Idei pentru mai marii urbei: Noul Galaţi versus Amsterdam. Câteva lucruri de bun simţ (GALERIE FOTO)

Idei pentru mai marii urbei: Noul Galaţi versus Amsterdam. Câteva lucruri de bun simţ (GALERIE FOTO)
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Olanda tocmai ne-a blocat accesul în spaţiul Schenghen, iar următorul termen de aderare este în 2014. Am încercat să vedem cam cât de departe ar fi Galaţiul faţă de capitala Olandei. Simbolistic, cele două oraşe pot spune că sunt înfrăţite. Galaţiul îl are ca patron pe Sfântul Andrei, în timp ce peste tot în Amsterdam găseşti simbolul oraşului, cei trei de X. Acest simbol, ce a ajuns să fie asociat cu pornografia, are la bază conotaţii religioase, motiv pentru care îl găseşti şi pe biserici. XXX reprezintă cele trei cruci ale Sfântului Andrei, ce au ca scop apărarea urbei în faţa apei, a molimei şi a focului.

Transportul în comun

La Galaţi sunt de actualitate cozile interminabile de la ghişeele Transurbului, cauzate în mare parte de graba municipalităţii de a înlocui vechile abonamente gratuite ale pensionarilor cu celebrele bilete. Olandezii au rezolvat expeditiv această problemă. Nu se pot forma cozi pe la ghişee din simplul motiv că în fiecare staţie de transport în comun poţi găsi cel puţin 4-5 automate, de unde îţi poţi achiziţiona diverse variante de abonament. Între noi fie vorba, o călătorie cu tramvaiul în Amsterdam costă aproximativ cât o cursă cu taxiul din Micro 19 până la gară, dar, pe de altă parte, şi puterea de cumpărare a olandezilor este mult mai mare decât cea a românilor.
Apropo de transportul în comun. Faţă de Galaţi, în Amsterdam cu greu poţi vedea un autobuz. Şi cele existente sunt destinate turiştilor străini, care scot câteva zeci de euro pentru un tur relativ anemic al oraşului. În rest, legăturile pe distanţe lungi se fac fie cu metroul, fie cu tramvaiul.

Oraşul bicicletelor

Primul lucru care te frapează în momentul în care ajungi pe malul Amstelului sunt miile de biciclete şi de biciclişti prezenţi în trafic. Nimeni nu-i claxonează, nimeni nu-i înjură, toată lumea este obişnuită cu prezenţa lor pe carosabil. Nu vă închipuiţi că bicicletele cu pricina arată ca scoase din cutie. Nici vorbă. Multe au lanţurile ruginite, vopseaua scorojită şi arată oribil. Proprietarii nu par însă prea afectaţi de aceste lucruri, motivul fiind unul relativ simplu. Bicicleta este un lucru util, pe care-l foloseşti până la epuizare, după care îl arunci. Cumperi alta, nişte oameni îşi păstrează locurile de muncă, deoarece construiesc noi biciclete şi toată lumea e mulţumită.
Pe de altă parte, ca o comparaţie, Galaţiul stă absolut jalnic din acest punct de vedere. Pistele de biciclete, cele care există, sunt plasate pe trotuar, au gropi, guri de canalizare sau pomi în mijlocul lor. În ultimii ani, Galaţiul a văzut destul de multe proteste ale bicicliştilor, cu marşuri organizate. Din păcate, acestea au fost doar strigăte în vânt, deoarece, deşi s-a schimbat conducerea municipalităţii cu una care teoretic susţine mişcarea în aer liber, nu s-a petrecut absolut nimic. Culmea este că nici măcar investiţiile nu ar fi atât de mari. Trebuie doar trase nişte linii pe asfalt, trebuie puse nişte semne de circulaţie şi problema ar fi rezolvată. Probabil că totul ar costa mai puţin decât mobilierul inexistent de la Baia Comunală, dar asta este o cu totul altă discuţie.

Totul se vinde!

