VIDEO/ Radu Horghidan, directorul Festivalului Butterfly Effect ITF: "Vrem ca omul să nu plece indiferent de la spectacole"

VIDEO/ Radu Horghidan, directorul Festivalului Butterfly Effect ITF: "Vrem ca omul să nu plece indiferent de la spectacole"
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Un spectacol de teatru documentar a fost jucat în premieră la Galaţi * "Problematica socială este foarte bine definită în cadrul spectacolelor"


Pentru prima oară gălăţenii pot participa zilele acestea un festival de teatru independent chiar la ei în oraş. Deşi ne aflăm abia la mijlocul evenimentului, am încercat să vedem ce înseamnă pentru Galaţi un astfel de festival, cum îl percepe publicul şi ce urmări va avea în perioada care vine.

Maria Tănase, pe scena de la Dramatic

După ce "Butterfly Effect" a debutat în seara de luni cu "Dreaming Romania" şi "Gunoierul", două spectacole de comedie, marţi seara lucrurile au devenit mai serioase. Tot în premieră pentru Galaţi, compania bucureşteană Godot Cafe Teatru a adus pe scena mare de la "Fani Tardini" un video poem teatral, proiect care îmbină teatrul cu biografia. Prin "Cântec de leagăn", regizoarea Carmen Lidia Vidu a prezentat publicului gălăţean o confesiune-concert, în care demitizează şi arată latura extrem de umană a Mariei Tănase.

"Nu ştiam la ce să mă aştept atunci când am venit la spectacol, însă mi-a plăcut modul în care au prezentat-o pe una dintre interpretele mele favorite. Multe lucruri din viaţa Mariei Tănase îmi erau necunoscute până în seara asta", ne-a spus Lidia Enache, o spectatoare.

Cine supravieţuieşte în jungla urbană

Ţinut la Yoobi, al doilea spectacol al serii a fost alcătuit dintr-o succesiune de scene inspirate din realitatea românească actuală. Cu limbaj explicit pe alocuri, actorii Radu Iacoban şi Tudor Istodor au creat o satiră a numeroase tipologii umane contemporane, de la preotul întreprinzător, trecând prin actorul porno, băiatul de bani gata sau prezentatorii de ştiri şi ajungând până la mogulul de presă sau parcagiul "filosof". Totul spre deliciul publicului, care a identificat pe scenă situaţii de care se loveşte frecvent.

De ce Butterfly Effect

Dincolo de calitatea jocului actoricesc şi de originalitatea regizorală a unora dintre spectacolele jucate, pregnant rămâne mesajul cu o evidentă tentă socială. Acest aspect este confirmat chiar de către organizatori şi reiese din însăşi numele festivalului. "Problematica socială este foarte bine definită în cadrul spectacolelor. Actorii nu-şi doresc să facă deliciul publicului, ci vor să-i scoată pe spectatori din spaţiul lor de confort. Omul nu pleacă astfel indiferent din sală, ci îşi pune anumite probleme şi meditează la cele văzute şi auzite. Acesta poate fi un început de schimbare. De aici şi trimiterea la "Efectul fluturelui", în care o mică schimbare apărută la un moment dat poate duce la diferenţe majore într-o stare mai târzie", ne-a explicat Radu Horghidan, directorul Butterfly Effect ITF Galaţi.

Spre deosebire de teatrul clasic, în cel independent regizorul şi actorii se pot juca liberi cu formele teatrale. Demarcaţia dintre scenă şi restul sălii se şterge de multe ori, limbajul poate fi explicit, mesajul poate scandaliza. Cum finanţarea unor astfel de proiecte artistice este uneori doar simbolică, un spectacol de teatru independent se poate "stinge" după doar câteva reprezentanţii.

Citiţi şi: Spectacolul lăudat în The Guardian, în premieră la Galaţi

 

Citit 1505 ori Ultima modificare Miercuri, 24 Septembrie 2014 17:41

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.