Evaluaţi acest articol
(16 voturi)
4 comentarii

August, Varna, Bulgaria: ediţia a XIX-a, The International Arts and Crafts Fair. La secţiunea de artă plastică a evenimentului organizat de Asociaţia Bulgarika, între 6 şi 21 august, sunt chemaţi doar zece artişti din Anglia, Germania, Austria, Rusia, România. Dintre participanţi, numai doi români. Gălăţeni. Ei sunt chiar pentru a patra oară invitaţi la acţiunile UNESCO. Alţii, chiar din ţări mari europene, precum Franţa ori Germania, au fost „exmatriculaţi” pentru că nu au performat în tabăra de creaţie; de pildă, o plasticiană care anul trecut a lucrat doar puţin la sfârşit, improvizând o „lucrare” din două cărămizi legate, n-a mai fost chemată, chiar dacă era reprezentantă a Academiei de Artă din Dusseldorf…
Cei doi gălăţeni sunt Jana şi Gheorghe Andreescu. Gălăţeanul chiar a făcut parte, alături de rectorul Academiei londoneze de arhitectură şi de profesori de la Academia de Artă din Sankt Petersburg, din juriul internaţional care a acordat premiile secţiunii de sculptură. Zilele Bulgariei, Ziua oraşului Varna şi Sfânta Maria au fost marcate fastuos la Nisipurile de Aur, cu cazare la Hotel „Arabella”, de cinci stele pentru stelele Artei.
Artiştii, în centrul atenţiei, nu ca pe la noi! Primiţi chiar de guvernatorul regiunii, de primarul Varnei şi de înaltul reprezentat al UNESCO, au putut vedea numeroase muzee şi situri arheologice (de pildă, o inflaţie de călăreţi traci autentici expuşi publicului), au văzut spectacole. La final, au expus în aer liber, într-un vechi sit arheologic. Dintre cele patru invitaţii, gălăţenii noştri au fost nevoiţi să decline una, căci s-a suprapus peste altă acţiune. Ei au mai participat însă la Simpozionul de plain air de la Zadar, din Croaţia, şi de două ori la Tabăra internaţională de la Stara Zagora, tot în Bulgaria, unde participanţii au fost şi plătiţi de către organizatori ca să participe.

Locuitori în muzeu

Cu numeroase lucrări proprii şi achiziţionate ori dăruite (am putut admira de pildă un Chirnoagă şi un Vasarely, cu dedicaţie amândouă!) aşezate peste tot pe pereţi, săbii vechi şi statuete, „Casa Andreescu” seamănă cu un muzeu. Stăpânul casei este în relaţii foarte bune cu muzele, şi asta nu numai pentru că, de ani buni, plasticianul Gheorghe Andreescu reface la nesfârşit mâna furată cu repetiţie a muzei poetului Eminescu, a monumentului din parc. Sau pentru că este autorul unor decoruri ale unor mari montări pe scena Teatrului Muzical (precum „Nabucco” sau "Aida", ca asistent al scenografului Angelo Sala, de la „Scala” din Milano), dar plasticianul, ale cărui lucrări monumentale împodobesc ziduri ale unor instituţii sau intersecţii gălăţene, ori sculpturi interioare precum bustul lui Alecsandri de la Colegiul Naţional cu numele poetului, este un împătimit al plein air-ului, adică a picturii în aer liber, nelipsit în tabere de pictură, inclusiv pentru genul gingaş, foarte pretenţios, al acuarelei. Gh. Andreescu a realizat, printre altele, tehnica zgrafito, a realizat lucrarea monumentală de la C. N. „Vasile Alecsandri”, iar sediul Comunităţii Elene din Parcul Eminescu poartă o astfel de lucrare monumentală.
Cei doi soţi au pictat şi la Balcic, loc binecuvântat pentru plastica românească.
Alături de soţia sa, plasticiana şi profesoara Jana Andreescu, artistul muzeograf la Muzeul de Artă Vizuală a făcut mereu echipă bună. Doamna Andreescu, născută la Brăila, este nepoata celebrului cântăreţ interbelic Jean Moscopol. Cei doi se bucură că au o nepoţică "frumoasă-coz".

Un an plin

Cei doi artişti au fost şi gălăţenii care au expus anul trecut în Capitală, la Salonul naţional de Artă de la Căminul Artei. Iar la Simeza, gălăţeanca a fost, după o selecţie-concurs, singura din ţară care a expus, alături de bucureşteni. Cei doi au expus, de asemenea, la Palatul Parlamentului. Să amintim şi de o altă destul de recentă participare, la Biblioteca Naţională a României din Bucureşti, într-o expoziţie alături de autori aşternuţi deja în istorie, de renume naţional, precum Tonitza, Pallady, Pătraşcu ori Ciucurencu.

