IDEI DE AFACERI/ Cât te costă să îţi deschizi franciză în alimentaţie la Galaţi

IDEI DE AFACERI/ Cât te costă să îţi deschizi franciză în alimentaţie la Galaţi
Evaluaţi acest articol
(9 voturi)

Dacă n-ai idee şi experienţă, atunci nici şansele tale să reuşeşti în afacerile din alimentaţie nu-s prea mari! O spun mulţi dintre investitorii care şi-au croit deja drum prin hăţişurile afacerilor, iar acum simt că au ce să-i înveţe şi pe ceilalţi. Ei bine, realitatea este că atât ideea genială, cât şi o parte din know-how-ul necesar pentru a produce ceva mâncare şi băuturi care să se vândă bine ar putea să vă lipsească, în primă fază. Dacă aveţi suficienţi bani, însă, puteţi oricând cumpăra o franciză. Ajunge să răsfoiţi catalogul francizelor apărut iarna trecută şi veţi descoperi o mulţime de nume mari care vor să vândă francize în Galaţi. Unele societăţi sunt deja pe piaţă, dar ar vrea totuşi să se mai extindă. De altele, mulţi dintre gălăţeni nici măcar nu au auzit încă. Evident, cumpărarea francizei nu vă garantează succesul. Ce nu ştiţi, trebuie să învăţaţi repede. Altfel, concurenţa vă va strivi şi veţi trage în jos şi un brand la care, probabil, s-a muncit pe rupte ani la rând!

Avantajele şi dezavantajele francizei

De regulă, cel care vă vinde franciza, adică francizorul, vine cu un întreg concept pe care vi-l pune la dispoziţie. Vă cere bani pe el, dar avantajul dumneavoastră este că, plătindu-l, cumpăraţi ani de experienţă de la francizor.

Să spunem, spre exemplu, că aţi vrea să produceţi şi să vindeţi covrigi. Cumpărând o franciză, o să primiţi, printre altele: o marcă deja cunoscută, un logo şi alte însemne de atragere a clienţilor, dar şi utilajele necesare preparării, laolaltă cu reţetele şi, bineînţeles, cu un curs pe durata căruia veţi învăţa cum să faceţi covrigii cu care francizorul a avut deja succes pe piaţă, în Galaţi sau prin alte părţi. Fără franciză ar fi trebuit fie să vă pricepeţi foarte bine la producţie şi vânzare, fie să angajaţi oameni care se pricep şi pe care să-i plătiţi să facă treaba în locul dumneavoastră. Or, cel puţin în primii ani, s-ar putea să nu vă permiteţi prea mult personal, mai ales dacă alegeţi francize mici.

Francizarea nu implică însă doar beneficii pentru dumneavoastră, ci şi o grămadă de obligaţii. Francizorul - care îşi asumă riscuri vânzându-vă conceptul lui - va face totul ca să se asigure că nu schimbaţi nimic în felul de a face şi de a vinde produsele. Cel puţin nu fără acordul lui. Din poziţia de francizat, responsabilitatea dumneavoastră e destul de mare, pentru că ceea ce faceţi afectează şi afacerile, veniturile şi locurile de muncă ale alor oameni, care deja lucrează sub acelaşi brand.

Când vă surâde gândul de a cumpăra o franciză, important este şi să înţelegeţi, încă de la început, la ce cheltuieli vă înhămaţi. Unii francizori vă percep doar o taxa iniţială. Alţii mai vor şi alte garanţii, iar parte dintre ei se aşteaptă chiar la procente lunare din încasări.

Cele mai comune cheltuieli

Întotdeauna veţi avea nevoie de o investiţie iniţială când cumpăraţi o franciză. Evident, cu cât afacerea e una mai mare şi mai sofisticată, cu atât investiţia primă va creşte şi ea. Spre exemplu, dacă vreţi să vă deschideţi un punct de lucru Fornetti, investiţia iniţială variază între 500 şi 2.000 de euro. Cu alte cuvinte, vindeţi o maşină la mâna a doua şi aveţi banii să intraţi în afaceri. Dacă, în schimb, vreţi să patronaţi o cafenea C Lounge - cum avem şi în Galaţi, aproape de biserica Precista - trebuie să scoateţi din buzunar între 150.000 şi 250.000 de euro, doar în primă instanţă, potrivit informaţiilor oferite de francizor.

