Simbioza figurativ-abstract

Simbioza figurativ-abstract
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Cu creaţii ale pictoriţei Zamfira Bîrzu, gălăţenii s-au întâlnit în mai multe expoziţii organizate de sculptorul-muzeograf Alexandru Pamfil în cadrul Muzeului de Artă Vizuală. Acum o putem cunoaşte mai bine prin intermediul celor 70 de lucrări expuse în Sala „Simon Mărculescu”.

Zamfira Bîrzu deţine un bogat palmares expoziţional naţional şi internaţional, conferenţiar doctor la Universitatea de Arte „George Enescu”, deţinătoare a unor importante premii, iar opera sa s-a bucurat de aprecieri elogioase din partea criticii de specialitate.

S-a dovedit un spirit inventiv, chiar polemic, ajungând la constituirea unui discurs în care se simte voluptatea rostirii plastice şi apetenţa de abordare a unor subiecte dintre cele mai diverse.

Tablourile expuse la Galaţi se situează la poli opuşi în privinţa dimensiunilor. Ele sunt fie monumentale, fie extrem de mici, desfăşurate pe câţiva centimetri de pânză. Libertatea cu care se exprimă în ambele cazuri este aceeaşi.

Artista construieşte cu dezinvoltură, este spontană, aşezarea în pagină nu urmează convenţii prestabilite. Registrul tematic abordat vizează cu preponderenţă nudul feminin, cuplul, expresia corpului uman în multiple atitudini. Nu lipsesc din preocupările ei nici peisajul, nici natura statică, nici portretul (inclusiv autoportretul), nici compoziţia abstractă şi cea figurativă.

Nudul feminin este înfăţişat în varii ipostaze: în scene erotice, în momente de relaxare, în timpul dansului, întins pe balansoar, culcat în piramidă, văzut la fereastră.

Ea nu preferă formele rotunde, apetisante, ci este înclinată mai mult spre configurarea unor forme unghiulare, aspre. O interesează mişcarea, atmosfera creată în spaţiul plastic, distribuirea tuşelor, grafismelor şi petelor în cadrul ansamblurilor, contrastele, raporturile dintre culorile calde şi cele reci.

Tribut artiştilor ieşeni

O combinaţie de pictură impresionistă şi gestualist-expresionistă întâlnim în portretele prezentate, înfăţişându-i pe pictorii ieşeni Dan Hatmanu, Adrian Podoleanu, Val Gheorghiu şi pe scriitorii Casian Maria Spiridon şi Liviu Antonesei.

Prin aglomerarea de tuşe, linii şi pete abia se disting figurile celor portretizaţi, mai ales că holul în care sunt expuse nu oferă distanţa potrivită pentru a le privi şi înţelege.

Artista reţine doar foarte vagi atribute fizice ale modelelor, accentul căzând mai ales pe evidenţierea spiritului acestora, pe incursiunea în labirinturile subconştientului.

În pictura Zamfirei Bîrzu nu există o graniţă netă între figurativ şi abstract, ele sunt întâlnite deopotrivă într-o fericită simbioză şi fac parte din modul în care artista înţelege să se exprime.

O pictoriţă cu un potenţial creativ superior, care îşi pune probleme majore în tot ce întreprinde şi pentru care greul şi dificilul nu o opresc din mersul ascensional.

Explicaţie foto: „Vestitorul primăverii” - Zamfira Bîrzu

Citit 2260 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.