Cum se inundă un cartier pe jumătate asfaltat. Cronica unei zile ploioase
Foto: Foto: Marius Negri

Cum se inundă un cartier pe jumătate asfaltat. Cronica unei zile ploioase
Evaluaţi acest articol
(10 voturi)

Micro 20 este unul dintre cartierele despre care ar fi nedrept să se spună că nu a fost luat în seamă la capitolul infrastructură. În mare, străduţele au fost asfaltate, dar mai persistă în destul de multe locuri porţiuni uitate, pline de gropi, fără borduri şi cu asfalt care nu îşi mai merită demult numele. Pe o ploaie de intensitate medie, şi străzile "noi" şi cele uitate, se prezintă însă cam la fel, transformându-se în lacuri.

În ziua vizitei noastre în Micro 20, a plouat. Nu cu găleata, dar destul de tare cât să îi convingă pe oameni să nu iasă din casă decât pentru treburi strict urgente. Nici un câine nu era indicat să scoţi afară, darmite să iei la pas străduţele devenite, în câteva ore, veritabile lacuri pe care, ca pieton, trebuia să le ocoleşti serios ca să le eviţi, iar ca şofer că navighezi cu grijă pentri că nu ştii ce se putea ascunde sub apa care ajungea, pe alocuri, la jumătatea roţii. Situaţia este explicabilă în locuri unde lucrările de asfaltare nu au ajuns, lăsând loc gropilor care aşteaptă de ani de zile să fie astupate, cum este de exermplu în zona pieţei, unde găurile din carosabil periclitează siguranţa traficului rutier. Mai puţin explicabile sunt însă "lacurile" care se formează pe arterele recent cosmetizate.

"Gropile de aici, de lângă piaţă, sunt vechi, nu ştiu ce se aşteaptă să fie astupate. Mai sunt străduţe unde situaţia este asemănătoare, ca să nu mai vorbim de trotuare, multe ciuruite, cu gropi, fără borduri. Unde s-a făcut, s-a făcut, dar în rest? Sau uitaţi-vă, de exemplu, pe lângă "Doi cocoşi", unde s-a asfaltat şi tot e baltă de nu ai pe unde să treci. Lucrări de mântuială!", susţine Liviu, un cititor care s-a încumetat să vină să ne spună problemele cartierului. 

"Derdeluş" cu nămol lângă biserică

Problema asfaltului, mai bine zis absenţa acestuia, se resimte şi în zona bisericii "Sf. Filofteia", a cărei cale de acces este flancată de o suprafaţă generoasă de pământ, pe care oamenii, vor nu vor, trebuie să o treacă cu piciorul. "Nu înţeleg de ce au lăsat acolo aşa, este calea de acces pe care se intră şi se iese din biserică, ar fi trebuit să pună măcar nişte asfalt, mai ales că porţiunea e şi la limita parcării blocului aflat în vecinătate", subliniază şi Lucian Ivaşcu.  

Cu ochii în patru, printre maşini

Că şi în cartierul Micro 20 sunt mai multe maşini decât ar putea asigura infrastructura locurilor de parcare au recunoscut-o nu doar autorităţile, dar o poate observa oricine trece prin zonă. Corelată cu starea jalnică a trotuarelor, aglomeraţia de maşini, lăsate de fiecare cum are posibilitatea, face dificil accesul pietonilor, dar şi a altor vehicule. Când vrei să nu calci într-o groapă (sau baltă), te loveşti de o maşină parcată sau trebuie să tai calea vreunui autoturtism aflat în mers. Dacă nu vrei să-ţi rişti viaţa sărind în calea maşinilor, trebuie să îţi asumi riscul de a te înnămoli, sau de a tăia cu piciorul, cu toate consecinţele, vreo denivelare. Şi nu în ultimul rând, ochii în patru la trecerile de pietoni! Flancate bine de maşini parcate până în buza marcajelor, din lipsă de spaţiu de cele mai multe ori, "zebrele" nu conferă acea siguranţă de care ar trebui să beneficieze pietonii prieteni cu traversarea regulamentară.

Visul frumos al parcărilor închiriate

Primii serviţi, primii dezamăgiţi, cam aşa s-ar putea caracteriza starea posesorilor de maşini care locuiesc în Micro 20. Beneficiari ai debutului programului de inventariere şi marcare a locurilor de parcare ce ar fi urmat  să fie demarat încă de anul trecut în Galaţi, şoferii din cartierul periferic al urbei au cam rămas cu locurile pictate şi cu buzele umflate. Între timp, vopseaua care dă un aspect, să recunoaştem, organizat parcărilor din jurul blocurilor, a început să se şteargă şi odată cu ea, speranţa că, într-o zi, cei care vor să îşi asigure un loc pentru maşină o vor putea face, în schimbul unei chirii. 

"De anul trecut s-a vorbit că vom putea să închiriem locuri de parcare. S-au trasat şi gata. Eu sunt dispus să plătesc ca să am unde să-mi las maşina! Dar nu se mai aude nimic. Ce s-a întâmplat cu promisiunile?", ne-a întrebat Lucian Ivaşcu, un gălăţean care locuieşte în Micro 20. 

Din păcate, veştile pentru cititorul nostru, venit la întâlnirea săptămânală pentru a-şi prezentat doleanţele vizavi de starea cartierului, ca şi pentru ceilalţi oameni care aşteaptă "minunea" cu parcările închiriate, nu sunt deloc îmbucurătoare. Nici măcar nu poate fi vorba de o amânare pe un termen determinat, deoarece primarul Ionuţ Pucheanu anunţa, tot zilele trecute, că "se află în căutarea unei soluţii care să nu stârnească războaie între vecini".

