Evaluaţi acest articol
(4 voturi)
Fii primul care postează comentarii!

Orice sportiv este înainte de toate om, cu limitele și calitățile proprii, cu experiența sa unică de viață. Până a ajunge să lucrezi pe motivația și pe aspectele ce țin de performanța sportivului, este nevoie să știi cum să lucrezi cu el de la bază. Să îl aduci mai aproape de el însuși, de punctele lui forte și de cele slabe, să îl pui față în față cu ceea ce este și apoi să construieşti împreună cu el persoana ce vrea să devină.

- În actualul context, al pandemiei de coronavirus, sportul mondial a luat ”time-out”. Cum pot trece sportivii, din punct de vedere mental, peste această criză?

- Având în vedere situația fără precedent prin care trecem cu toții, nu doar sportivii, singura "rețetă" la care putem apela este adaptarea. Practic, nu avem posibilitatea de a alege și atunci ne adaptăm, facem față cu ceea ce avem la îndemână. În cazul sportivilor de performanță, persoane obișnuite cu activitate fizică intensă, mentalul este cel care face diferența între modul în care depășesc cu brio provocările. Sportivii care au lucrat până acum și la partea mentală au instrumente în plus, care îi ajută să gestioneze psihic și emoțional mai bine tot ce este nou și incert în aceste momente. În situații de criză, gândurile o iau razna, iar haosul riscă să pună stăpânire pe programul cotidian. Mental este foarte important ca fiecare sportiv să rămână conectat la obiectivele și planificarea de dinainte de această situație și să adapteze aspectele ce pot fi adaptate. Niciodată nu ne-a fost dat un asemenea test în care trebuie să demonstrăm că suntem flexibili în gândire în primul rând. Mental, sportivii pot aprofunda tehnicile folosite în mod normal, dar pentru care înainte poate că nu aveau atât de mult timp. S-ar putea spune că, pentru o vreme, se mută accentul de pe pregătirea fizică pe cea mentală. Atenție, doar se mută accentul, nu se neglijează pregătirea fizică. Un sportiv își va găsi metode să se antreneze și în izolare, fie că lucrează forță, cardio, rezistență, stimulând astfel și creativitatea, tăria psihică, toate componente esențiale ale capacitații de autoreglare. Situația s-a schimbat brusc, dar un comportament care are la baza autoreglarea se va sincroniza cu condițiile de moment, iar acesta este un factor foarte important în competiții.

- Cât de ușor sau greu este să se păstreze motivația în timpul antrenamentelor individuale?

- "Ușor sau greu" rămâne de definit de fiecare în parte, în funcție de cât de ușor sau greu reușeau să se motiveze și înainte. Practic, o situație de criză scoate la lumină trăsături pe care le avem deja și le evidențiază. Cei care nu reușeau să găsească motivația înainte nu vor reuși să facă pași majori nici acum, spre deosebire de cei care indiferent de circumstanțe găsesc ceva pozitiv și continuă să se "șlefuiască". Sportivii lucrează mereu la a-și creşte nivelul de motivație. Performanța înseamnă și durere. Este nevoie să forțezi mereu limitele pentru a evolua, deci să te motivezi în permanență. Sportivii să nu uite pe ce drum se află și unde își doresc să ajungă!

- Știm că sunt anumite programe de pregătire, fizică și mentală, pentru a atinge vârful de performanță. Cum trebuie să abordeze sportivii noua situație, pentru a nu cădea în "capcana" plafonării?

- De pregătirea fizică ar trebui să știe fiecare cum să se ocupe în continuare, în funcție de specificul disciplinei pe care o practică. Nu este ușor, sunt oameni învățați cu mișcarea, cu efortul, cu o rutină clară. Se pot ocupa de pregătirea mentală și prin lectură în domeniul psihologiei sportive, pot viziona clipuri motivaționale, pot citi cărțile și biografiile marilor campioni, pentru a cunoaște mai multe modele de succes. Întotdeauna putem învăța din experiențele celorlalți, important este să nu ne oprim, să nu ne blocăm energia în scenariile negative ce ne sunt prezentate la orice pas. Trebuie să trecem mental dincolo de această criza și să visăm în continuare la momentele pentru care am muncit. Una dintre tehnicile de aplicat în această perioadă este vizualizarea, nelipsită de altfel din antrenamentul unui sportiv de elită.

- Cum poate fi ajutat un sportiv care s-a antrenat pentru cel mai important eveniment al carierei să nu cedeze psihic?

- Toți cei care au muncit până acum au dobândit resurse și abilități. Nimeni nu "fură startul". Se amână doar evenimentele sportive, nu şi obiectivele personale. Dacă vrei să fii campion olimpic, poți fi și în 2021. Cei optimiști vor găsi partea plină a paharului, timp mai mult de pregătire, refacere, etc. Nimic nu se pierde, dacă fiecare își păstrează echilibrul mental și rutina zilnică de pregătire, individuală acum. Prioritatea numărul 1 este sănătatea, fără ca asta să însemne că "ne culcăm pe-o ureche" și mâncăm ciocolată pe canapea, că e vacanță. Cuvântul cheie trebuie să fie disciplina.

- Puteți să ne dați o serie de sfaturi care să poată fi aplicate atât de sportivi, cât și de oamenii obişnuiţi pentru a trece de această situație?

- Pot să sugerez o serie de recomandări, desigur. * Dacă ești sportiv, ai grijă să păstrezi un echilibru între nivelul de energie și activitatea zilnică, adaptată condițiilor de izolare. Energia neconsumată se transformă în energie nervoasă, devenim agitați și adunăm și mai multă frustare. * Limitați avalanșa de știri negative și hrăniți mintea cu gânduri sănătoase. * Păstrați-vă obiceiurile, dar adaptați munca. * Faceți mai mult din ceea ce vă place. * Faceți mișcare și respirați aer curat, măcar pe balcon. * Țineți-vă ocupați! Mintea ocupată n-are timp să umble aiurea. * Focusați-vă pe ceea ce puteți face, nu pe ceea ce este limitat acum. * Bucurați-vă de timp cu cei dragi. * Dedicați un spațiu zilnic introspecției, ca prilej de a vă pune ordine în gânduri. * Găsiți prilej de a râde zilnic, fie că discutați cu cineva drag, că vizionați un film sau că rememorați întâmplări hazlii prin care ați trecut. * Și, nu în ultimul rând, aveți grijă de sănătatea dvs și stați acasă!

Cine este Irina Anda Bodnariu

Irina Anda Bodnariu este psiholog-psihoterapeut și psiholog sportiv cu o activitate de peste zece ani și o cazuistică extrem de variată. Este absolventă a Universitații "Petre Andrei" din Iași, cu un masterat în Terapii de Cuplu și Familie la Universitatea "Al. I. Cuza", cu o formare de lungă durată în Psihoterapie Experiențială și Hipnoterapie, membru al Asociației de Psihologia Sportului din România, alături de care a susținut cursuri de pregătire pentru sportivi în țară, fiind specialistul în domeniu pe zona Moldovei.

Citit 3003 ori Ultima modificare Joi, 26 Martie 2020 21:21

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.