Caragiale a zăpăcit Ministerul Învăţământului

Caragiale a zăpăcit Ministerul Învăţământului
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* În textul de Caragiale (cl. VIII-a) cei care au făcut subiectele au încurcat numele personajelor * Doi elevi gălăţeni de clasa a VII-a au fost eliminaţi * Ei vor primi nota 1 în catalog * Furtuna şi reţeaua Cosmote au boicotat desfăşurarea tezelor în trei localităţi din judeţul Galaţi *

La tezele cu subiect unic la limba română la clasa a VIII-a, Caragiale a reuşit magistral să-i încurce şi pe făuritorii subiectelor de la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare.

În „Triumful talentului” apar doi eroi – Ghiţă Niţescu şi Niţă Ghiţescu - ale căror nume seamănă tocmai pentru a semăna confuzie şi pentru a sublinia mediocritatea ambilor. Realizatorii subiectelor au încurcat pe parcursul textului de două ori cele două nume, aşa că elevii au avut dificultăţi în descifrarea mesajului, ceea ce le şi cerea textul.

„Până la urmă s-au descurcat ei, dar le-a fost mai greu şi au fost nevoiţi să piardă timpul citind de mai multe ori textul. Unii mai deştepţi chiar au scris în lucrare că textul lui Caragiale este greu de înţeles. Intenţia autorului nu a fost să încurce atâta iţele, cât le-au încurcat cei de la SNEE. Am decis în comisia judeţeană ca acest lucru să nu afecteze notarea elevilor şi ca fiecare profesor să ţină cont că greşeala nu este a elevilor”, ne-a declarat profesoara de limba română de la Şcoala Nr. 29, Galaţi,  Olimpia Niţă Năstac.

“Confuzia de nume pe care o produce fragmentul de text selectat pentru teza cu subiect unic la clasa a VIII-a, intenţionată parţial de autor, se poate rezolva la nivelul corectorilor. Este de aşteptat ca elevii, mai ales cei mai buni, să observe că preşedintele de comisie îi încurcă pe cei doi candidaţi. De aceea, recomandăm profesorilor evaluatori,  să noteze  ţinând seama de textul pe care l-au avut în faţă elevii. De altfel, am trimis precizări referitoare la aplicarea baremului,  în aşa fel încât evaluarea să fie unitară şi în favoarea elevilor”, ne-a declarat şi inspectoarea de specialitate Nicoleta Crânganu.

Fraudă la clasa a VII-a

Pentru prima dată în istoria tezelor cu subiect unic, doi elevi au fost prinşi încercând să fraudeze examenul. Cei care au vrut să „fenteze” tezele sunt elevi în clasa a VII-a la Şcolile Nr. 24 şi 18 din Galaţi. Unul dintre ei a fost prins încercând  să folosească telefonul mobil, iar celălalt cu fiţuicile la purtător. Inspectoarea general-adjunctă Laura Marin ne-a declarat că ambii au fost eliminaţi şi s-au ales cu nota 1.00 în catalog.

Boicotul naturii şi al telefoniei

Tezele la română nu s-a desfăşurat fără emoţii. Din cauza unei furtuni puternice, în localităţile Iveşti şi Lieşti s-a întrerupt curentul electric.  „O creangă a rupt firele de înaltă tensiune chiar în jurul orei 11.00. Am sunat la Electrica şi s-a remediat înainte de transmiterea subiectelor. La fel s-a întâmplat şi la Cavadineşti, unde a căzut reţeaua Cosmote exact când trebuiau să primească prin telefon instrucţiunile de descărcare a subiectelor. Dar şi aici s-a rezolvat totul în timp util, a mai adăugat Laura Marin.

Peste 600 de absenţi

Dintre cei 6.400 de candidaţi de la clasa a VII-a au participat la proba la limba română doar 6.041, 359 fiind absenţi. Şi la clasa a VIII-a au fost 310  elevi care nu s-au prezentat la teza cu subiect unic la română, ei având posibilitatea s-o susţină pe 28 mai.

Cei 11.771 de elevi care au fost prezenţi vor primi rezultatele parţiale pe 12 mai. Pe 14 mai, candidaţii nemulţumiţi vot putea depune contestaţiile, iar pe 19 mai se vor afişa rezultatele finale.

Subiecte de dificultate medie

“Subiectele au fost, ca de obicei, de dificultate medie. La clasa a VIII-a, textul poate părea mai greu de descifrat, însă cerinţele au urmărit primele niveluri de receptare. Ceva mai complicat a putut fi punctul 8, unde ei au fost puşi în situaţia de a interpreta exclamaţia personajului. De asemenea, mai dificil putea fi punctul C, unde elevii au avut de alcătuit un text în care să-şi exprime opinia despre mesajul textului. În schimb, subiectul al II-lea, caracterizarea unui personaj de roman, ar putea  aduce note mari”.

“Subiectul de la clasa a VII-a a fost frumos. Textul a fost selectat dintr-un roman pentru adolescenţi, «Cişmigiu & Comp» de Grigore Băjenaru. Cerinţele de gramatică au fost echilibrate, iar cele de înţelegerea textului se refereau la genul epic, procedee de caracterizare, formularea unei idei principale. Ne aşteptăm la note mari şi foarte mari”, ne-a declarat inspectoarea de limba şi literatura română Nicoleta Crânganu.

Citit 1120 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.