Poate lucrul ce ar trebui cel mai temeinic preluat de la olandezi este capacitatea acestora de a vinde şi de a te face să te întorci în oraşul lor. Lăsând la o parte districtul cu felinare roşii şi coffee-shopurile cu iz de marijuana, tot ce are o poveste poate fi vândut. Casele vechi sunt recondiţionate uniform, drept pentru care oraşul are un aspect unitar. Vechile biserici, unde odată erau încoronaţi regii sau unde îşi dorm somnul de veci personaje importante ale culturii mondiale, au fost transformate în muzee. Am întrebat un muzeograf în timpul excursiei la Amsterdam când a fost oficiată ultima slujbă în minunata biserică unde aveau loc odată încoronările. Răspunsul m-a dat pe spate. „În ultimul timp, religia la noi nu mai are o atât de mare pondere. Drept pentru care în această biserică nu s-a mai oficiat o slujbă de cel puţin 50 de ani, dacă nu mă înşel. În schimb, puteţi vizita minunata noastră colecţie dedicată culturii amerindiene”, ne-a spus acesta.
Olandezii au artişti. Mulţi. Şi buni. Cum nu toate muzeele pot beneficia de operele originale ale lui Van Gogh, Rembrandt sau Van Dijk, olandezii au apelat la metode originale de a-şi promova arta. Pentru a vedea reproduceri (printate la calitate maximă, dar totuşi printate) trebuie să scoateţi din buzunar 20 de euro, adică peste 80 de lei. Mult, veţi spune. Nu de aceeaşi părere sunt şi turiştii care se înghesuie să vadă respectiva colecţie. Motivul este unul relativ simplu. Pe lângă imaginile de o calitate impecabilă, ai parte şi de un istoric detaliat al lucrărilor, dar şi al pictorului. Mai mult, în momentul în care ne-am prezentat ca ziarişti români, organizatorii expoziţiei s-au arătat dispuşi să aducă respectiva colecţie şi pe meleaguri dunărene, în caz că cineva s-ar arăta interesat.
Ca o contrapondere, muzeele gălăţene, exceptând evident Muzeul de Ştiinţe ale Naturii, încep să dispară încet, dar sigur. Nu pentru că nu ar avea exponate de calitate sau pentru că personalul nu ar fi calificat. Pur şi simplu sediile sunt retrocedate, comunicarea cu posibilii clienţi este aproape inexistentă, iar publicitatea de asemenea. Aceste motive sunt arhisuficiente pentru a explica numărul foarte mic de vizitatori ai muzeelor gălăţene.

Curăţenia, mai subţire

Te-ai aştepta ca un oraş ca Amsterdamul, şi mai ales centrul său să strălucească de curăţenie. Nu este neapărat cazul. Deşi maşinuţele de măturat strada acţionează aproape non-stop, nici măcar acestea nu pot face faţă capacităţii localnicilor şi turiştilor de a produce gunoi. Drept urmare, mai ales prin zonele comerciale din centru, ai ocazia să calci ba pe pungi de chipsuri, ba pe pahare de cafea sau pur şi simplu pe coji de fructe. Măcar aici putem spune că Galaţiul se aseamănă pe undeva cu oraşul de pe malul Amstelului.

Soluţii ieftine şi la îndemână

Nimeni nu îşi închipuie că în două luni Galaţiul poate deveni un centru turistic şi economic al României. Pe de altă parte, se pot găsi soluţii elegante şi ieftine pentru foarte multe probleme. Totul este să existe puţină bunăvoinţă. Spre exemplu, pistele de biciclişti pot fi realizate de asistaţii sociali, peisajului urban i se poate da un aspect unitar cu ajutorul legilor existente, dar nerespectate, în timp ce problema transportului ecologic poate fi şi ea rezolvată prin recondiţionarea vechilor linii de tramvai. Mai mult, un ultim exemplu al eficienţei municipalităţii din oraşul ce se mândreşte cu simbolul său, cei trei de X, lucrările de întreţinere a liniilor de tramvai şi a părţii carosabile se fac după ora 2 noaptea, ca nici turiştii şi nici contribuabilii să nu fie deranjaţi.

