Tudor Neacşu, debut editorial. ”Karga” - cronica unei lumi destrămate

Tudor Neacşu (stânga), alături de moderatorul evenimentului, Doru Căstăian
(7 voturi)

Cred cu tărie în faptul că rolul principal al literaturii este acela de a plăcea. Judecând lucrurile strict din această perspectivă, "Karga", romanul de debut al jurnalistului gălăţean Tudor Neacşu, reuşeşte fără emoţii să treacă proba cea mai dificilă, cea a esteticului. Cartea oferă însă şi ceva mai mult.

După lansarea de la Gaudeamus, la Bucureşti, a venit rândul Galaţiului să facă cunoştinţă în mod oficial cu prima carte a lui Tudor Neacşu. Vinerea trecută, librăria "Humanitas" a devenit neîncăpătoare pentru zecile de scriitori, jurnalişti şi prieteni veniţi pentru a fi alături de Tudor la debutul său editorial. A fost o întâlnire plină de căldură, în care, din fericire, nici gazdele şi nici invitaţii nu au picat în capcana formalismului.

Cu cele 70 de pagini ale sale, "Karga" poate fi considerat un roman al esenţelor. Punctul central comun al celor 13 capitole-povestiri îl reprezintă un sat nelocalizat precis din nordul Dobrogei. Această comunitate de nicăieri şi de oriunde este surprinsă exact în momentul unei transformări existenţiale: clipele de cotitură în care comuniştii au impus, cu bocancii şi cu patul puştii, planul de colectivizare agricolă. De aici, Tudor Neacşu reuşeşte să povestească cu un real talent o lume în destrămare, în care naivitatea inerentă începuturilor de drum, curajul nebunesc, tragicul, umorul şi neprevăzutul coexistă într-un echilibru perfect.

Principalul merit al autorului constă în faptul că a reuşit să creeze o lume credibilă şi dinamică, populată de personaje autentice, care trăiesc, la propriu, în descrierile din carte. Este un roman care se citeşte cu plăcere, nu însă şi uşor, o carte plină de sensuri şi de semnificaţii, în care condeiul de autor de reportaje al autorului este prezent pretutindeni.

"Karga este genul de carte unde fiecare detaliu este pus la locul lui, este un minuscul loc urieşesc unde se cern toate firele care fac o lume. O lume desfăşurată cu prospeţime şi umor, populată de personaje memorabile şi în care totul se întâmplă sub "speciae aeternitatis". Un loc unde vă veţi rătăci cu infinite delicii", a spus eseistul şi traducătorul Doru Căstăian, moderatorul evenimentului de vineri seară.

Cartea "Karga" face parte din proiectul literar "IV Romane", desfăşurat de editura timişoreană "Brumar", iniţiativă inedită în care patru tineri scriitori gălăţeni (Octavian Miclescu, Tudor Neacşu, Adi G. Secară şi Andrei Velea) au ales să îşi scrie concomitent romanele de debut. Pe parcursul procesului, autorii au prezentat publicului fragmente din cărţi.

În foto 1, Tudor Neacşu (stânga), alături de moderatorul evenimentului, Doru Căstăian

Citit 1708 ori Ultima modificare Marți, 27 Noiembrie 2018 17:50