Expui, dar îi expui şi pe alţii…

Iar curatorul Andreescu a reuşit să organizeze, la Muzeul de Artă Vizuală, mai multe ediţii ale unei expoziţii ale unor plasticieni de marcă gălăţeni, care sunt în acelaşi timp şi excelenţi profesori de Artă. Şcoala gălăţeană în domeniu fiind redutabilă, având ca rezultat reuşita a numeroase generaţii plecate de la noi ca să învingă examenele foarte grele, concurenţa enormă de la facultăţile de Artă din ţară. Plasticianul a realizat astfel şi o temă de cercetare ştiinţifică. A dus apoi expoziţia de la Galaţi şi pe simezele Căminului Artei din Capitală, unde lucrările gălăţene de pictură, sculptură şi grafică au stârnit mare interes.

Calendar Andreescu

Şase luni pline! În mai, soţii Andreescu au mers din nou în documentare, în Olanda, ei căutând în ultimii ani să afle „ce se mai creează în lumea asta, ce se mai întâmplă”, colindând astfel muzee de artă modernă şi clasică din Barcelona, Paris, Amsterdan, Rotterdam… În aceeaşi lună, au participat la expoziţia Universităţii Ovidius Constanţa. În iunie, alături de artişti din filiala UAP, au participat la expoziţia reprezentativă a filialelor, la Căminul Artei. Şi tot în iunie, la Viena, alături de alţi câţiva plasticieni gălăţeni cunoscuţi, au fost prezenţi din partea României la Donaufest 2015, prin expunerea la „5 Gallery” şi la Pygmalion Theatre din Viena, într-o acţiune a Muzeului de Artă şi a galeriei vieneze, cu sprijinul directorului Teatrului Pygmalion, brăileanul Ţino Geirun, şi cu finanţarea Consiliului Judeţului. Geirun a montat mai multe piese şi la Teatrul Dramatic gălăţean, iar la „Hora iubirilor”, scenografia (pentru scenă rotativă!) i-a aparţinut lui Gh. Andreescu.
Organizatorul artistic gălăţean a ieşit însă şi în calea publicului, ocupându-se de organizarea mai multor expoziţii ale Muzeului de Artă în largul foaierului Teatrului Muzical: în februarie, au fost expuşi plasticieni brăileni, în martie, expoziţia brăilenilor Ionel şi Cristian Radu, în aprilie, expoziţia Sterică Bădălan, urmată de cea a preşedintelui UAP Brăila, în iunie, Gh. Mosorescu. Dumnealui a făcut şi selecţia lucrărilor pentru expoziţia Art Safari din mai, de la Bucureşti. La solicitarea Ministerului Culturii, a realizat, împreună cu muzeografa Mariana Cocoş Tomozei şi cu directorul Muzeului de Artă, Dan Nanu, o selecţie cu lucrările cele mai valoroase ale muzeului gălăţean, care să apară în acest an într-un album pentru Europa.        

Citit 2033 ori Ultima modificare Miercuri, 02 Septembrie 2015 16:37

4 comentarii

  • postat de strugurii sunt acri Joi, 03 Septembrie 2015 10:58 109.103.162.*** Link la comentariu
    3
    3

    @parodie
    asteptam cu interes linkul catre expozitia ta pentru ca nu e asa: numai cine nu vrea nu face acest lucru.

    Raportează
  • postat de Parodie Joi, 03 Septembrie 2015 09:45 176.31.32.*** Link la comentariu
    1
    10

    Picturile ei sunt un pic cam scolaresti, iar ale lui sunt jalnice, rasuflate rau. Zici ca omul a ramas intepenit undeva pe la inceputul secolului XX ca maniera de lucru, iar subiectele abordate sunt de-o banalitate extrema. Faptul ca cei doi au expus in strainatate este cumva o masura a valorii lor? Doar cine nu vrea, nu face acest lucru in ziua de azi!

    Raportează
  • postat de Andrei Narcis Joi, 03 Septembrie 2015 09:17 5.13.221.*** Link la comentariu
    9
    2

    Adevaratii artisti nu se pensioneaza niciodata . Familia Andreescu este o familie de pictori de exceptie care si-au expus lucrarile in mai multe tari europene. Ar trebui sa aveti mai mult respect fata de adevaratele valori , domnule sau doamna sub pseudonimul ''Valoarea mea''.

    Raportează
  • postat de Valoarea mea Joi, 03 Septembrie 2015 08:21 5.13.173.*** Link la comentariu
    3
    11

    Da, desigur... apropo cand ne pensionam? Nu de alta dar sa mai respire si altii...

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.