Evaluaţi acest articol
(8 voturi)
6 comentarii

Teatrul Naţional de Operă şi Operetă încheie în forţă stagiunea, cu premiera unei opere grandioase, pe care numai instituţiile puternice o pun în scenă. Sâmbătă, 23 iunie, de la ora 19,00, sunteţi invitaţi la impresionanta poveste a prinţesei "Turandot", de Giacomo Puccini, operă care este pusă pentru prima dată în scenă la Galaţi.

"Pentru a marca sărbătorirea a 160 de ani de la naşterea lui Giacomo Puccini, am ales să montăm pentru prima oară la Galaţi opera "Turandot". O provocare pentru toţi membrii colectivului gălăţean. În realizarea acestui proiect monumental, am fost sprijiniţi de gândirea creatoare a doi mari realizatori italieni, regizorul Paolo Bosisio şi scenograful Domenico Franchi, dar şi de bagheta renumitului maestru Gheorghe Stanciu, gălăţean de origine, astăzi o personalitate marcantă a artei dirijorale", spune directorul instituţiei, Teodor Niţă.

În căutarea personajului principal

Despre subiect, despre dificultăţile pe care trebuie să le rezolvi atunci când montezi un asemenea proiect grandios, dar şi despre norocul de a descoperi o echipă de profesionişti dispusă să lucreze pentru ca lucrurile să iasă cât mai bine, am discutat cu regizorul Paolo Bosisio, cel care a mai montat la Galaţi "Regele cerb" (premieră absolută) şi "Cenuşăreasa".

"În opinia mea, "Turandot" este cea mai strălucită operă a lui Puccini. Basmul cules de Carlo Gozzi, care stă la baza operei e total diferit de ceea ce a creat şi imaginat Puccini. În basm, personajul principal este Turandot. În operă, eu consider că, din punct de vedere al sentimentelor pe care le generează şi al acţiunii, protagonistă este Liu, deşi, din punct de vedere muzical, Turandot deţine cea mai importantă parte. M-am întrebat cine este Turandot. De ce se poartă aşa despotic cu poporul ei, dar şi cu bărbaţii. Este o femeie cu probleme, care a avut experienţe neplăcute când era copil. Ea ştie că una dintre rudele sale a fost violentată de un bărbat şi a înnebunit din această cauză. Peste ani, din cauza acestor "moşteniri", a devenit nevrotică şi declară că nu are încredere în niciun bărbat. E clar că problema provine din modul distorsionat în care ea percepe lucrurile, prin prisma experienţei avute de ruda sa. Din acest motiv, personajul imaginat de mine trăieşte într-o cuşcă, exact ca o pasăre, acolo simţindu-se protejată. Este Turandot lesbiană? Posibil. Este dependentă de autoerotism? Şi acest lucru este posibil. Clar că nu o interesează bărbaţii sub niciun fel", explică regizorul Paolo Bosisio.

Acesta consideră că şi faptul că Puccini s-a oprit din continuarea operei după  moartea sclavei Liu, demonstrează că aceasta este de fapt eroina centrală, care întrupează ideea de dragoste absolută, care merge până la sacrificiul de sine.

O echipă de top

Paolo Bosisio susţine că în demersul său s-a bucurat de sprijinul unei echipe de excepţie: "Cu onestitate trebuie să recunosc că pentru montarea de la Galaţi am cea mai bună distribuţie pe care am avut-o pentru Turandot. Cei trei protagonişti sunt voci de vârf: Olga Hristea-Stan din Chişinău, în rolul lui Turandot, Young Ju Kim (Italia) în rolul Liù, tânără sclavă, şi Antonino Interisano (Italia), în Calaf, principele necunoscut, o voce nemaipomenită, fost elev de-al lui Pavarotti. Completaţi cu o bună susţinere de Viorel Trofin din Constanţa, dar şi de artiştii gălăţeni Adrian Ionescu, Tudorel State, Dominic Cristea, Florin Bobei, Valentin Vasopol şi Gheorghe Racoviţă".

