CUM îţi poţi DOVEDI vechimea în muncă

CUM îţi poţi DOVEDI vechimea în muncă
Evaluaţi acest articol
(6 voturi)

Din ianuarie 2011, de când nu se mai fac înregistrări în carnetele de muncă (documentele trebuie păstrate de fiecare titular în parte şi folosite la momentul îndeplinirii condiţiilor pentru calculul drepturilor de pensie), evidenţa muncii prestate se ţine în baza Registrului General de Evidenţă a Salariaţilor (REVISAL). În această aplicaţie informatică de la ITM, fiecare angajator este obligat să înregistreze elementele referitoare la încheierea, executarea, modificarea şi încetarea tuturor contractelor individuale de muncă. Astfel dovada vechimii în muncă se poate face numai cu ajutorul unor adeverinţe care să precizeze perioadele lucrate de salariaţii angajaţi cu contract de muncă.

Cum poţi să obţii adeverinţa de vechime

Pentru a intra în posesia adeverinţei de vechime, salariaţii sau foştii salariaţi trebuie să o solicite în scris de la angajator. Acesta este obligat să elibereze documentul, după cum prevede art. 5 din Hotărârea de Guvern 500/2011: “La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în munca, în meserie şi în specialitate”. Acest lucru este prevazut şi de Codul muncii, la art. 34. Adeverinţa se eliberează în original sau în copie certificată, în maxim 15 zile de când a fost solicitată, potrivit avocatnet.ro.

Cum trebuie să arate adeverinţa de vechime

În mediul privat, adeverinţa de vechime în muncă nu are un format standardizat, impus de legislaţie, astfel că fiecare angajator poate alege forma în care se prezintă documentul. Totuşi, pentru a fi completă şi pentru a oferi toate informaţiile importante, adeverinţa ar trebui să conţină cel puţin următoarele informaţii: datele de identificare ale salariatului, datele de identificare ale contractului individual de muncă pe baza căruia se atestă vechimea (numărul şi anul în care a fost încheiat), durata activităţii salariatului, funcţiile ocupate de salariat în perioada în care a fost angajat, schimbările suferite de contractul individual de muncă (în cazul în care a fost vorba de încheierea, modificarea, suspendarea sau încetarea acestuia), valoarea salariului de bază (inclusiv sporuri care intră în calculul punctajului mediu anual), vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate, perioadele de concediu fără plată, absenţele nemotivate de la serviciu.

Dacă angajatorul nu vrea sau nu poate elibera adeverinţa de vechime din motive obiective (pierderea arhivei, încetarea activităţii etc.), solicitanţii au posibilitatea să ceară documentul direct la Inspectoratul Teritorial de Muncă în raza căruia angajatorul îşi desfăşoară activitatea. Potrivit HG nr. 500/2011, instituţia este obligată sa elibereze o adeverinţă din care să rezulte elementele conţinute în registru, cum a fost întocmit şi transmis de către angajator, în maxim 15 zile de când angajatul a făcut solicitarea.

La stat, adeverinţele de vechime au format standard.

Citit 11356 ori Ultima modificare Vineri, 04 Decembrie 2015 02:19

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.