Citit 3520 ori Ultima modificare Miercuri, 06 Martie 2013 00:05

13 comentarii

  • postat de elena
    Joi, 07 Martie 2013 22:07
    Cand o sa avem si noi strazi din alea babane o sa vorbim despre transportul in comun, maxi-taxi sau autobuze.Nu mai comparati orasul nostru cu nu stiu ce tara.Vai de capul nostru! Noi nu avem pe unde sa circulam si deja ne visam in Olanda,Germania si nu mai stiu pe unde.Treziti-va la realitate.Sunetm in Romania!!!!!
    0
    0
    Raportează
  • postat de mail
    Miercuri, 06 Martie 2013 19:40
    Ar trebui sa mai cercetati motivatia pt care olandezii circula atat de mult cu bicicleta: Ia cercetati care sunt impozitele care le ai de platit daca detii o masina si o sa gasiti explicatia. O alta chestie care se obisnuieste: am o bicicleta pe care merg din fata casei pana la statia de metrou x ma urc in metrou iar de la statia de metrou y pana la munca am o alta bicicleta. Pur si simplu mi se rupe cat de ruginite sunt cele doua biciclete... normal ca sunt ruginite ca stau iarna si vara afara. In casa am pt weekend-uri o bijuterie de Specialized full carbon... :)
    0
    0
    Raportează
  • postat de ariana
    Miercuri, 06 Martie 2013 18:21
    Cum, olandezii nu sunt iubitori de animale?? Sa vina in Galati, sa vada cum coabitam noi cu ciinii comunitari!Cred ca multe puncte de atractie pot fi haitele de mandanezi de linga UPU si in incinta Spitalului Judetean,linga Liceul nr 10 Doja, in incinta Liceului Metalurgic si la containerele caminelor de locuit aferente, in fata Liceului Energetic 4, Parcul Eminescu, si cred ca mai stiti si dumneavoastra astfel de zone. Platim taxe de ecarisaj, dar in loc de solutii umane pentru maidanezi, primim sfaturi la tv cum sa facem fata ciinilor, care in anumite cazuri pot deveni agresivi! Mentionez ca iubesc animalele, dar mi-ar placea sa pot fi in siguranta pe strada, nu inconjurata de haite de ciini care nu stiu ce ginduri au... . Dupa emisiunea tv , cu tehnici de aparare impotriva ciinilor agresivi, neagresivi, am regretat ca nu mi-am cumparat o bratara si un spray de aparare , in loc sa platesc o taxa si sa nu se faca nimic.
    0
    0
    Raportează
  • postat de idee
    Miercuri, 06 Martie 2013 16:40
    eu am o idee. ce ar fi daca in fiecare zi sau la doua-trei zile s-ar publica on-line poze din orasele europene? imaginile pot face cit mii de cuvinte. poate si cititorii vor trimite poze redactie ca sa ajute. pina la urma sint muuuulti oameni care chiar cred ca asa cum e in galati asa trebuie sa fie. bine, impactul ar fi si mai mare daca s-ar si tiparii pe varianta pe hirtie chiar si numai in suplimentul saptaminal...., doar o idee.....
    0
    0
    Raportează
  • postat de galatean
    Miercuri, 06 Martie 2013 16:06
    Probabil , ca in primul rand, Galatiul ar trebui sa fie locuit de olandezi , ca sa arate ca Amsterdamul si nu de "babe smiorcaite" care se plang intruna din orice (ca nu le-a dat statul ,autoritatile nu stiu ce moca !).
    Ati vedea voi prin Galati , cocalarii si pitipoancele cu BMW la SH , plimbandu-se cu BICICLETA prin oras !!??!!
    0
    0
    Raportează
  • postat de Nu poti compara o biluta cu o minge !
    Miercuri, 06 Martie 2013 12:35
    Amsterdamul nu se poate compara pe nici un plan cu Galatiul ! Sa speram insa ca tindem sa-l ajungem ! Ar fi frumos !
    0
    0
    Raportează
  • postat de ALFAR
    Miercuri, 06 Martie 2013 10:41
    Bravo Liviule!
    O palmă elegantă pe obrazul aleșilor nostri.

