Teatrul Naţional de Operă şi Operetă: ”Turandot”, o premieră grandioasă la Galaţi

Teatrul Naţional de Operă şi Operetă: ”Turandot”, o premieră grandioasă la Galaţi
Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

Teatrul Naţional de Operă şi Operetă încheie în forţă stagiunea, cu premiera unei opere grandioase, pe care numai instituţiile puternice o pun în scenă. Sâmbătă, 23 iunie, de la ora 19,00, sunteţi invitaţi la impresionanta poveste a prinţesei "Turandot", de Giacomo Puccini, operă care este pusă pentru prima dată în scenă la Galaţi.

"Pentru a marca sărbătorirea a 160 de ani de la naşterea lui Giacomo Puccini, am ales să montăm pentru prima oară la Galaţi opera "Turandot". O provocare pentru toţi membrii colectivului gălăţean. În realizarea acestui proiect monumental, am fost sprijiniţi de gândirea creatoare a doi mari realizatori italieni, regizorul Paolo Bosisio şi scenograful Domenico Franchi, dar şi de bagheta renumitului maestru Gheorghe Stanciu, gălăţean de origine, astăzi o personalitate marcantă a artei dirijorale", spune directorul instituţiei, Teodor Niţă.

În căutarea personajului principal

Despre subiect, despre dificultăţile pe care trebuie să le rezolvi atunci când montezi un asemenea proiect grandios, dar şi despre norocul de a descoperi o echipă de profesionişti dispusă să lucreze pentru ca lucrurile să iasă cât mai bine, am discutat cu regizorul Paolo Bosisio, cel care a mai montat la Galaţi "Regele cerb" (premieră absolută) şi "Cenuşăreasa".

"În opinia mea, "Turandot" este cea mai strălucită operă a lui Puccini. Basmul cules de Carlo Gozzi, care stă la baza operei e total diferit de ceea ce a creat şi imaginat Puccini. În basm, personajul principal este Turandot. În operă, eu consider că, din punct de vedere al sentimentelor pe care le generează şi al acţiunii, protagonistă este Liu, deşi, din punct de vedere muzical, Turandot deţine cea mai importantă parte. M-am întrebat cine este Turandot. De ce se poartă aşa despotic cu poporul ei, dar şi cu bărbaţii. Este o femeie cu probleme, care a avut experienţe neplăcute când era copil. Ea ştie că una dintre rudele sale a fost violentată de un bărbat şi a înnebunit din această cauză. Peste ani, din cauza acestor "moşteniri", a devenit nevrotică şi declară că nu are încredere în niciun bărbat. E clar că problema provine din modul distorsionat în care ea percepe lucrurile, prin prisma experienţei avute de ruda sa. Din acest motiv, personajul imaginat de mine trăieşte într-o cuşcă, exact ca o pasăre, acolo simţindu-se protejată. Este Turandot lesbiană? Posibil. Este dependentă de autoerotism? Şi acest lucru este posibil. Clar că nu o interesează bărbaţii sub niciun fel", explică regizorul Paolo Bosisio.

Acesta consideră că şi faptul că Puccini s-a oprit din continuarea operei după  moartea sclavei Liu, demonstrează că aceasta este de fapt eroina centrală, care întrupează ideea de dragoste absolută, care merge până la sacrificiul de sine.

O echipă de top

Paolo Bosisio susţine că în demersul său s-a bucurat de sprijinul unei echipe de excepţie: "Cu onestitate trebuie să recunosc că pentru montarea de la Galaţi am cea mai bună distribuţie pe care am avut-o pentru Turandot. Cei trei protagonişti sunt voci de vârf: Olga Hristea-Stan din Chişinău, în rolul lui Turandot, Young Ju Kim (Italia) în rolul Liù, tânără sclavă, şi Antonino Interisano (Italia), în Calaf, principele necunoscut, o voce nemaipomenită, fost elev de-al lui Pavarotti. Completaţi cu o bună susţinere de Viorel Trofin din Constanţa, dar şi de artiştii gălăţeni Adrian Ionescu, Tudorel State, Dominic Cristea, Florin Bobei, Valentin Vasopol şi Gheorghe Racoviţă".

Regizorul recunoaşte că a fost un vis îndrăzneţ să monteze "Turandot" la Galaţi: "A fost greu de pus o asemenea operă aici, dar ne-am descurcat, iar spectacolul va ieşi la un nivel înalt, mai ales că am avut sprijinul unuia dintre cei mai buni dirijori cu care am lucrat, maestrul Gheorghe Stanciu. Altfel aş fi pus această operă pe o scenă dublă, aşa cum se găseşte în afară şi cu un cor cu mult mai multe voci", completează regizorul italian.

În finalul discuţiei, acesta a ţinut să transmită autorităţilor din Galaţi că, având în vedere modul frumos în care se dezvoltă Liricul gălăţean în ultima vreme, ar trebui alocate fonduri pentru modernizarea clădirii şi, în special, a scenei, care să permită astfel de montări grandioase.

Citit 3766 ori Ultima modificare Joi, 21 Iunie 2018 19:20

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.