Salvatori cu echipamente de muzeu
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Salvatori cu echipamente de muzeu
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* În dotare, o autoscară mecanică din anii 1950, numai bună de pus la expoziţie * Singura autoscara (pentru clădiri înalte) de serviciu este „în pioneze” * Anul trecut, 86 de misiuni de dislocare de mine fără exchipament adecvat * Costumele de pompieri bune şi la deszăpezire, şi la inundaţii, şi la incendii *

Avem pretenţia să vină repede atunci când sunt solicitaţi, avem pretenţia să ne scoată din situaţii dificile, dar lucrează cu echipamente vechi de când lumea. „În toiul iernii, când cei de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă au pornit înspre Tecuci ca să deszăpezească, nimeni nu a observat că, în plină iarnă, mergeau într-un camion acoperit cu o copertină, pe când afară temperatura era de minus 14-15 grade Celsius. Oare această unitate de protecţie civilă şi de salvare a oamenilor, în condiţii de extremă urgenţă, nu are o minimă dotare?”, întreabă Gh. Voicu din Tecuci.

Deplasare cu camionul

ISU Galaţi este un serviciu public strategic de apărare a oamenilor - obiectivul principal fiind cel de prevenire şi de stingere a incendiilor. Teoretic, situaţiile extreme cum ar fi intervenţiile în urma unor calamităţi naturale - inundaţii, alunecări de teren, căderi masive de zăpadă, cutremure - sunt doar gestionate de ISU, însă în situaţiile de extremă urgenţă, salvatorii de la ISU sunt „inima” misiunilor de salvare. „În privinţa misiunii de deszăpezire, era normal să avem o maşină cu încălzire cu care oamenii noştri să fie transportaţi, dar neavând la îndemână alt mijloc de transport ne-am deplasat la Tecuci cu ce am avut. Oamenii trebuiau scoşi de sub nămeţi”, ne-a spus colonelul Vasile Balaban, adjunct şef al ISU Galaţi.



Cât priveşte dotarea ISU Galaţi - exceptând aspectele care ţin de SMURD - interlocutorul nostru ne-a spus că autospecialele de stingerea a incendiilor sunt vechi şi departe, foarte departe de standardele europene de veac XXI. „Autospecialele de stingere a incendiilor cu care mergem în misiunile de noastre au o vârstă de peste 35 de ani. Cu o excepţie: autospeciala tip IVECO, cu o capacitate de 5000 litri, pe care am achiziţionat-o acum patru ani în urmă. Însă raportându-ne la necesităţile municipiului Galaţi - un oraş modern cu clădiri înalte - nici autoscările mecanice nu corespund; una dintre ele este de prin anii 1950 şi, în curând, va fi donată Muzeului Pompierilor Români, iar o a doua autoscară mecanică este ˝în pioneze˝, deci nesigură pentru oamenii noştri care trebuie să salveze vieţi”, ne-a spus colonelul Vasile Balaban.

Două motopompe de la belgieni

Între puţinele dotări de care ISU Galaţi a beneficiat în ultimii se numără două motopompe care au fost donate de belgieni la inundaţiile din 2010 şi un generator de curent de la elveţieni. „Sperăm ca în acest an să primim şase sau şapte autospeciale de stingere a incendiilor şi astfel vom rezolva una dintre cele mai grave probleme privind dotarea ISU Galaţi”, a adăugat interlocutorul nostru.

Dislocări de mine cu mâinile goale

Temeri sunt însă şi în privinţa acţiunilor pirotehnice. Numai anul trecut, ofiţerii şi subofiţerii de la ISU Galaţi au realizat 86 de misiuni de dislocare a unor mine rămase din vremea celui de-al II-lea Război Mondial, pe raza municipiului şi judeţului nostru. „Nu numai că nu avem cu ce acţiona, potrivit normelor europene, dar oamenii noştri nu au nici echipament de protecţie. În plus, echipamentul folosit la stingerea incendiilor nu este la fel de indicat şi la deszăpezire sau la inundaţii, unde e nevoie de costume din alte materiale, în funcţie de specificul misiunii”, spune colonelul Bălan. Cu toate acestea, pregătirea de excepţie a salvatorilor de la ISU a făcut ca misiunile lor din anii din urmă să fie îndeplinite fără pierderi omeneşti.

Citit 1935 ori Ultima modificare Vineri, 09 Martie 2012 00:09

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.