Opera „Aida”, ca o stampă alb-negru / „Decoruri novatoare” la premiera de sâmbătă

Opera „Aida”, ca o stampă alb-negru / „Decoruri novatoare” la premiera de sâmbătă
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Spectacolul trebuie să fie unic, pentru a convinge şi publicul occidental

„Este o scenografie cu totul novatoare”, declară regizorul Francesco Belotto, înainte de premiera Teatrului Muzical „Nae Leonard” de sâmbătă, ora 19,00, când celebra operă „Aida” de Giuseppe Verdi, se va juca la Sala Sporturilor, în faţa a 1.500 de gălăţeni. Spectacolul care va evolua apoi, în „Anul Verdi”, în ţări occidentale, trebuie să le aducă altceva şi celor care au mai văzut montări extraordinare, lucruri cu adevărat noi. Aceasta este şi ambiţia producătorilor.

Scena enormă de la Sala Sporturilor este altceva decât a văzut publicul gălăţean în materie de montări de spectacole de operă, o performanţă extremă a semnatarului decorurilor şi costumelor, celebrul scenograf Angelo Sala, de la Teatro alla Scala din Milano! Şi numele „Scala” nu are nevoie de carte de vizită. Angelo Sala este magicianul atelierelor fabulosului teatru, conducând acolo peste 150 de lucrători: scenografi, „tehnicieni de peisaje”, sculptori, dulgheri, fierari, croitorese, designeri de costume. Redând atmosfera de la premiera absolută a operei, Angelo Sala propune un decor în alb şi negru, imitând stampele vremii, doar cu discrete nuanţe de culori, cu puţin aur şi argint la costume, ceva culoare aducând doar luminile de scenă şi costumaţia războinicilor etiopieni. E „patina timpului”! Regizorul ne-a relatat că decorurile grandioase, chiar fără elefanţi, cămile şi sute de oşteni în scenă, vor încânta publicul, alături de muzică, balet şi de recuzită.

S-a mai cântat la Sala Sporturilor

Cum Verdi a gândit spectacolul pentru a fi jucat în aer liber, cu decoruri grandioase (a scris „Aida” ca să marcheze deschiderea Canalului de Suez, tot într-un noiembrie, în 1869), şi montarea de la Galaţi se bucură de un spaţiu neobişnuit: o sală a sporturilor. Unde, însă, ani la rând, cândva s-au desfăşurat spectacole de muzică folk sau rock, ce-i drept, cu amplificare. Între timp, sala a fost reparată.

Gălăţeanul Andreescu, asistentul lui Sala

Montarea internaţională de la Galaţi, în regia lui Francesco Belotto, director al Teatrului „Donizetti” din Bergamo, sub bagheta dirijorului Simone Maria Marzi, cu distribuţie italiană, are toate funcţiile importante, de conducere, dublate! La scenografie sunt chiar doi asistenţi. Unul este un cunoscut gălăţean. „Am marea onoare să lucrez cu domnul Sala, comunicăm pe mail. Dar de trei luni lucrez aici, direct, cu asistentul său, Alfredo Dori; vorbim în franceză”, mi-a spus plasticianul gălăţean. Pictorul a mai semnat de altfel scenografia şi costumele la un alt spectacol ”Aida”, montat tot la Muzicalul gălăţean, dar şi la „Nabucco”, desfăşurat, de asemenea, într-un spaţiu larg, neobişnuit: în Grădina Publică. Acum, dumnealui nu mai este „nr. 1”, dar are onoarea de a lucra cu S(c)ala!

O scenă de trei ori mai mare

„Totul va fi mai neconvenţional, decorul este de o mare inventivitate”, culorile vor fi într-adevăr discrete la costume, albul şi negrul vor domina scena Sălii Sporturilor, spune Andreescu. Scenă care are 20 de metri, nu opt, ca scena Muzicalului. Şi cu o adâncime de 24 metri! „Un efort deosebit deci pentru toţi cei din atelierele teatrului! Ţapiţerie, mecanică, pictură - s-au întrecut! Sunt foarte buni meseriaşi, însă e multă muncă, cu probleme noi, căci n-am mai avut ceva asemănător în spate!” Andreescu a mai lucrat cu scenografi şi regizori din Spania, Rusia sau Italia. A fost chiar solicitat ca scenograf la Viena şi Chişinău, dar n-a reuşit să plece din Galaţi - acum, iată, a venit aici Italia.

Citit 1653 ori Ultima modificare Joi, 31 Octombrie 2013 16:13

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.