Regizorul recunoaşte că a fost un vis îndrăzneţ să monteze "Turandot" la Galaţi: "A fost greu de pus o asemenea operă aici, dar ne-am descurcat, iar spectacolul va ieşi la un nivel înalt, mai ales că am avut sprijinul unuia dintre cei mai buni dirijori cu care am lucrat, maestrul Gheorghe Stanciu. Altfel aş fi pus această operă pe o scenă dublă, aşa cum se găseşte în afară şi cu un cor cu mult mai multe voci", completează regizorul italian.

În finalul discuţiei, acesta a ţinut să transmită autorităţilor din Galaţi că, având în vedere modul frumos în care se dezvoltă Liricul gălăţean în ultima vreme, ar trebui alocate fonduri pentru modernizarea clădirii şi, în special, a scenei, care să permită astfel de montări grandioase.

Citit 2112 ori Ultima modificare Joi, 21 Iunie 2018 19:20

6 comentarii

  • postat de MIHAIL Luni, 25 Iunie 2018 17:47 188.24.247.*** Link la comentariu
    0
    2

    FELICITARI,DIN SUFLET,PENTRU SUCCESUL OBTINUT,MULTUMESC PENTRU INTELEGERE!!!SANATATE SI NUMAI BINE LA TOATA LUMEA!Si,acum,ca s-au mai destins fruntile,sa va povestesc ,pe scurt,o amintire de spectator.Teatrul a avut multi ani dupa infiintare o trupa permanenta si chiar coristi ,instrumentisti,balerini destul de numerosi,majoritatea spectacolelor ,atentie,putand fi puse in scena in totalitatre cu forte proprii,si aici,ma refer la spectacole serioase,TRUBADURUL,BARBIERUL...,TRAVIATA,TOSCA,RIGOLETTO,ETC ETC ETC...DIN cand in cand ,pe afissul teatrului,cu litere mari se anunta vreun oaspete,ca si ENIGARESCU,ZENAIDA PALLY,OHANEZIAN,GOANGA,HERLEA,SPIESS,si chiar din SPANIA,fosta URSS,MOLDOVA ,BULGARIA... In 1974,pe afisul teatrului apare cu litere mari,asta prin primavara,ca este programat spectacolul,,BOEMA,, cu LUDOVIC SPIESS in RODOLFO,stiti bine ce spun....Ca student ,in vacanta fiind ,vazand ca in ,,BOEMA ,, este anuntat LUDOVIC SPIESS,in plina glorie pe atunci,vin cu prietena de atunci care ulterior mi-a devenit sotie ,alaturi de care sunt si astazi,din fericire,vin sera la spectacol si datorita interesului mare pentru acesta nu am mai gasit decat bilete (pt.studenti!) numai fara loc....CE era de facut?Eu,ca eu ,vajnic cavaler,puteam sa stau 3 ore in picioare,dar cu buna si draga mea prietena ,cum puteam sa-i cer acest lucru,mai ales ca pe atunci venise la teatru de dragul pasiunii mele,sa nu ma necajesc....Atunci,desi ,sincer, in viata nu mi-a placut sa mint,am recurs la o stratagema prin care am salvat situatia delicata....FIIND un bun actor,mi-am compus o figura foarte grava,ingrijorata ,si chiar emotionat ,cu ochii usor umeziti,m-am dus la o doamna plasatoare si spunandu-i ca prietena mea are probleme cu inima si nu se simte deloc bine stand in picioare in aglomeratie,buna femeie,m-a crezut si mi-a incredintat 2 scaune ca sa putem urmari frumosul spectacol...Mi-a fost rusine ca am mintit-o dar ne-a prins bine noua ,celor doi tineri dornici sa-l vada pe SPIESS in RODOLFO,rol care I se potrivea foarte bine regretatului tenor,DUMNEZEU sa-l odihneasca!!!DOMNULE VALENTIN,v-am povestit aceasta intamplare si ca sa va spun ca foarte multi tineri,elevi si student veneau la teatru si de multe ori din proprie initiativa,nu numai cu scoala,cum se obisnuia cateodata....SI ca tot imi place sa povestesc,odata ,cand eram prin clasa a 6a,regretatul meu profesor de muzica DOMNUL NICOLAE MARES, sotul DOAMNEI MARILENA MARINESCU-MARES,SOPRANA,PRIM SOLISTA A TEATRULUI,DOMNUL MARES,din dorinta de a ne apropia pe noi copiii de opera,a aranjat si ne-a adus pe toti din clasa la opera ,,CARMEN,,in mod gratuit,dupa ce ne povestise frumoasa opera ,fredonandu-ne frumoasele arii....DUPA spectacol,cand ne-am revazut la scoala,baietii se credeau unii ESCAMILLO ,altii,DON JOSE,dintre fete unele se inchipuiau in rolul frumoasei CARMENCITTA,si tine-te harmalaie,prin pauze,totusi spre bucuria domnului profesor,DOMNUL sa-l odihneasca ,vazand ca un prim bob al unei patimi care la unii dureaza toata viata,un prim bob ,a patruns in suflet,urmand sa infloreasca in dragostea pentru atat de frumoasa muzica de opera...AU trecut de atunci 50 de de ani,chiar un pic mai mult,si cand ma gandesc,inima-mi tresalta de emotie...ASA m-am indragostit eu de opera...NU mai vorbesc ca la orele de muzica mereu domnul ne canta cu frumoasa-i voce de tenor sau ne punea discuri cu mari artisti ...DINTRE TOTI de atunci,m-am mai vazut din cand in cand cu fosti colegi,care au ramas in inima cu ceva din bucuriile oferite de muzica divina posteritatii,datorita unor oameni ca VERDI,PUCCINI,ROSSINI,WAGNER,etc,etc,etc..cat si marilor lor interpreti sau artistiu onesti ,frumosi si talentati cum gasim in teatrele de opera de pretutindeni,printre acestea enumerand si teatrul meu drag,unde am invatat dragostea de nestins pentru acest nobil gen muzical....RAMAN UN PRIETEN AL TEATRULUI, si regret daca am suparat pe cineva ,pentru ca nu aceasta a fost intentia mea,cu siguranta,va asigur!!!MULT SUCCES TUTUROR OAMENILOR DIN TEATRU,SANATATE SI NUMAI BINE LA TOATA LUMEA!!!

