Micro 18 şi Micro 19, cartiere în care lucrurile nu se mişcă deloc

Micro 18 şi Micro 19, cartiere în care lucrurile nu se mişcă deloc
Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

Pentru că întâlnirea cu cititorii a fost în zona Spitalului Judeţean, iar la chioşc au venit atât locuitori din Micro 18, cât şi din zona blocurilor G, care sunt arondate cartierului Micro 19, vom vorbi despre ambele cartiere, separate, în fond, doar de strada Brăilei.

Cele două zone din oraş sunt, însă, unite de problemele de infrastructură cu care locuitorii se confruntă de ani buni. "Ne-am săturat de făcut cereri şi plângeri la Primărie. De ani buni, tot cerem asfaltarea trotuarelor, străzi normale, parcări şi, cu toate astea, ne lovim doar de promisiuni deşarte", ne-a explicat Costică Popa, care ni s-a recomandat ca administrator de bloc. "Oamenii din blocul meu îmi zic mereu, măi nea Costică, când se face strada asta oare? Sau când o să avem o parcare mai acătării? Eu ce să le mai zic? La alegeri, suntem cei mai buni, vin toţi politicienii, promit asfalt, gaze, rezolvarea problemelor la apă. După alegeri, la revedere, ne vedem peste patru ani", ne-a mai spus cetăţeanul.

Trotuarele dalate au nevoie de asfalt

Despre această problemă a celor două cartiere am vorbit şi la celelalte vizite ale noastre, însă, deşi reprezentanţii fostei administraţii locale dădeau asigurări că se va trece, în cursul anului 2016, la turnarea unui covor asfaltic pe aleile pietonale din zonă, acest lucru nu s-a întâmplat. "Mersul pe trotuarele astea, pe dalele sparte, crăpate, ridicate, vai de capul lor, e o aventură. Pe aici sunt mulţi copii, dar şi mulţi oameni bătrâni, iar numărul căzăturilor este foarte mare. Nici nu poţi să mergi prea bine cu bicicleta sau pe role, că şansele să cazi sunt foarte mari. Nu mai vorbim de scrântit membre, fracturi, răni, etc", ne-a spus un domn, în vârstă de 34 de ani.

Actualmente, pe partea opusă Spitalului Judeţean, între strada Frunzei şi până la Dunărea Mall, se lucrează la schimbarea bordurilor, care însă a fost percepută greşit şi de cei din zonă, mai ales pentru că nu există nici un panou cu informaţii referitoare la lucrare. "Eu am crezut că se măreşte parcarea sau ceva. Acum că trec şi autobuze, dar şi pentru că în spatele blocurilor nu mai fac faţă parcările, m-am gândit că se face o lărgire, o suplimentare, ceva, de locuri de parcare", ne-a povestit doamna Elisabeta.

Sesizări cu privire la starea trotuarelor se fac, aproape zilnic, şi pe reţelele de socializare. "De câteva zile, a început operaţiunea "Borduriada" pe strada Brăilei, de la spital până la ieşirea din Galaţi. Nu critic, ci afirm că era o necesitate. Sper că nu se vor limita doar la borduri, dintr-un motiv simplu: trotuarele sunt efectiv praf. Aş prefera asfaltul şi nu alte modele cu mozaic ce şi-au demostrat trăinicia. Pavelele sau mozaicul de care vorbeam nu reuşesc altceva decât performanţa de a crea stări de disconfort total, pornind de la imposibilitatea de a circula fără emoţia de a-ţi rupe glezna în gropi (femei cu tocuri, copii alergând etc) sau de a circula cu un copil în cărucior. Bicicleala şi plimbatul cu rolele sunt de-a dreptul SF-uri. Dacă ai un bagaj dotat cu role, iarăşi îţi e imposibil. Pe de altă parte, recomand autorităţilor montarea de stâlpi limitatori în buza parcărilor pe toată lungimea străzii, pentru a nu mai vedea tot felul de "oropsiţi" ai vieţii urcându-şi bolizii peste bordura locului de parcare, călcând cu multă nonşalanţă spaţiul pietonal", a scris cetăţeanul Paul Găvănescu, pe pagina sa de internet.

