Beneficiile apei sfinţite / Agheasma Mare, leac pentru suflet şi trup

Beneficiile apei sfinţite / Agheasma Mare, leac pentru suflet şi trup
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Înainte de Botezul Domnului, în comunităţile ortodoxe se sărbătoreşte Ajunul Bobotezei, zi când credincioşii merg la biserică pentru rugăciune. Tot în această zi se săvârşeşte slujba Aghesmei Mari, slujbă unică pe parcursul unui an calendaristic, alcătuită de Sfântul Sofronie al Ierusalimului. Sluijba de săvârşire a Agheasmei Mari este o ierurgie (rugăciune) în care preotul invocă coborârea harului Duhului Sfânt asupra apei.

La praznicul împărătesc de Bobotează se săvârşeşte Agheasma Mare, iar peste an Agheasma Mică. Agheasma Mare are putere tămăduitoare şi sfinţitoare. Premergător Botezului Domnului, preoţii merg din casă în casă şi sfinţesc nu numai firea oamenilor, ci şi firea apelor. Odată sfinţită apa, preoţii şi creştinii stropesc cu apă sfinţită casele, gospodăriile, dobitoacele, livezile, grădinile şi ţarinile. E un gest firesc, pentru că această sărbătoare de început de an (civil) coincide cu începutul Facerii lumii; moment când întreaga creaţie are nevoie de sfinţire şi înnoire în Duh.

Potrivit învăţăturii Bisericii noastre, Agheasma Mare este pentru cei care cred necondiţionat în puterea harică a Prea Sfintei Treimi leac pentru suflet şi trup. După Botezul Domnului - vreme de şapte zile - Agheasma Mare se ia dimineaţa, pe nemâncate. Înainte de agheasmă se ia anafură. Agheasma Mare are rolul de curăţire interioară a omului - „cunună a creaţiei”. Luată cu credinţă, agheasma vindecă de cele mai cumplite boli, restaurează omul căzut în păcat. „Apa binecuvântată şi sfinţită, ne învaţă părintele Ene Branişte, a jucat un rol de prim rang în viaţa religioasă a tuturor popoarelor lumii. Ea a fost (şi este) întrebuinţată ca mijloc special de spălare şi curăţire a oamenilor şi lucrurilor, fiind considerată simbolul cel mai expresiv al purităţii şi al curăţirii spirituale”.

La Facerea lumii, „Duhul lui Dumnezeu Se purta deasupra apelor” şi atunci s-a pus început întregii creaţii, făcută de Dumnezeu Cel Treimic şi veşnic. În „apa Iordanului”, la Botezul Domnului de către Sfântul Ioan Botezătorul, S-a arătat Treimea şi acum s-a pus început Evangheliei.

Citit 2812 ori Ultima modificare Joi, 02 Ianuarie 2014 14:09

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.