Cum să evitaţi plata taxei de înmatriculare auto

Cum să evitaţi plata taxei de înmatriculare auto
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

După ce la începutul săptămânii trecute scriam despre gălăţenii care şi-au recuperat banii plătiţi pentru taxa de poluare la înmatricularea maşinilor second-hand, a venit rândul să vă spunem cum se poate evita această taxă.

Nu vă gândiţi că se poate jongla pur şi simplu cu legea pentru a evita această taxă. NU! Se apelează la un avocat (pentru a avea şi câştig de cauză), se depune o acţiune în instanţă şi, după câteva luni (sau mai mult, acum depinde cât de norocoşi sunteţi), se poate trece la înmatricularea efectivă.

Dar, când e vorba de sume mari, aşteptarea merită. Nu vă spunem poveşti, ci vă oferim cazuri concrete. Primul caz pe care vi-l prezentăm este cel al lui Sebastian Urban, care a dat în judecată Instituţia Prefectului Galaţi – Serviciul de înmatriculări autovehicule pentru a-şi înmatricula maşina fără a plăti taxa de poluare.

Gălăţeanul şi-a cumpărat un autoturism fabricat în 1992, înmatriculat pentru prima oară în Germania. În martie 2009, gălăţeanul a mers să îşi înmatriculeze maşina, dar nu a putut face asta deoarece nu avea chitanţa prin care să facă dovada plăţii  taxei de poluare, reglementată de OUG 50/2008.

În faţa judecătorilor, avocata lui Sebastian a arătat că taxa de poluare pentru maşinile aduse din alte state membre UE reprezintă o discriminare şi se află în contradicţie cu normele din Tratatul Constitutiv al Uniunii Europene.

Dispoziţiile din Tratatul Constitutiv se opun unei taxe speciale de primă înmatriculare pentru achiziţiile intracomunitare (din orice stat membru EU) de autoturisme neînmatriculate  pe teritoriu naţional (în cazul nostru România). Conform aceluiaşi tratat, o astfel de taxă încalcă principiul liberei circulaţii a mărfurilor.

Din acest motiv, judecătorii gălăţeni au dat o hotărâre prin care Sebastian Urban îşi poate înmatricula maşina fără să plătească taxa de poluare. Mai mult decât atât, instanţa a decis că Instituţia Prefectului – Serviciul de înmatriculări autovehicule trebuie să achite suma de 519 lei drept cheltuieli de judecată.

Un alt membru al familiei Urban a obţinut, tot în instanţă, înmatricularea unui alt autovehicul, cumpărat din Germania, dar cu an de fabricaţie 1999. Motivele invocate au fost aceleaşi, iar suma plătită de Prefectură pentru cheltuielile de judecată este tot 519 lei.

Un sârb s-a judecat la Galaţi

Tot la judecată a apelat şi Vladimir Ranisavljevik, un cetăţean sârb, rezident în Galaţi, pentru a-şi înmatricula maşina cumpărată cu 200 de euro din Italia. Pentru a-şi înmatricula maşina, bărbatul ar fi trebuit să plătească 7500 de lei  pentru taxa de poluare.

Dar, a considerat că asta e discriminare aşa că a dat fuga la avocat, s-a sfătuit cu el şi… gata acţiunea. Cum acţiunea lui era cam la fel cu alte aproape 200, judecătorii gălăţeni au decis să îi dea câştig de cauză. Pe lângă faptul că a obţinut o hotărâre judecătorească care să-l ajute să îşi înmatriculeze maşina fără taxă, Vladimir Ranisavljevik a mai primit şi suma de 504 lei, de la Prefectura Galaţi, pentru a acoperi cheltuielile de judecată.

Toate aceste sume (şi gândiţi-vă că nu sunt nici mici şi nici puţine) sunt plătite de Prefectură din banii noştri, ai contribuabililor de rând. Şi asta se va mai întâmpla pentru destul timp de acum înainte…

Din partea Uniunii Europene

Somaţie pentru taxa de poluare

La sfârşitul lunii iunie a.c., Comisia Europeanăa solicitat României să îşi modifice legislaţia în ceea ce priveşte aplicarea taxei de poluare pentru autoturisme.

Iată ce scrie în această solicitare: „Comisia Europeană consideră că prevederile legislaţiei româneşti, conform cărora taxa de poluare se suspendă pentru pentru anumite autovehicule, însă creşte pentru anumite maşini de ocazie provenite din alte state membre, ar putea duce la discriminarea acestor maşini de ocazie, protejând industria naţională a autovehiculelor noi.

Această solicitare a fost transmisă României  sub forma unei „scrisori de somare”, prima etapă a procedurii de încălcare a dreptului comunitar prevăzută la articolul 226 din Tratatul CE”. În aceeaşi scrisoare, România a fost anunţată că dacă nu va da un răspuns favorabil la această problemă, atunci se poate ajunge chiar şi la prezentarea cazului în faţa Curţii de Justiţie. Oare, ne întrebăm noi, mai e mult până acolo?

Citit 2953 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.