Nici străzile nu arată mai bine

Dacă problema trotuarelor este una extrem de vizibilă, în spatele blocurilor apare o altă situaţie fără rezolvare: străzi care nu au asfalt sau care sunt betonate şi pline de gropi. Este cazul zonei dintre blocurile G, acolo unde pietrişul, pământul şi, pe alocuri, zgura, fac legea. "Suntem într-un oraş european, în anul 2016, şi cu toate astea ne rupem maşinile în două atunci când venim în parcare. Asta când nu plouă, pentru că atunci riscăm să rămânem împotmoliţi în nămol. Aşa ne respectă pe noi Primăria. Nici nu e de mirare că toată lumea din Galaţi fuge de cartierul ăsta", a spus Andrei Ciobanu, locatar la G-uri.

Trecerile de pietoni desfiinţate sunt încă folosite

Odată cu implementarea sistemului de semaforizare inteligentă "unda verde", pe strada Brăilei, între Spitalul Judeţean şi ieşirea din Galaţi, au fost montate mai multe semafoare, au fost desfiinţate treceri de pietoni şi au fost instituite noi reguli de circulaţie. Situaţia a creat un pic de confuzie printre locuitori, fie ei pietoni ori şoferi, care nu respectă regulile chiar la litera legii.

Pe mai mulţi astfel de cetăţeni i-am surprins la trecerea desfiinţată de după Dunărea Mall, acolo unde oamenii încă mai trec cu nonşalanţă pe fostul spaţiu dungat. Ba chiar, spun unii, mai sunt cazuri în care pietonii se ceartă, verbal, cu şoferii care nu încetinesc. "Eu pe aici trec pentru că îmi vine mai aproape. De ce să mă duc tocmai la trecerea de pietoni de la 50 de metri distanţă, să ocolesc? Dacă văd că nu vin maşini şi am timp, trec. Mare prostie a fost cu desfiinţarea trecerii ăsteia. Da, erau şi accidente multe, nu zic, mai ales seara, când ţâşneau pietonii de după maşini, dar dacă eşti atent, şi treci doar când ai timp suficient, nu se întâmplă nimic", ne-a explicat un gălăţean surprins în flagrant.

Pe principiul "legea trece, gălăţeanul... trece şi el", sunt mulţi alţii care locuiesc în acest cartier. De altfel, tot pe acelaşi principiu, am putea spune că se bazează şi şoferii care ies cu maşina din Micro 18 în strada Brăilei, făcând curbă la stânga, deşi noile indicatoare şi reguli de circulaţie din zonă spun că accesul pe strada Brăilei se face obligatoriu la dreapta. "Domnule, dacă făceau sensuri giratorii, înţelegeam. Ieşeam la dreapta, aveam sens peste 50 de metri şi întorceam. Dar dacă eu sunt la Neacşu şi trebuie să merg spre spital, trebuie să merg la sensul de la ieşirea din oraş, care e foarte prost amplasat, că trec şi camioane şi stai de îţi vine acru, şi apoi să mă întorc. Vi se pare normal? Mie nu. Sunt vreo 500 de metri de ocolire şi dacă mai punem la socoteală şi traficul şi semafoarele, se poate ajunge la un litru de benzină consumat", ne-a spus un şofer nemulţumit.

Cine şi unde îşi lasă maşina

Una dintre cele mai stringente probleme ale celor care locuiesc în Micro 18 şi Micro 19, zona blocurilor G, este reprezentată de lipsa locurilor de parcare. Deşi, mai bine spus ar fi "insuficienţa locurilor de parcare", dat fiind că numărul maşinilor din cartier pare a fi cel puţin egal cu numărul locuitorilor. Aşa se face că în Micro 18, în spatele blocurilor turn de la stradă, fiecare parchează unde poate, de multe ori încurcându-i atât pe ceilalţi care au parcat, cât şi pe cei care îndrăznesc să circule cu maşina pe acolo.

