Arta, în marş, împotriva poluării

Arta, în marş, împotriva poluării
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Circulaţia de pe străzile Domnească, Bălcescu şi Brăilei a fost ieri, între orele 10 şi 11, uşor afectată. S-a circulat cam alandala.

Şoferi nervoşi, claxoane, viteză micşorată, coadă în spatele unei caravane ciudate – un camion platformă pe care au fost instalate câteva lucrări de artă tridimensionale.

Frumoşii nebuni ai marelui oraş s-au hotărât să iasă din umbra în care ne-am obişnuit să-i ştim visând şi să-şi strige protestele şi nemulţumirile pe stradă. Nu, nu vă imaginaţi că s-a purtat vreunul dintre ei nepoliticos. A fost vorba de un strigăt, de un protest mut, dar vizibil.

Concret, tabăra de creaţie „Alandala”, despre care aţi auzit cu siguranţă că s-a desfăşurat luna aceasta la Muzeul de Artă Vizuală din Galaţi, a ajuns la etapa finalizării şi instalării lucrărilor la Grădina Botanică şi la Casa Cuza.

Primul pas s-a făcut

Opt tineri artişti plastici din gruparea „Athanor” au hotărât să sfideze criza şi canicula, refuzând să stea cu mâinile în sân şi să-şi plângă de milă, când timpul a putut fi drămuit pentru crearea unor frumoase lucrări din materiale mai puţin obişnuite.

Nobila marmură şi muzicalul lemn au fost înlocuite de materialele reciclabile, deşeuri, şi alte nimicuri aruncate, care nu aveau alt rost decât să ne sufoce odată şi-odată. Ce minuni s-au putut crea cu ele, veţi vedea şi singuri.

Deja o parte dintre lucrări au fost ieri transportate cu alai prin oraş, iar artiştii au dorit în mod special să încurce circulaţia şi să atragă atenţia, chiar să le scoată ochii trecătorilor (la modul figurat), doar-doar vor pricepe mesajul lor.

Un acvariu la tensiune înaltă

Dacă încă ne mai putem bucura la Complexul de Ştiinţele Naturii de priveliştea unor minunate specii de peşti, lucrarea realizată de Gabriela Moisi–Alexandrescu atrage atenţia că în curând lumea subacvatică ar putea fi populată doar de resturi ale industrializării exagerate.

„Acvariile” sale au fost deja amplasate la Grădina Botanică, iar retina, în loc să se bucure de transparenţă, va fi zgâriată de cablurile de înaltă tensiune care plutesc în locul plantelor  subacvatice.

Cu Macromicroscopul pe „Îngerii vegetali”

„Macromicroscopul” Mihaelei Lefterache a poposit în curtea Casei „Cuza”. Sub lupa pusă alandala, adică invers, ca să micşoreze în loc să mărească, se vede un glob pământesc captiv ca într-o colivie. Cam asta am vedea, dacă am renunţa la gândirea noastră micro şi am apela la cea macro.

Alături, au crescut nişte arătări graţioase, dar ciudate – cei trei „Îngerii vegetali” ai Sorinei Fodor Vădeanu, realizaţi din materialele la care te aştepţi cel mai puţin să poată realiza o „ţesătură”: plastic de la PET-uri, cabluri de cupru, cauciuc, resturi de tablă, toate migălite în incredibile împletituri.

În mod simbolic,  aceste plante au fost „sădite” de copiii familiei Vădeanu. Noi ne-am obişnuit să ne îngropăm în deşeuri, speranţa rămâne la generaţiile viitoare.

Alandala  recidivează

Eduard Costandache, întemeietorul familiei „Alandala”, ne mărturiseşte că a fost greu: artiştii s-au luptat nu numai cu căldura, dar şi cu ei înşişi, pentru că au fost nevoiţi să iasă din tiparele proprii.

Directorul muzeului, Dan Basarab Nanu, fire bine organizată de altfel, e mulţumit pentru prima dată că treburile au mers … alandala. Ba chiar face promisiuni că, după ce se va scoate un catalog al lucrărilor şi se va organiza o expoziţie fotografică cu toate momentele importante ale taberei de creaţie, la anul se va organiza o nouă ediţie „Alandala. Altfel”.

Luni se anunţă iar perturbări în trafic. Alte câteva lucrări vor fi transportate către „casele” lor.

Citit 1730 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.