INSOMNIA, o problemă tot mai frecventă

INSOMNIA, o problemă tot mai frecventă
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

Nevoia de a dormi este tot atât de normală precum nevoia de a mânca, de a bea, de a respira. Odată cu sfârşitul unei zile, organismul nostru începe să producă "hormonul somnului”, melatonina, atingând punctul culminant între ora 2 şi 5 din timpul nopţii.
Când dormim, trecem prin diferite stadii ale somnului controlabile prin undele electrice cerebrale de diverse frecvenţe: somnul lent superficial, somnul profund şi somnul paradoxal.

Tulburările de somn variază între două extreme, de la oamenii care nu dorm deloc, până la cei care dorm aproape tot timpul. Cea mai frecventă tulburare de acest tip este insomnia. Aceasta se poate manifesta prin dificultăţi la adormire, trezire frecventă pe timpul nopţii, trezire fără ca persoana să mai reuşească să adoarmă sau incapacitatea de a avea un somn odihnitor.

Anxietatea, depresia, stilul de viaţă dezorganizat, stresul, diferite boli sau chiar tratamente medicamentoase pot fi unele dintre cauzele insomniei. Dacă nu este tratată adecvat, aceasta poate duce la irascibilitate, dificultăţi de memorie, randament scăzut în activităţile de peste zi.

Pentru un somn ”dulce” este important să avem un ritual în fiecare seară, să colaborăm cu corpul nostru pentru un somn benefic, să observăm primele indicii (căscat, clipit des, pleoape grele) şi să nu amânăm momentul culcării. De asemenea, activitatea fizică sau sportul în timpul zilei contribuie la un somn bun. Ca să ne putem găsi somnul e bine să facem o activitate liniştitoare, o lectură, o tehnică de relaxare prin controlul respiraţiei, o muzică special aleasă pentru a destinde mintea. Orice activitate intelectuală intensă, orice dispută, orice motiv de îngrijorare pot fi piedici în calea somnului. Nu ne ajută nici privitul la televizor sau lucrul la calculator.

Dacă o persoană suferă de insomnie şi îi afectează foarte tare activitatea din a doua zi, e cazul să apeleze la un specialist. Nu este indicată utilizarea diferitelor medicamente pentru inducerea somnului fără avizul medicului.


N.R. Cei care au o problemă pentru care cred că ar avea nevoie de sprijinul psihologului şi pe care nu ştiu cum să o rezolve sunt invitaţi să ne transmită povestea lor pe adresa de email Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Citit 942 ori Ultima modificare Sâmbătă, 28 Ianuarie 2017 02:16

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.