Tot francizorul vă poate cere şi aşa-zisa taxă de francizare, care acoperă parte dintre cheltuielile iniţiale. Dacă nu vrea să vă perceapă taxa ca atare, o poate include în cheltuielile dumneavoastră iniţiale, fiind furnizorul dumnevoastră de echipamente şi know-how.

Redevenţele sunt şi ele posibile cheltuieli. Unii dintre francizori le cer, alţii nu. Dar dacă vi le cer, luaţi în calcul faptul că ele reprezintă încă nişte procente din încasările lunare pe care le datoraţi din start. Şi poate cel mai important lucru este că, odată ce francizorul v-a dat girul şi aţi intrat pe piaţă, om de afaceri vă numiţi! Iar asta înseamnă că toate cheltuielile aferente funcţionării vă privesc numai şi numai pe dumneavoastră. De aici încolo, francizorul nu vă va da nici un ban, ci doar vă va cere, pentru investiţii în publicitate, specializarea personalului şi aşa mai departe. Or, asta înseamnă că va trebui să vă descurcaţi, din încasări, cu chiria pe spaţiu, cu utilităţi, cu stocul de lucru şi cu posibilele pierderi, cu salariile, cu eventuale amenzi de la organele de control şi cu câte şi mai câte.

Ce merge în Galaţi

În alimentaţia publică este unul dintre cele mai vizibile sisteme de francizare. Să luăm exemplul Simigeriilor Petru. Par să meargă destul de bine. Spre exemplu, simigeria Petru de lângă Palatul Telefoanelor este administrată de societatea Milancom SRL, care are acolo un punct de lucru. Potrivit celor mai recente raportări către Finanţe, societatea avea o cifră de afaceri de 447.028 de lei. Dar simplul fapt că simigeriile s-au tot deschis şi niciuna nu s-a închis e semn că afacerile merg.

Şi brandul Luca începe să prindă contur în Galaţi. Societatea Tinervis Group SRL are deja patru puncte de lucru înregistrate în Galaţi. Unul este la fosta Librărie Centrală, pe Domnească nr. 13. Un altul este pe str. Brăilei, puţin mai sus de Tribunal. Avem Luca şi în Micro 19, tot pe str. Brăilei, dar şi în staţia din Ţiglina II. Societatea Tinervis Group SRL raporta, în 2015, o cifră de afaceri de 13.867.838 de lei şi un profit de 141.513 lei, realizat cu un număr mediu de 118 angajaţi.

Ce francizori vizează (şi) Galaţiul

În genere, francizorii care vând concepte mici şi ieftine sunt interesaţi de toate oraşele României, deci şi de Galaţi. Francizaţi să fie...

Un bun exemplu este cel al patiseriilor Hello!. La momentul de faţă, nu avem încă astfel de unităţi deschise în Galaţi, deşi francizorul este interesat şi de oraşul nostru. Hello! este un brand franţuzesc şi, la acest moment, există doar la Bucureşti şi la Braşov. Tehnic vorbind, Hello! caută să încheie contracte de parteneriat, pe trei ani, cu posibilitate de prelungire. Fără cine ştie ce cheltuieli suplimentare, investiţia iniţială ar fi de 1.300 - 2.500 de euro, ca să puteţi prelua un astfel de business în operare. În 2014, patiseriile Hello! au avut cifră de afaceri de circa 14.000 de euro şi estimau că, în 2015, creşterea urma să ajungă la 61.000 de euro.