"Nimeni nu găseşte acelaşi loc de parcare de două ori. Doar dacă ai garaj să parchezi în acelaşi loc mereu, deşi, credeţi-mă, am văzut pe unii care parcau în faţa garajelor fără nicio jenă. Dar dacă omul ăla, cu garaj, are o urgenţă şi trebuie să plece repede? Aşa ceva nu se face. Parcări s-au mai făcut, dar sunt mulţi care au maşini vechi şi le abandonează prin parcare. Plus că, la noi, astea nu sunt, de fapt, parcări. Sunt doar nişte spaţii în care îţi laşi maşina, în soare, ploaie, ninsoare. Păi iarna nu are loc vola pe aici. Şi sunt unii care nu îşi mai mişcă maşina cu lunile", ne-a povestit şi Lucian, un alt tânăr. 

Dacă pe strada Brăilei, orice loc de parcare se plăteşte la oră (1,5 lei tarif pe oră), în spatele blocurilor e "la liber", motiv pentru unii să profite şi să evite parcarea cu plată. "Cred că aici, în spate, ar trebui să fie lăsaţi să parcheze doar cei care locuiesc aici. Cei care vin să cumpere ceva pot să îşi lase maşina în parcarea cu plată, că altminteri ne plângem că vrem parcări mai multe. Dar dacă nu cotizăm, de unde? Situaţia e valabilă în tot oraşul, nu doar la noi în cartier. Dar cu cine să te cerţi? Ne strecurăm cum putem. Acum, măcar de am parca toţi cum trebuie. Dar îi mai vezi pe unii că îşi lasă maşina de-a curmezişul... te apucă groaza", ne-a mai explicat Lucian.

Aceeaşi situaţie este şi în zona blocurilor G, acolo unde spaţiul dintre garaje şi blocuri este oricum mic. "Este un şanţ aici, maşinile sunt parcate lângă şanţ, iar la nici trei metri distanţă sunt garaje. Ca să treacă două maşini pe aici, una lângă alta, e un vis. Nu mai zic că multe sunt abandonate de proprietari şi parcate prost. Chiar eu cu un vecin am împins una ca să facem loc, că era de-a curmezişul. Şi pe jantă. Ar trebui amendaţi cei care îşi abandonează aşa maşinile. Sunt un pericol pentru cei din zonă, că adună mizerie, rugină. Copiii se joacă pe aici, dacă se lovesc într-o tablă ruginită şi se infectează, cine plăteşte?", ne-a spus, indignat, un gălăţean de vreo 40 de ani.

Containere goale, mult gunoi pe lângă

O altă problemă a cartierului este reprezentată de lipsa de bun simţ a unor cetăţeni, care, în loc să arunce gunoiul acolo unde trebuie, îl lasă depozitat în mormane, pe lângă punctele de colectare. De altfel, chiar şi directorul Ecosal Galaţi, Mirela Furtună, ne-a declarat, într-un interviu recent, că un oraş curat este cel în care şi locuitorii păstrează curăţenia, ceea ce în multe cartiere nu se întâmplă. Astfel, de la cutii de carton, la haine, sticle, geamuri, resturi de mobilă dar şi mâncare aruncată la întâmplare, totul poate fi găsit pe lângă punctele de colectare din Micro 18 şi din zona G-urilor.

Însă cei care locuiesc aici spun că cetăţenii fără simţ civic nu sunt singurii care contribuie la mizeria zonei. "Sunt mulţi oameni ai străzii aici, care caută zilnic prin tomberoane. Ce nu le convine, scot şi lasă pe lângă, iar câinii vin şi împrăştie. Nu e deloc normal ce se întâmplă. Poliţia sau serviciile de asistenţă socială cred că ar trebui să ia măsuri pentru ca aceşti oameni să nu mai fie pe străzi", explică un locuitor din zona blocurilor G.

