Scăderea traficului de mărfuri lasă „pe uscat” porturile de la Dunăre

Scăderea traficului de mărfuri lasă „pe uscat” porturile de la Dunăre
Evaluaţi acest articol
(22 voturi)

Porturile din Galați, Brăila și Tulcea, coordonate de Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, au înregistrat, în 2024, un trafic general de mărfuri de 3,27 milioane de tone, față de 3,87 milioane de tone operate în 2023, ceea ce corespunde unei scăderi cu 15 la sută, potrivit datelor centralizate la nivelul companiei.

Activitatea în porturile de la Dunărea Maritimă rămâne marcată de efectele războiului din Ucraina, dar fluctuațiile din activitatea unor agenți economici sau reconfigurarea unor lanțuri logistice au influențat, de asemenea. În total, prin aceste porturi au trecut 3.269.936 tone de marfă, din care 1.839.237 tone de marfă au fost generate de traficul cu nave fluviale, iar 1.430.699 tone de marfă din traficul cu nave maritime.

Portul Galați rămâne cel mai activ în traficul de mărfuri de pe Dunărea Maritimă, însă evoluțiile individuale ale operatorilor portuari au fost unele dictate de specificul segmentului de mărfuri spre care s-au orientat. La o analiză generală a traficului de mărfuri derulat prin portul Galați, anul 2024 a adus, totuși, o scădere de 15 la sută față de traficul din 2023, de la 2.399.910 tone în 2023 la 2.038.494 de tone în 2024, din care 40 la sută l-a reprezentat traficul fluvial și 60 la sută traficul maritim.

Dintre operatorii din Galați, Portul Mineralier - Romportmet a resimțit din plin scăderea activității din combinatul siderurgic Liberty Galați, după ce, în anul 2023, operatorul înregistrase deja o scădere cu peste 60 la sută a traficului general de mărfuri.

"Portul Mineralier - Romportmet, ce deservește Combinatul Liberty Steel, asemănător anului precedent, ca urmare a instabilității pieței metalurgice, dar și a creșterii costurilor cu energia ce s-au reflectat în prețul produselor finite, s-a confruntat atât cu lipsa contractelor de furnizare a materiilor prime, cât și a celor privind produsele finite. Astfel, la nivelul anului 2024, Portul Mineralier a înregistrat o scădere de 8,5 la sută a traficului general de mărfuri, de la 1.193.589 de tone în 2023 la 1.092.225 de tone în 2024. Se înregistrează o scădere mai mare în traficul maritim, de 20 la sută, de la 646.518 tone în 2024 la 517.312 tone în 2024, în timp ce traficul fluvial a rămas relativ la aceeași valoare", ne-a declarat directorul general al APDM Galați, Marcela Daniela Costea.

Scăderi ale traficului de mărfuri s-au înregistrat și la ceilalți operatori din Galați.

În Portul Docuri, în anul 2024 s-au operat 251.910 tone, reușind să se mențină, totuși, o valoare apropiată cu cea din 2023, când traficul a fost de 245.162 de tone. "În cazul acestui port este de semnalat faptul că se evidențiază o dublare a traficului maritim. Mărfurile sunt majoritar cereale - grâu, porumb - dar și nutreț (șprot), îngrășăminte și sare, de la 111.813 tone în 2023 la 226.528 de tone în 2024. Pe de altă parte, o scădere semnificativă a traficului s-a înregistrat la Dana 32, unde operator este TTS Porturi Fluviale, de la 95.210 tone în 2023 la 30.232 de tone în 2024", a precizat directorul general al APDM Galați.

La rândul său, Portul Comercial a înregistrat o scădere de 15 la sută a traficului de ulei de floarea-soarelui derulat prin dana Prutul, de la 42.498 de tone în 2023 la 36.019 tone în 2024.