„După ultimele studii pe care le-am făcut, cred că am putea ajunge undeva la aproximativ 17.000 de locuri de parcare, şi cred că sunt de minimum de trei ori mai multe maşini, ceea ce cred că ar pune bazele unui mic război între vecini, între blocuri, ceea ce nu e corect, până la urmă, vizavi de cetăţean. Nu poţi să asiguri un loc de parcare doar celui care are mai mulţi bani, nu e moral”, a declarat primarul Ionuţ Pucheanu într-o emisiune tv. 

Bateriile de garaje rezistă 

În timp ce proiectul cu închirierea locurilor de parcare dă semne de sucombare, cel puţin în Micro 20 buldozerele nu au ajuns la bateriile de garaje, care rezistă eroic printre blocuri. Mulţi s-ar arăta dispuşi să şi le demoleze, numai că cei acre nu le-au întabulat nu le pot dărâma.

"Eu am un vecin care are garaj, de la Primărie i s-a spus să nu mai prelungească contractul de închiriere pentru teren şi acum nu poate să îl demoleze. Dacă s-ar pune jos toate aceste garaje, s-ar mai face locuri de parcare", este de părere Lucian Ivaşcu. 

La finele lunii inuarie 2017, primarul Galaţiului estima că nu va dura mai mult de şase luni până când oraşul va fi acoperit cu locuri de parcare închiriate. În vara anului trecut, Regulamentul de atribuire şi folosite a locurilor de parcare a fost modificat, pentru ca acum, în februarie 2018, soarta proiectului să fie atârnată de o dată improbabilă şi incertă. 

Când vine lumina la blocurile Y?

Blocurile Y, situate spre ieşirea din oraş, pe Calea Galaţi, arată superb şi conferă intrării în municipiu, alături de strada recent reabilitată şi parcarea aferentă, sistematizată şi delimitată estetic cu trotuare pavate cu dale, un aspect cât se poate de civilizat. Toate bune şi frumoase, numai că bonusul de confort şi siguranţă care s-a vrut a fi conferit zonei prin montarea unor lămpi care să ilumineze împrejurimile blocurilor şi parcările aferente, întârzie să îşi arate beneficiile. 

"Cred că au trecut mai bine de trei luni de când le-au montat şi degeaba. Nu funcţionează. Am sunat la firma care a făcut lucrarea şi m-au plimbat cu vorba de colo colo, fără niciun rezultat. Mă întreb, dacă s-au plătit nişte bani pentru a se realiza ceva util şi frumos, de ce nu se face treaba până la capăt?", este de părere Lucian Ivaşcu, locatar al unuia dintre blocurile menţionate.

Bonus: oglindă pentru siguranţă

Legat de siguranţa traficului, acelaşi cititor ne-a semnalat o problemă cu care se confruntă toţi şoferii care folosesc parcarea aferentă blocurilor Y: "La ieşirea din parcare, pe Calea Galaţi, vizibilitatea este mult obturată de maşinile parcate pe banda unu. Înţeleg că nu sunt locuri de parcare şi staţionarea la bordură e unica soluţie, dar măcar s-ar putea monta o oglindă pe scuar în aşa fel încât să avem vizibilitate în partea stângă dacă tot trebuie să ieşim direct pe banda a doua", opinează gălăţeanul.

Sală de spectacole pe Stadionul "Dunărea"

Este sugestia pe care un alt cititor din carierul Micro 20 o adresează autorităţilor locale din Galaţi. Liviu este de părere că ceea ce lipseşte acum Galaţiului, oraş în care cu diverse ocazii sunt invitaţi artişti pe sume mari de bani pentru a concerta, este o sală de spectacole corespunzătoare. Locul ideal ar fi, în opinia sa, chiar în apropierea cartierului unde locuieşte. 

"Cred că degeaba invităm la toate sărbătorile nume mari, pe sume colosale, să cânte. Concertele sunt mereu în aer liber, nu există o sală de spectacole adecvată în oraşul ăsta. Mă gândesc că foarte simplu ar fi să se construiască una mare, pe stadionul "Dunărea" , care să fie polivalentă pentru tot felul de evenimente", sugerează cititorul nostru. 

Cinema "Dacia", disputat în instanţă

În acest timp, clădirea fostului cinema "Dacia" se degradează pe zi ce trece. Iniţiativa Primăriei de a prelua cinematograful de la RADEF a ajuns în instanţă, acum doi ani, alături de solicitarea de preluare a altor câteva cinematografe din Galaţi. Curtea de Apel Galaţi a admis în parte cererea  în noimebrie anul trecut, dar RADEF a atacat decizia cu recurs, dosarul fiind acum pe masa judecătorilor de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Următorul termen de judecată este programat pentru jumătatea lunii martie.

Întâlnire: Joi, venim în Micro 38

"Viaţa liberă" continuă seria întâlnirilor cu cititorii săi din cartierele oraşului, pentru a afla direct de la ei ce îi nemulţumeşte în zonele în care locuiesc. Joi, 15 februarie, venim în Micro 38, la chioşcul din staţia de la Beverly Hills. Vă aşteptăm, între orele 9,00 şi 9,30, să ne spuneţi problemele dumneavoastră şi ce aşteptaţi de la autorităţi pentru a le remedia. Ne puteţi lăsa sesizările şi în secţiunea de comentarii a acestui articol sau pe adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..

Citit 6414 ori Ultima modificare Joi, 15 Februarie 2018 12:35

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.