    Pacat ca toata munca ta e degeaba. Tu-i pocnesti peste fata, dar pe ei îi doare in c...r. Au reflexe inverse.
    0
    0
    Raportează
  • postat de adrian
    Miercuri, 06 Martie 2013 10:10
    Am citit pe internet ca va fi la ora 16:00 - zona Elice. Daca mai stie cineva ceva mai multe detalii sa anunte. Poate scrie si in ziar ceva despre actiunea asta. E bine ca mai face cineva si miscare, nu doar plimbari cu maxi-taxi.
    0
    0
    Raportează
  • postat de rares
    Miercuri, 06 Martie 2013 08:37
    PE 31 martie la ce ora, de unde se pleaca ? Vrem sa venim si noi cu bicicletele.
    0
    0
    Raportează
  • postat de marius
    Miercuri, 06 Martie 2013 08:13
    cum sa compari amsterdamul cu galatiul? la noi in oras pute a fosa septica; strazile vai mama lor; maxi taxi care stau la semafor pe verde; gunoaie gunoaie gunoaie; oameni care inca nu au apa potabila in casa etc etc
    STEFAN? TACI TE ROG CU DISCUTIILE TALE !
    0
    0
    Raportează
  • postat de cetateanu
    Miercuri, 06 Martie 2013 07:59
    Duminica, pe 31 martie biciclistii galateni vor iesi la o plimbare pe strazile Galatiului (sper sa fie in numar cat mai mare), doar, doar ii vede cineva si pe ei. Eu am sa merg impreuna cu intreaga familie.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Ion Cetateanu
    Miercuri, 06 Martie 2013 07:50
    Am vizitat ,in august trecut ,mai multe orase din Olanda,Germania ,Danemarca ,Suedia ,Slovenia ,Ungaria , printre care si Amsterdamul . Am fost uimit de numarul imens de biciclete din parcarile (plutitoare ,la suprafata si supraetajate ,pacat ca nu pot posta cateva fotografii ( erau si in celelalte orase ,dar nici nu se compara cu Amsterdamul). Evident ca am fost uimit sa constat ca o veche si maiestoasa biserica este inconjurata numai de vitrine cu "fetite" si magazinase de droguri (bila neagra) . Cel mai mult m-a impresionat numarul imens de oameni ,turisti sau localnici ,care mergea pe bulevardul ce leaga gara de piata centrala (Dam Place). Se circula in disperare cu bicicletele iar biciclistii sunt suveranii traseelor marcate pentru ei ,pana la urma este problema de educatie ,de mentalitate.Au tramvaie care nici nu se aud cand circula sunt extrem de silentioase ,nu fac tranca ,tranca ,precum ale noastre iar tramvaiele au calatori .Si mai exiata in Amsterdam un sistem de nave ,foarte bine pus la punct , pentu ca turistii sa viziteze si sa vada oeasul si de pe canale . Ar putea fi si la Galati organizata o asemenea activitate , hidrobuze care sa faca cursa de la confluenta Dunarii cu Siretul la cea Dunarii cu Prutul , eventual sa intre cativa km si pe Prut ,traseul putand fi prelungit si pana la Braila.Vise ,poate in mileniul trei ,deocamdata se pare ca tramvaiele or sa devina inutile daca dispare si bruma de salariati care mai sunt in combinat.Frumos si intresant oras Amsterdamul si bine valorificat de gospodarii lui.
    0
    0
    Raportează
  • postat de stefan badita
    Miercuri, 06 Martie 2013 00:17
    O intrebare banala adresata de mine astazi, 28.02.2013 lui Stan, primarul, despre viitorul liniilor de tramvai din Galati a primit un raspuns cat se poate de ingrijorator. Mai jos aveti dialogul dintre mine si Stan, primarul:

    Stefan Badita - Domnule primar, veti continua proiectele cu liniile de tramvai?
    Marius Stan - Doar sa-l eliminam de tot?? Sa-l radiem, ce sa-i facem... Ha ha ha ... Nu-l mai extindem.
    S.B. - Nu sa-l mai extindeti, ci doar sa reabilitati liniile
    M.S. - Il vom reabilita pe acolo pe unde merge si vor ramane traseele. Am scos liniile de pe strada aia .... nu stiu cum se numeste ...
    S.B. - Bucovinei, Traian
    M.S. - Da, de acolo. Ai vazut pe Basarabiei arata jalnic si "abia" s-a terminat reabilitarea ei (vorbea de tronsonul cuprins intre Domneasca si Cosbuc) si chiar si ultima bucata reabilitata a inceput sa se crape langa sina.
    S.B. - Ati putea totusi sa reintroduceti tramvaiul pe Traian si Bucovinei, macar ca linii de manevra, in caz de Basarabiei sufera incidente neplacute, sa deviati tramvaiele pe Bucovinei.
    M.S. - Costa mult intretinerea si s-ar putea sa venim cu un proiect pentru niste autobuze electrice....
    S.B. - Aaaa, troleibuze?
    M.S. - Nu nu, autobuze hibrid, ecologice, din alea care le incarci la priza. Daca sunt pomana nu mai comentam
    S.B. - Aici asa e, daca ne sunt donate, zicem si noi saru'mana si gata. Dar totusi nu trebuie sa fie periclitat transportul cu tramvaiele....
    ....................................................................................................
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.