Mircea Toader - cu şoferii, NATO - cu ceferiştii

Mircea Toader - cu şoferii, NATO - cu ceferiştii
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Deputatul Mircea Toader: „Fac şosele şi scot calea ferată de acolo” *

În urmă cu 100 de ani, pe şantierul Tunelului CFR Bereşti-Tălăşmani se lucra, cum am zice astăzi, contracronometru. „Atacat” simultan de la ambele capete, lumea era cu ochii pe inginerii italieni Pietro Bertolero şi Giuseppe Giachetti, cărora statul român le încredinţase executarea proiectului.

Data începerii săpăturilor, 3 iunie 1906. Considerat terminat la 8/21 decembrie 1911, când trece prin el primul tren. În „garnitură”, însuşi ministrul Lucrărilor Publice de la vremea aceea.

Cele două războaie mondiale şi cutremurele din noiembrie 1940 şi martie 1977 nu-l pot distruge. Infiltrările de apă şi instabilitatea straturilor nisipoase şi de argilă vânătă dau serioase bătăi de cap specialiştilor în seama cărora s-a aflat.

Partea dinspre ieşirea spre Tălăşmani, „bolnavă”. Pentru stoparea desprinderilor de bucăţi de granit din boltă, în 1992 este întărit cu cintre metalice. Zidăria bolţilor?  Din piatră de Turcoaia, „cu mortar de 400 kg ciment la metrul cub de nisip”.

Interesul pentru menţinerea tunelului între limitele exploatării normale cunoaşte fluctuaţii, funcţie de cum a fost „privită” calea ferată Galaţi-Bârlad în întregul ei. Când, de exemplu, la Galaţi, Combinatul Siderurgic cerea, nesăţios, forţă de muncă, grija faţă de tunel era şi ea vizibilă – păzit, reparat…

După Revoluţie, navetismul intră în declin, ducând la căderea bruscă a importanţei liniei. Fără „cincinalul în patru ani şi jumătate”, devine povară pe umerii Regionalei CFR.

Deputatul Mircea Toader, de la PD-L, într-un interviu acordat, în urmă cu câteva luni, lui Silviu Vasilache, se pronunţă tranşant în favoarea închiderii ei: „Oamenii  din sistemul CFR nu sunt de acord cu desfiinţarea căii ferate Galaţi-Bârlad. (…) Păi merită să mai întreţin eu calea ferată spre Bârlad? Fac şosele şi scot calea ferată de acolo!”.

Xeroxat, textul a ”circulat” de la un ceferist la altul, amplificând panica. Curând însă avea să le revină tuturor inima la loc datorită unei ştiri căreia i se dă crezare: generalii din conducerea NATO, cei cu răspunderi pe flancul sud-estic al acestei organizaţii militare, nu sunt de acord cu abandonarea liniei Galaţi-Bârlad, considerată de ei strategică.

Neavând posibilitatea să verific dacă informaţia este reală, mă mulţumesc să vă spun că am aflat că Tunele S.A. Braşov a început pregătirile pentru reînceperea consolidării tunelului.

Comentariu foto: Se aude că NATO nu vrea să renunţe la cei 3330 de metri, cât măsoară, în lungime, Tunelul CFR Bereşti-Tălăşmani.

Citit 1188 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.