    Raportează
  • postat de Vasopol Valentin Luni, 25 Iunie 2018 12:30 82.76.133.*** Link la comentariu
    0
    1

    Domnule Mihai va multumesc pentru mesaj si precizari! Doresc sa va spun ca premiera de Turandot a fost cred eu de departe cea mai mare reusita a teatrului nostru cel putin de cand activez eu aici ca si solist...aproape 6 ani.Nu pot sa nu fiu mandru de aceasta realizare mai ales ca am facut parte din distributie si am simtit pe pielea mea tot ! va inteleg perfect rationamentul si de ce nu..nostalgia vremurilor trecute care intr-un fel toti le traim..e greu sa nu te gandesti la un Franco Corelli,Mario del Monaco sau Luciano Pavarotti...dar astazi sunt alte vremuri,alti artisti care poate intr-o zi vor ajunge tot atat de sus.Desigur ca toata lumea isi doreste un spatiu mai mare la teatru,mai multi colaboratori,solisti permanenti etc..dar cred ca va dati si dumneavoastra seama cat de greu este in conditiile in care in aceasta tara se intampla ce se intampla! De aceea spun ca este un miracol ceea ce s-a realizat pana acum la noi la teatru! Personal nu pot decat sa fiu entuziasmat de ceea ce avem acum in Galati la nivel de opera si opereta si da...trebuie sa felicitam cu sinceritate conducerea institutiei pentru aceste realizari iar eu personal sunt ferm convins ca va fi si mai bine! Cu respect,Valentin Vasopol

    Raportează
  • postat de MIHAIL Sâmbătă, 23 Iunie 2018 22:10 5.13.226.*** Link la comentariu
    0
    4