Accesul în autobuz nu se face deloc uşor 

Aglomeraţia în staţiile de autobuz din Micro 19 şi Micro 18 este la ordinea zilei, încă de la primele ore ale dimineţii. Cel mai greu le vine, însă, celor care au probleme de deplasare, fiind ori în căruţ, ori în cârje, dat fiind că şoferii, de multe ori, îi ignoră, iar ceilalţi oameni din staţie se înghesuie în autobuz fără să le pese de cel care urcă mai greu. "De când cu lucrările astea, eu trebuie să aştept în stradă autobuzul, dacă vreau să mă urc în el. Îmi vine foarte greu să sar peste gropile astea, mai ales că sunt în cârje. Din păcate, nici oamenii nu sunt săritori. Ba, din contră, mulţi împing, de parcă pleacă autobuzul fără ei. Am prieteni în scaune cu rotile care străbat distanţe mari fără mijloc de transport, pentru că şoferii de autobuz nu se dau jos să le pună rampa, să urce în autobuz. Bine, şi aşa nu e loc", ne-a explicat un domn cu probleme de deplasare.

De altfel, la ora 9,00, joia trecută, cel puţin 15 persoane aşteptau să urce într-un 102, autobuz care, până la capăt, mai avea două staţii. O îmbulzeală nejustificată, după cum spun mulţi.

Locuitorii cer mai mulţi copaci în cartier

"De ce, între Spitalul Judeţean şi Dunărea Mall, există un singur copac? Când e foarte cald afară, e teroare pe strada asta, nu poţi să respiri. Plus că, pe lângă umbră, copacii mai oferă şi un aspect plăcut zonei, astfel încât să nu mai fim un oraş de beton", ne-a întrebat o gălăţeancă, la întâlnirea cu cititorii.

Ce-i drept, la capitolul vegetaţie, atât Micro 18, cât şi zona blocurilor G suferă. Copacii sunt puţini, bătrâni şi neîngrijiţi, iar buruienile în jurul lor sunt cât un stat de copil pe la vreo trei anişori. "De ce nu se îngrijeşte Primăria şi de zonele astea? Şi noi plătim taxe, şi noi merităm aer curat. Avem un trotuar de patru metri lăţime pe care nu se află nici un copac. E normal? E loc să se facă şi spaţii verzi, şi piste de biciclete, şi alei pietonale. Trebuie doar să se vrea", ne-a mai spus aceeaşi doamnă.

De altfel, susţin oamenii, nici puieţii nu sunt lăsaţi să se dezvolte. "Lângă farmacia de la Dunărea Mall există un copac din care au ieşit vlăstari de trei ori. Ştiţi ce frumoşi erau? Numai că i-a tăiat cineva. De ce nu se poate lăsa să crească frumos, ca teii de pe vremuri? Din punctul meu de vedere, ar trebui plantaţi copaci din trei în trei metri, de la McDonald's până la ieşirea din Galaţi. Să vedeţi atunci aspect frumos al zonei", ne-a mai spus gălăţeanca.

Până la soluţionarea problemei, gălăţenii care locuiesc în cartier sunt obligaţi să respire, în continuare, mai mult noxe decât oxigen pur.

Oamenii cer o cantină socială în cartier

"Sunt mulţi oameni aici care sunt singuri, bătrâni şi bolnavi şi nu are cine să le facă o farfurie de mâncare. Cred că primăria ar putea construi o cantină socială în cartierul nostru. Dacă nu se poate construi o clădire nouă, sunt sigură că se poate lua în chirie un spaţiu comercial de aici. Cert este că cei fără ajutor ar fi foarte fericiţi de o astfel de măsură", ne-a spus o doamnă.

Joi, venim la Casa Roşie

"Viaţa liberă" continuă raidurile prin cartierele Galaţiului, pentru a afla direct de la cititori ce îi nemulţumeşte la zonele în care locuiesc. Astfel, joi, 8 septembrie, între ore 9,00 şi 9,30, vă aşteptăm la chioşcul nostru de la Casa Roşie, pentru a ne spune cu ce probleme vă confruntaţi şi ce pot face autorităţile pentru remedierea lor.

 

       

       

        

Citit 10699 ori Ultima modificare Duminică, 11 Septembrie 2016 18:30

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.