registru unic de control. De la registratura de unde se achiziționează registrele, mi s-a comunicat că factura îmi va fi transmisă în 5 zile de la data achiziției, iar pentru chitanța de bani pentru care trebuia să plătesc 29,75 lei mi s-a spus să revin în altă zi, neavând cine să o elibereze.
Precizez că am revenit luni, pe 14.10.2024, la ghișeul registraturii AJFP Galați, unde am constatat că este aceeași persoană, care mi-a spus același lucru, că factura va veni online, să dau banii, iar pentru chitanță să vin altă dată.
Am întrebat-o pe doamna respectivă ce nume are și ce funcție deține în cadrul instituției, primind cu stupoare răspunsul că este femeie de serviciu și că o cheamă M. V. (N.R. - nu publicăm numele complet, pentru a proteja identitatea persoanei).
Sunt oripilată și consternată în același timp de cele petrecute la ANAF Galați, având în vedere că pe noi, privații, ne trag la răspundere că nu dăm chitanțe sau bonuri, dar la finanțe este posibil să nu primesc chitanță pe banii dați”, se afirmă în sesizarea care ne-a fost trimisă.
Regionala ANAF Galați confirmă
Întrucât situația părea neverosimilă, ca o femeie de serviciu să opereze documente fiscale, ne-am adresat Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice (DGRFP) Galați, așa-numită Regională ANAF, instituția superioară a AJFP Galați. Mare ne-a fost mirarea când DGRFP Galați ne-a confirmat sesizarea, chiar dacă nu explicit, ci într-un limbaj puțin mai... ocolitor.
„Prin prezenta vă aducem la cunoștință că aspectele semnalate de dvs (...) au fost luate la cunoștință de conducerea DGRFP Galați și au fost dispuse măsuri în consecință. Totodată, vă înștiințăm că, raportat la aspectele semnalate și în lipsa unor elemente și informații suplimentare, conducerea DGRFP Galați a dispus, concomitent, efectuarea unei verificări interne prin structura competentă din cadrul instituției. Vă mulțumim pentru semnalul transmis și vă asigurăm că respectarea reglementărilor privind ordinea și disciplina internă sunt obiective importante ale instituției noastre”, este răspunsul dat „Vieții libere” de DGRFP Galați și semnat de directorul general Florin-Ciprian Iamandi.
Femeia de serviciu bună la toate, de cel puțin doi ani
Conform unor surse din cadrul instituției gălățene, prezența femeii de serviciu la Registratura AJFP Galați nu a fost un accident, o situație de urgență, ci este o obișnuință a ultimilor doi-trei ani.
În acest context, ne-am adresat din nou DGRFP Galați, solicitând și punctul de vedere al șefului de birou care a coordonat activitatea Registraturii în ultimii trei ani. De această dată, am fost refuzați, pe motiv că, în relația cu mass-media, punctul de vedere oficial al DGRFP Galați este exprimat exclusiv de către directorul general. Iar răspunsul ne fusese deja remis.
Surse bine informate din cadrul instituției ne-au spus că doamna în cauză mai este prezentă pe durata programului de lucru la secretariatul Serviciului Colectare Persoane Juridice al AJFP, unde îi trec prin mână zeci și sute de documente fiscale și juridice ale firmelor din Galați. Sunt documente la care o femeie de serviciu nu ar trebui să aibă acces, cu atât mai mult o persoană din afara instituției. Pentru că doamna M.V. nu este angajata AJFP Galați, ci a unei firme care oferă servicii de curățenie instituției, potrivit surselor noastre.
Imaginați-vă că, zilnic, la Registratură sau la Persoane Juridice ajung zeci de documente contabile sau decizii judecătorești, de exemplu, care nu ar trebui văzute decât de persoanele autorizate să o facă. Aceste persoane autorizate au semnat, fără îndoială, documente de confidențialitate privind actele pe care le operează la birou, ori documente privind protecția datelor personale. Sunt persoane cu un „background” profesional, cu ani de vechime în activitatea respectivă.
Poate că femeia de serviciu este o doamnă de toată isprava, capabilă să îndeplinească sarcini care-i depășesc cu mult atribuțiile, și pe fondul lipsei de personal cu care se confruntă AJFP. Însă operarea de către ea a documentelor fiscale sau juridice care ajung la AJFP Galați nu poate fi nicidecum de acceptat. Faptul că un terț poate avea acces la aceste documente nu este decât o sfidare a legilor GDPR.