    DOMNULE VALENTIN VASOPOL,fiind foarte impresionat de eleganta mesajului dumneavoastra,de caldura si seninatatea plina de bucurie a acestuia fata de evenimentul artistic din aceasta seara,apreciind demnitatea si atitudinea partinica fata de institutia pe care o reprezentati , si atunci cand va referiti la noua premiera,la care ,sincer,din toata inima va doresc mult succes,revin cu cateva cuvinte sa precizez mai clar ceea ce am dorit sa sugerez ,considerand ca poate nu am reusit sa ma fac inteles pe deplin in ceea ce am vrut sa spun...DACA veti avea curiozitatea sa cautati pe net alte articole in ,,VIATA LIBERA,,privind evenimentele artistice de la TEATRUL NOSTRU LIRIC,veti vedea la comentarii,la multe dintre aceste articole parerile mele elogioase si optimiste ,mesajele de succes si incurajare fata de oamenii cu totul deosebiti ce muncesc cu mult patos si talent pe scandura muzicalului,teatru ce-mi este in suflet inca din frageda copilarie,aici dobandind si eu ,ca spectator,si datorita profesorului meu de muzica de atunci,DOMNUL NICOLAE MARES,o patima nestinsa pentru arta nobila si plina de farmec numita de intemeietorii ei bell canto.Aveam cativa ani,prin 63-64,cand ,alaturi de parintii mei,ii aplaudam pe ELENA PATRICHI si VASILE MARTINOIU,ca mai apoi,in anii care au urmat,cu exceptia celor ai studiilor la IASI ,sa vin saptamanal aproape si sa ma bucur de alti si alti artisti,unii dintre acestia ,din pacate nemafiind acum....AM povestit aceste lucruri,ca sa va spun ca locuind foarte aproape de teatru,am crescut ,la propriu,cu dragostea in suflet pentru acest colt magic de inalta bucurie spirituala ,vazand pe scena acestui teatru ,alaturi de minunatii sai slujbasi si invitati indragiti de mare faima, de la noi si chiar din tarile vecine.. M-AM bucurat si am aplaudat la foarte multe spectacole ,la multe premiere,am primit autografe de la legende ale operei,astazi ,din pacate,unele trecute la cer.....SA revin insa la problema de acum;din experienta mea ,ca spectator,de peste 5 decenii, am sesizat ca spectacolele cu putine personaje si decoruri simple au fost cele mai frecvente pe scena teatrului nostru,si din cauza ca scena acestuia nu permite o larga desfasurare de ,,forte,,,artistice bine-nteles,asa cum este nevoie in multe spectacole de amploare ,de ex. ,,AIDA,,,la care am si facut referire...APOI,sim bine ca teatrul ar mai avea nevoie nu numai de mult mai multi solisti permanenti dar si de coristi,balerini,instrumentisti,stiti mai bine ce si cum...ESTE GREU SA PREZINTI ,,AIDA,, cu un cor doar de cativa zeci de oameni...DE aceea,ca simplu spectator,dar plimbat ceva si prin lume,am spus ca la conditiile actuale si la posibilitatile actuale ale teatrului mult mai usor si cu mult mai mult succes se pot monta spectacole gen,,IL BARBIERE,, sau,,TOSCA,,,TRUBADURUL,,,RIGOLETTO ,,si ,atat de iubita si populara,,LA TRAVIATA,,,cat si altele...RECUNOSC ca nu eram chiar in apele mele cand am scris,mai ales ca stiam ca nu pot veni la spectacolul,care,sper ,in ciuda tuturor inconvenientelor care apar in orice teatru,sa FI FOST UN MARE SUCCES,ACELASI DORINDU-VA SI DUMNEAVOASTRA ,DISTINSEI DUMNEAVOASTRA DOAMNE,DOMNULUI DR.TEODOR NITA,MANAGERUL TEATRULUI SI LA INTREGUL COLECTIV...MULTA SANATATE SI NUMAI BINE LA TOATA LUMEA!!!

    Raportează
  • postat de Sergiu Moldovan Sâmbătă, 23 Iunie 2018 02:21 178.175.135.*** Link la comentariu
    6
    0

    @Mihail, ai dreptate, dar manele de ce nu bagă, ce nu sunt maneliști la Conservator?

