Cronică de cenaclu: UCIDE CE IUBEȘTI. CĂLĂTORII INTERIOARE

Gabriel Gherbăluță (G.G.) a prezentat un grupaj de zece poeme selectate dintr-un viitor volum în ideea de a explicita titlul acestuia – Ucide ce iubești – după cum ne-a specificat însuși autorul. El a mai ținut să menționeze, printre altele, că atracția lui pentru poezie i se trage de la dragostea pentru rock și pentru cuvânt. De altfel, tendința de a explicita apare, aproape obsesiv, și în unele pasaje ale poemelor (ca deformație profesională, poate – G.G. fiind și profesor de Limba și literatura română, n.a.), rigidizându-i-se, oarecum, expresia. Acolo unde se exprimă spontan, fără a cenzura fluxul gând – cuvânt, se vede cum fluența expresiilor modelează substanța poetică a textului și, implicit, vocea auctorială, atribuindu-le inefabilitate și personalitate artistică; iată, de exemplu: acum țin în brațe fluviul/ tu ești departe/ el este în inima mea/ tu ești departe/ el este în sângele meu/ tu ești departe/ în ungherele minții/ dar ești/ (…)/ deși acum țin în brațe fluviul (de noapte bună)

”Poemele au un patetism bun, dar și un patetic neavenit; au și o teatralitate care nu-i tocmai rea; unele imagini par forțate, iar imaginile reușite – parcă ar mai trebui periate.” (Radu Vartolomei)

”Am observat că esența unei poezii este subliniată/ punctată la sfârșitul textului printr-un cuvânt sau o expresie anume.” (Mirela Gheorghe)

”Mi-a plăcut poemul Septembrie; pare un poem total; se vede că-i plac sonetele și experimentele.” (Ioan Gh. Tofan)

”O poezie captivantă pentru toate vârstele.” (Marilena Apostu)

”Are un ritm inconfundabil, făcându-l pe G.G. ușor de recunoscut – pentru mine, cel puțin. Extrapolând, aș spune că fiecare poem are corespondență cu o pildă/ pasaj din Biblie sau un cuvânt ce are rezonanță sfântă. Pas de deux – drumul Golgotei, unde simți, parcă, biciuirea trupului, dar întrevezi și soluția vindecării. Eu sunt septembrie – o deconspirare a Tainei Persoanei. Pastel – pâinea împărțită de Hristos etc.” (Daniela Capotă)

”Poeme ca niște călătorii interioare: unele - mai adânci, altele – mai la suprafață (dar nu superficiale). Toate au farmec. Se ghicește dragostea pentru poezie.” (Carmen Neacșu)

Astăzi, la Café Paris, de la ora 18,30, va citi Marilena Apostu.

Citit 1506 ori Ultima modificare Joi, 29 Iulie 2021 23:45