Galaţiul reducerilor scumpe

Galaţiul reducerilor scumpe
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Mai puţin din foarte mult înseamnă tot… MULT! Nu ne-am învăţat minte! Am aşteptat, şi în 2009, să mai burduşim două-trei ţoale noi în dulap, să mai scoatem la plimbare o pereche de ghete şi să ne lăudăm ce afacere grozavă am făcut noi, tot sunt reduceri în toată Europa. 

Pentru ce, atâta zarvă se întreabă gălăţeanul. „Ce nu puteam să cumpăr în decembrie nu pot să cumpăr nici acum”, spune Felicia, de 25 de ani, iar mai clar şi cuprinzător de atât nu se putea.

„În limita stocului”

„Reducerile au început de joi, 15 ianuarie”, declară Mărioara Gătej, inspector-şef în cadrul Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Galaţi: „Dar există mai multe tipuri de reduceri: există soldarea, care este o operaţiune care are loc de două ori pe an şi înseamnă reducerea preţurilor la articolele de sezon; există lichidare de stoc – magazinul îşi schimbă profilul sau afacerea se închide; şi există şi promoţiile. În cazul promoţiilor, acestea trebuie anunţate şi trebuie să apară vizibil, pe reclamă, perioada în care au loc, ca şi menţiunea ˝în limita stocului disponibil˝. Dacă un magazin afişează doar cuvântul ˝Reduceri˝, înseamnă că toate articolele care se regăsesc în acel magazin trebuie să fie la preţ redus”.

Pot operatorii economici să folosească cuvântul „Promoţie”, chiar dacă articolele scoase la vânzare sunt aceleaşi cu cele de acum, să zicem, două luni? Răspunsul vine tot de la inspectorul-şef al O.J.P.C. Galaţi: „Este posibil, în măsura în care articolul scos la promoţie este disponibil tot anul. La fel, este legal dacă operatorul economic anunţă reduceri ˝de până la 50 la sută˝, iar reducerile regăsite în magazin sunt chiar şi de cinci la sută. În plus, magazinele nu sunt obligate de nici o lege să facă reduceri. Fiecare operator economic decide dacă reduce preţurile la anumite articole şi sub ce formă”.

Să vorbească etichetele!

Cum ştim noi, consumatorii, dacă reducerile sunt reale? „Sunt câteva reguli simple legate de reduceri”, spune Mărioara Gătej: „Articolele scoase la vânzare cu preţ redus nu sunt expuse în acelaşi loc, pe acelaşi raft, cu tot restul mărfii. În plus, există eticheta veche, cu preţul vechi barat, cu valoarea reducerii afişată (N.R. de exemplu „30 la sută”) şi cu noul preţ. O.J.P.C.-ul urmează să înceapă un control în magazinele care fac reduceri – de soldare, lichidare de stoc sau promoţii – pentru a ne convinge că reclama afişată este reală”.

Am fost şi noi prin magazinele gălăţene. Acolo unde le-am găsit, reducerile erau reale. Apărea însă o problemă nouă: „Păi, eu nu puteam nici astă-iarnă, în decembrie, să-mi iau o geacă de la K***, pentru că era peste 600 de lei. Cu ce mă ajută dacă acum s-a redus şi este 400 de lei?! A rămas oricum scumpă!”, spune şoptind Felicia, de 25 de ani (nimeni nu vrea să afle tot poporul că vânează reduceri…). 

„Chiar am vrut să vin după 15 (n.r. ianuarie), pentru că îmi plăcuseră mult nişte ghete. Ok, le-am găsit, sunt reduse mişto, costă doar 65 de lei, dar au rămas doar mărimile imposibile”, zice într-o doară şi Bogdan, 31 de ani. „Nu sunt mai mulţi clienţi decât de obicei”, spune şi Violeta, 37 de ani, vânzătoare în Ţiglina, deşi vitrina shop-ului în care vinde se îndoaie sub câte reclame de reduceri poartă pe geamuri. Femeia ridică din umeri: „Am redus cât a zis patronul. Nici eu nu îmi permit să mă îmbrac de aici. Poate pentru că este criză n-au oamenii bani… A mers foarte prost anul acesta!”. 

Sadism comercial

Şi într-un magazin, şi în celălalt, reducerile sunt, vă asigurăm, reale. Şi, în general, nu aceasta pare a fi problema consumatorului obişnuit, ci faptul că preţurile astronomice din decembrie, la articolele de iarnă (geci, haine, pulovere, bigmene, ghete, cizme) au devenit, după reducere, MARI! Un fel de ce-mi-e-geam-ce-mi-e-fereastră, dar cu etichete care pot dovedi oricând contrariul. 

Exemplele sunt cele mai grăitoare: o pereche de cizme Puma s-au redus de la 540 de lei, la „numai” 280 şi nimeni nu poate face mofturi că reducerea este simbolică (…la fel de bine cum nici un om întreg la cap nu ar da întreţinerea pe o lună pentru o pereche de cizme blonde, de antilopă, care s-ar distruge la o simplă bătaie a vântului); o geacă absolut ok, de schi sau de stradă, perfect izolată, şi-a băgat şi ea preţul la apă: de la 700 de lei la 560. Contrazice cineva reducerea? Nu, dar ce folos?!

Ne vedem la anu’, fetele!

Rezultatul va fi acelaşi cu cel de iarna trecută: frumoasele echipamente sau hăinuţe sau ghetuţe vor sări înapoi în ambalaje, ambalajele se vor muta în magazie. Iar în decembrie 2009 o stranie senzaţie de deja-vu ne va străbate perimetrul vizual şi ne vom calici la aceeaşi colecţie de acum trei-patru ani, pe care magazinele noastre o scot şi o tot bagă în cutii. 

Asta în timp ce pârlitul de Occident reuşeşte să facă reduceri semnificative (a se citi cu atenţie cuvântul), deşi criza lor este mai mare decât criza noastră, iar colecţiile nici măcar nu sunt atât de vechi încât să le saluţi ca pe amicii din copilărie.  

Citit 1478 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.