Până şi cel mai mare restaurant fast-food din lume, Subway, ar fi interesat să se extindă şi în Galaţi. Dar investiţia ar fi una mare, iar francizatul ar trebui să aibă bani, nu glumă! Investiţia iniţială ar pleca de la 80.000 de euro şi ar ajunge până la 250.000 de euro. Taxa de francizare este şi ea de 7.500 de euro, iar redevenţele lunare (cu tot cu bugetul de promovare) ar ajunge la 12,5 la sută din încasări. Contractul se semnează pe 20 de ani. Poate părea greu să ţii în picioare o astfel de afacere, dar restaurantele fast-food Subway fac bani, deja, nu doar în Bucureşti, ci şi în Arad, Braşov, Constanţa, Iaşi, Oradea, Piteşti, Ploieşti, Sibiu, Timişoara, Alba Iulia şi Suceava.

Şi dacă din fast-food credeţi că n-o să faceţi bani, poate vă interesează afacerile cu deserturi. Zoomserie este francizor de cofetării (cu prăjituri, îngheţată, snackuri şi băuturi), care vinde un concept de patiserie grecească. Societatea a fost înfiinţată în Grecia, în anul 1982, şi s-ar extinde la Galaţi, dacă ar avea cu cine lucra. Ca să preluaţi în administrare o astfel de afacere, ar trebui să plătiţi o taxă de francizare de 10.000 de euro şi să aveţi, pentru investiţia iniţială, între 80.000 de euro şi 120.000 de euro. Lunar, va trebui să contribuiţi cu 200 de euro la bugetul de marketing al companiei. Contractul se semnează cu francizorul pe şapte ani. Astfel de cofetării merg, în prezent, în Bucureşti, Constanţa şi Râmnicu Vâlcea, iar francizorul e interesat de extindere, pe lângă Galaţi, în Cluj, Timişoara, Braşov, Piteşti, Ploieşti şi Iaşi.

Câteva exemple de afaceri ideale pentru vară

"Mojito Lemon" este un brand de băuturi preparate pe loc, la standuri stradale, care este deja prezent în Arad, Cluj, Constanţa, Satu Mare şi Sibiu. Ideea afacerii este să amenajeze standuri stradale la care barmani instruiţi să prepare cocktailuri personalizate, cât mai pe gustul trecătorilor. Faptul că Galaţiul nu e oraş turistic nu ajută o astfel de afacere. Totuşi, s-ar putea să meargă bine şi la noi, în sezonul cald. Francizorul nu percepe taxă de francizare, iar investiţia iniţială variază între 1.300 şi 2.000 de euro.

"Porumbul vesel", al cărui francizor este Eduard & Dale SRL, ar putea reprezenta şi la Galaţi schimbarea în ceea ce priveşte vânzarea de mâncare stradală. Se vinde şi acum porumb fiert, dar în condiţii insalubre, la negru. Cu dotările "Porumbului vesel", altfel ar sta lucrurile. Aveţi nevoie de 5.000 de euro ca să cumpăraţi standul şi de încă 6.000 de euro, capital de lucru. Contractul se semnează pe cinci ani, fără taxă de francizare. Câte un astfel de stand se găseşte, vara, în mai toate parcurile din Bucureşti, aşa că nu-i de mirare că societatea se aştepta la o cifră de afaceri de 300.000 de euro.

"5 To Go" este un lanţ de cafenele din Bucureşti, Iaşi şi Timişoara. Fiecare produs (cafea, corn, sandvişuri, suc, două sticle de jumătate de litru de apă plată sau minerală etc.) vândut costă 5 lei, iar conceptul pare să prindă. Fondatorii afacerii spun că ar vrea să se extindă în toate oraşele cu peste 50.000 de locuitori. O cafenea sau două ar merge, deci, de minune şi în Galaţi. Taxa de francizare este de doar 4.500 de euro, iar redevenţele ajung la 5,5 la sută din încasări. Spaţiul de care aveţi nevoie variază între 10 şi 25 de metri pătraţi, iar investiţia va fi de 10.000 - 15.000 de euro. Francizorul încheie contracte pe cinci ani şi îşi estima, pentru 2015, o cifră de afaceri de 300.000 de euro.

Citit 14780 ori Ultima modificare Luni, 02 Ianuarie 2023 13:28

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.