Port Bazinul Nou a menținut și el un trend descendent în traficul de mărfuri operat, de la 365.705 tone în 2023 la 266.538 de tone în 2024, ceea ce corespunde unei scăderi de aproximativ 23 la sută. Mărfurile operate prin acest port au fost în general laminate și fier vechi.

Anul 2024 a venit cu o scădere de aproximativ 20 la sută şi a traficului de produse petroliere operate în dana Unicom Oil Terminal, de la 457.745 de tone în 2023 la 361.570 de tone în 2024, mărfurile fiind în principal GPL, motorină și bitum.

La nivelul celorlalte sucursale ale APDM Galați, traficul de mărfuri a înregistrat scăderi în Brăila și o ușoară creștere în Tulcea. Mai exact, anul deosebit de secetos, dar și proximitatea conflictului ruso-ucrainean au influențat foarte mult traficul de mărfuri derulat în anul 2024 în portul Brăila. Acesta s-a situat la jumătatea traficului înregistrat în anul precedent, de la 533.174 de tone în 2023, la 279.985 de tone în 2024.

Sucursala Tulcea a înregistrat în 2024 un trafic de mărfuri de 951.457 de tone, față de 945.587 de tone în 2023. Aici vorbim în principal de traficul fluvial, cel mai frecvent fiind operate produsele de carieră - balastieră.

Dincolo de aceste date, trebuie să amintim că Portul Galați rămâne o zonă strategică pentru investiții, inclusiv din perspectiva evoluțiilor regionale ce vor urma după încheierea conflictului din Ucraina. În portul Galați sunt în derulare mai multe proiecte de investiții cu bani europeni - terminalul multimodal, terminalul Ro-Ro, modernizare a 16 dane etc. - care vor permite deopotrivă creșterea vitezei și capacității de operare, dar și diversificarea tipurilor de mărfuri operate.

În aceste condiții, după cum v-am relatat recent în paginile ziarului "Viața liberă", portul Galați ar putea juca un rol important ca bază de reconstrucție a Ucrainei după încheierea conflictului militar din această țară. Modul în care ar putea fi utilizate în viitor aceste capacități s-a aflat inclusiv pe agenda ultimei întâlniri în format Quint, din luna ianuarie a.c., la care au participat reprezentanți din domeniul transporturilor din România, Republica Moldova, Ucraina, SUA și Comisia Europeană.

Citit 6156 ori Ultima modificare Duminică, 02 Februarie 2025 16:57

5 comentarii

  • postat de George
    Luni, 03 Februarie 2025 12:36
    92.87.95.***
    In conditiile scaderii traficului de marfa, se fac investitii in portul combinatului si portul Bazinul Nou.
    Asta doar ca sa exporte FIER VECHI, marfa cu "valoare adaugata mare".
    Bani cheltuiti aiurea.
    9
    2
  • postat de Liviu
    Luni, 03 Februarie 2025 09:38
    83.103.186.***
    Daca Liberty nu a produs nu s-a manipulat marfa in porturi.
    7
    9
  • postat de florin
    Luni, 03 Februarie 2025 06:33
    86.124.202.***
    Cum de portul Giurgiulesti nu este afectat de război?Cum de acest port creste constant iar in perioada de război au realizat investiții ?Ultimele cifre arata că Giurgiulestiul a depășit Galațiul??????
    14
    21
  • postat de Andrei
    Duminică, 02 Februarie 2025 23:23
    95.76.174.***
    A scăzut traficul la APDM GALATI și ei de fericire și-au mărit salariile doar la tesa și direcție angajați nu au văzut nimic știau că li se va îngheța pe anul 2025 șiau mărit in decembrie 2024
    4
    33
  • postat de Camelia
    Duminică, 02 Februarie 2025 20:41
    5.13.161.***
    Parca declarau ca sunt pregatite pentru REFACEREA UKRAINEI. Asa ca STAU in asteptare. Sa nu pateasca precum "ursul pacalit de vulpe" sa ramana fara "coada".
    11
    22

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.