Evaluaţi acest articol
(2 voturi)
Fii primul care postează comentarii!

La capitolul gânduri negative, toţi suntem specialişti. Avem tendinţa de a scoate la suprafaţă în mod predominant gândurile negative, atunci când avem câteva minute de linişte. Când amintirile ne invadează, de multe ori acestea sunt negative.

În opinia expertului în mindfulness Dana Predu, atunci când gândurile negative ne invadează existenţa, putem aplica trei paşi simpli, astfel încât efectul de tip domino să nu se activeze de la un simplu gând nociv: "În primul rând, observă gândul, observă direcţia gândirii. Este un obicei pe care mintea îl tot repetă. Poţi să notezi în jurnal tiparul gândirii şi gândul respectiv. În al doilea rând, nu judeca gândul, nu-l suprima. Doar observă şi adu prezenţa în ceea ce se întâmplă acum. În al treilea rând, provoacă gândul, şirul de gânduri, cu aceste întrebări: "Chiar îmi determină viitorul?,  A fost chiar atât de rău sau memoria mă înşală?,  Rezolv ceva dacă tot aduc gândurile negative în prezent?", explică specialistul.

Evitarea luptelor inutile prin respiraţie

Atunci când partenerul nostru face ceva care de obicei declanşează un răspuns la luptă (adică face un comentariu pe care îl percepem ca fiind critic sau jenant, dar nu este înţeles ca atare), putem reacţiona mai calm şi nu într-un fel care conduce la o luptă inutilă. O tehnică de mindfulness pe care o poţi aplica este focalizarea pe respiraţie.
"În timp ce îţi observi gândurile declanşate de amigdala, mută atenţia pe respiraţie. De fiecare dată când observi că te blochezi, readuci atenţia la respiraţie şi continui să observi până trece. În mindfulness, emoţiile nu sunt greşite sau rele, dar dacă reacţia nu este adecvată sau utilă situaţiei, atunci este mai bine să o laşi să treacă. Încearcă să te concentrezi asupra respiraţiei, remarcând din nou locul unde se află mintea. Adu-o cu blândeţe şi amabilitate în punctul tău de focus. Această tehnică este importantă pentru tine şi îţi poate aduce multiple beneficii. Poţi evita şi alte situaţii negative sau distrugătoare care apar din cauza răspunsurilor tale de luptă şi te poate salva de efectele dăunătoare ale stresului prelungit în organism", explică Dana Predu.

Ce faci atunci când eşti obosit

Dacă privim un copil mic, identificăm cu uşurinţă când a intrat într-o stare de oboseală: începe să plângă, se supără cu uşurinţă, este irascibil, nimeni şi nimic nu-i poate face pe plac. Aici intervin părinţii, bunicii, educatorii şi creează toate condiţiile pentru odihnă şi reîncărcare cu energie.
"Noi, ca adulţi, am învăţat în timp să ne reprimăm sau să temperăm astfel de stări şi începem să ne ascundem oboseala. Fie că apelăm la cofeină, la dulciuri, poate la băuturi energizante, încercăm să continuăm sarcinile zilnice. Corpul nostru s-ar putea să fie destul de obosit pentru odihnă, dar mintea noastră încă mai funcţionează. Ne gândim şi ne îngrijorăm de toate lucrurile pe care trebuie să le facem până când se apropie deadline-urile", declară trainerul Dana Predu.

Cum reacţionezi când eşti obosit

Putem ascunde oboseala faţă de cei din jurul nostru sau faţă de noi, dar, la fel ca atunci când suntem mici, dispoziţia noastră se schimbă.
"Oboseala poate avea drept rezultat o capacitate scăzută de compasiune (pentru noi şi pentru ceilalţi), o judecată proastă, iar atunci când devine foarte rău, avem mai multe şanse de a avea accidente. Şi totuşi, nu observăm aceste schimbări de dispoziţie, le ignorăm şi eventual bem cofeină pentru a rămâne treji, până când ne prăbuşim. Am devenit atât de pricepuţi să ne ascundem oboseala, încât nici nu putem spune când este obligatoriu să ne odihnim. În timp, acest mod de a trăi ne va epuiza. Ne vom pierde în mod inevitabil sentimentul de bucurie şi de linişte. Când suntem obosiţi, lumea capătă nuanţe negru-gri. Dar, prin încetinirea şi atenţia acordată, putem începe să observăm din nou frumuseţea vieţii", consideră trainerul Dana Predu.

Ascultă-ţi corpul şi mintea!

"De multe ori, decizii importante precum renunţarea la obiceiurile nesănătoase sau dependenţe sunt luate în zile în care avem energii joase, dispoziţii scăzute sau când primim comentarii negative de la cei apropiaţi. Te poţi inventa în fiecare zi aşa cum îţi doreşti şi ai nevoie. Găseşte resursele necesare pentru a decide ce este bine pentru tine, nu pentru ca aşa ţi-au spus alţii. Spre exemplu, decid să mănânc sănătos nu pentru că mi-a spus prietena mea bună ca ar fi timpul, ci pentru că “EU vreau să încep să mănânc mai atent" şi  ”Ştiu că va fi benefic pentru mine”. De cele mai multe ori, când facem planuri de sănătate dintr-un loc de auto-respingere, ne punem deseori obiective nerealiste pentru noi înşine. Înseamnă că este puţin probabil să le realizăm şi chiar mai puţin probabil să ne bucurăm de experienţă pe parcursul schimbării", conchide expertul în mindfulness Dana Predu.
 
(articol realizat din surse online)

Citit 691 ori Ultima modificare Miercuri, 10 Aprilie 2019 18:43

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro