Cardul de sănătate, BLOCAT pentru aproape o zi

Cardul de sănătate, BLOCAT pentru aproape o zi
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

* Cât sistemul a fost blocat, medicii au asigurat doar serviciile de urgenţă * Nicio firmă nu mai asigură mentenanţa pentru cardul naţional de sănătate


Cardul naţional de sănătate şi Sistemul Informatic Unic Integrat au picat din nou, în toată ţara, duminică, de la ora 14,00. Problemele au continuat şi în dimineaţa zilei de luni, 15 februarie, astfel încât toată activitatea medicilor de familie, a celor din policlinici şi a farmaciilor a fost dată peste cap. Situaţia a creat nemulţumire nu doar în rândul personalului medical, ci şi printre pacienţi. Aceştia din urmă au fost nevoiţi să plece din cabinetele medicale fără a fi consultaţi şi fără a li se prescrie reţete.

30 de ore pentru remedierea unei defecţiuni

Chiar Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), instituţie care gestionează sistemul şi care ar trebui să se ocupe de mentenanţa sa, a anunţat noile probleme, printr-un mesaj publicat pe site-ul propriu. "Echipa tehnică a CNAS a constatat o defecţiune în funcţionarea autorităţilor de certificare pentru componenta CEAS (card naţional). Estimăm că în maxim 30 de ore de la constatarea problemei (în cursul zilei de 15.02.2016) echipa tehnică va remedia defecţiunea şi sistemul PIAS va fi funcţional în parametrii proiectaţi.

Până la anunţul remedierii problemelor apărute, confirmarea semnării prin cardul de sănătate a serviciilor medicale/ prescrierii reţetelor/ eliberării medicamentelor vor putea fi efectuate în modul offline. Serviciile operate în acest interval vor trebui încărcate în PIAS în maxim 72 ore de la prestarea acestora", se arată în comunicatul CNAS.

Medicii nu mai acordă servicii offline

Medicii de familie din Galaţi nu sunt însă de acord cu soluţia găsită de către CNAS în privinţa acordării de servici în modul offline. "Eu am venit luni dimineaţă la cabinet pentru a sta paznic aici. Nici platforma informatică şi nici cardul de sănătate nu sunt funcţionale. Am vorbit şi cu alţi colegi, atât din Galaţi, cât şi din ţară, şi am decis să nu mai acordăm consultaţii şi reţete în modul offline, deoarece ne putem trezi apoi că tot noi suntem buni de plată. Li s-a întâmplat câtorva sute de medici de familie din judeţul Constanţa, cărora le-a venit apoi acasă să plătească contravaloarea serviciilor pe care le acordaseră la cabinet în sistem offline. Din acest motiv asigurăm doar urgenţele medicale", a explicat dr. Dumitru Mărăşescu, preşedintele Patronatului Medicilor de Familie Galaţi.

Nervi printre pacienţi

În aceste condiţii, programările pe care pacienţii le aveau la cabinetele medicale au fost date peste cap, ceea ce a stârnit nemulţumire în rândul asiguraţilor. "Au venit oamenii şi le-am arătat că platforma şi cardul sunt blocate. Nu am avut cum să îi ajutăm. Unii au înţeles situaţia, în timp ce alţii şi-au descărcat nervii pe noi, neînţelegând faptul că medicii au mâinile legate în această situaţie. De asemenea, multe farmacii a refuzat să elibereze reţete în sistem offline, tocmai pentru a nu se trezi în situaţia de a rămâne cu respectivele servicii nedecontate", a adăugat dr. Mărăşescu.

Astfel de blocaje în funcţionarea platformei informatice şi a cardului de sănătate au fost din ce în ce mai dese, în ultimele luni. Medicii s-au plâns în repetate rânduri că erorile date de sistemul informatic le-au paralizat activitatea de la cabinet.

Recent, conducerea CNAS a recunoscut faptul că nu mai există un contract de mentenanţă pentru platforma electronică şi pentru cardul de sănătate, de cel puţin câteva luni. "Chiar dacă ar fi să acordăm consultaţii şi reţete în modul offline, acest lucru ar însemna o muncă dublă pentru medici. Odată îi acord pacientului serviciul propriu-zis, iar ulterior trebuie să stau şi să-l încarc în platformă, atunci când aceasta funcţionează. Şi aşa activitatea noastră a devenit de multe ori una preponderent birocratică", a concluzionat dr. Mărăşescu.

Luni dimineaţă, CNAS a anunţat faptul că platforma PIAS funcţionează din nou în parametri normali. În cursul zilei de marţi, 16 februarie, între reprezentanţii CNAS şi cei ai medicilor de familie va avea loc o întâlnire în care se va discuta şi despre desele blocaje apărute în funcţionarea cardului de sănătate.

Citit 1643 ori Ultima modificare Luni, 15 Februarie 2016 19:26

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.