    Raportează
  • postat de Vasopol Valentin Vineri, 22 Iunie 2018 20:43 82.76.133.*** Link la comentariu
    3
    3

    Stimate domn.....ca sa zic asa..rau ca se face, rau ca nu se face! Nu va suparati dar asa cum expuneti dumneavoastra problema ar trebui sa nu mai facem nimic la Teatru...spatiul fiind foarte mic!! Eu cred ca un asemnea eveniment unic in istoria liricii galatene este un motiv de mandrie si bucurie.Nici macar nu stiti cum va fii dar deja sunteti pesimist si nemultumit..pacat! Ca artist al Teatrului National de Opera si Opereta Nae Leonard invit pe toata lumea cu mare bucurie sa vada un spectacol unic! Cat despre voci.....ele sunt foarte valoroase si de mare calitate...sa il lasam pe Franco Corelli sa se odihneasca in pace si sa ne deschidem privirea catre cei care sunt acum pe scena...cu adanc respect Valentin Vasopol-tenor,solist al Teatrului National de Opera si Opereta Nae Leonard.

    Raportează
  • postat de MIHAIL Vineri, 22 Iunie 2018 13:13 5.13.245.*** Link la comentariu
    1
    12

    SPECTACOLUL,cu tot respectul pentru efortul de a fi realizat,este o miniaturizare a modului in care se monteaza pe scenele cu adevarat de frunte;nu ma refer la valoarea interpretilor ci la insuficienta spatiului necesar unei astfel de montari si a numarului de coristi,figuranti,la faptul ca nu sunt disponibile mijloacele pentru a face un spectacol cu adevarat ,,grandios,,,cum este anuntat acesta de catre doamna jurnalist...Cred ca era mult mai inspirata prezentarea unui spectacol cu ,,TOSCA,,sau cu ,,BOEMA,, dar cu ARTISTI DE PRIMA MANA ,CHIAR SI DE LA NOI,chiar daca de talia unora ca LUDOVIC SPIESS,DAVID OHANESIAN sau VASILE MARTINOIU si NICOLAE HERLEA,nu mai avem astazi pe scenele noastre,din pacate,fiind o mare criza de VOCI MARI CU ADEVARAT pe scena operei.,,APROPOS de parerrea mea ca scena este neadecvata ca spatiu unei astfel de montari si ca numarul artistilor este jenant de mic,in raport ce necesitatile unei montari serioase;cu ani in urma am vazut aici,,AIDA,, si ,NABUCCO,,,care la fel,mi s-au parut spectacole in miniatura fata de ceea ce am putut vedea pe marile scene,direct sau prin intermediul minunatelor postari de pe YOUTUBE,desi unele voci puteau fi ascultate chiar cu placere...PAREREA mea ,ca simplu spectator,este ca TEATRUL NOSTRU DRAG sa se orienteze catre montari mult mai apropiate de posibilitatile sale financiare si tehnice,ca sa nu mai avem momente penibile,ca in marsul din ,,AIDA,,cand se invarteau in jurul scenei cativa balerini si figuranti,dorind sa sugereze(ce-i drept,cu multa tragere de inima!!!)maretia unei
    uriase si amenintatoare armate ,creand un moment hilar,de comic involuntar!!!PRETUL BILETELOR MI SE PARE PROHIBITIV PENTRU CEI MAI MULTI IUBITORI DE OPERA,aici PRIMARIA cred ca ar putea subventiona ,facand ca biletele ,macar pentru elevi,studenti ,pensionari sa fie cel mult 20 lei....EU unul,in raport si cu cele spuse anterior,nu voi da 330 lei ca pensionar ca sa particip la ceea ce cred ca este un mic experiment artistic!!!VOI preferasa ma delectez in fotoliul de acasa revazandu-l in celebra opera pe uriasul FRANCO CORELLI,un CALAF poate de neegalat multa vreme de aici inainte,ca si tot ceea ce a realizat marele tenor din patria lui VERDI si CARUSO!!!SANATATE SI NUMAI BINE LA TOATA LUMEA!!!

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.