Un sculptor cu poveste şi părinţi spirituali dunăreni: ”Tabăra de sculptură din Galaţi este copleşitoare”
Foto: În imagine, Cătălin Bădărău (Foto Cornel Gingăraşu)

Un sculptor cu poveste şi părinţi spirituali dunăreni: ”Tabăra de sculptură din Galaţi este copleşitoare”
Evaluaţi acest articol
(20 voturi)


Pe Cătălin Bădărău am reuşit să-l scot cu greu, pentru câteva minute, din febrilitatea cu care lucra la un braţ imens din oţel, dar realizat cu dichiseală de bijutier. Este cel mai tânăr artist invitat la această ediţie a Taberei de Sculptură în Metal de la Galaţi, dar priveşte acest lucru cu o mare responsabilitate şi nu a precupeţit niciun efort pentru a se ridica la înălţimea numelor mari care s-au perindat la Galaţi în ediţiile anterioare.

O lucrare care va şoca


Este sculptor şi cadru didactic la Universitatea de Arte din Bucureşti, cu doctorat în arte plastice şi design, cu participări la foarte multe expoziţii personale şi de grup, cu premii şi burse câştigate, despre care nu vrea să vorbească prea mult.

Nu la fel stau lucrurile când vine vorba să "povestească" despre lucrarea pe care o meşteşugeşte în curtea Facultăţii de Inginerie. "Meat Me" se cheamă lucrarea, intenţionat scris greşit, astfel încât să ofere privitorului o surpriză care să-i trezească interesul să decodifice mesajul.

"Aş traduce "Eu, carnea" titlul lucrării. Este exact forma în care am vrut să folosesc cuvintele, pentru a arăta o situaţie greşită în care ne raportăm unii la alţii. Lucrarea are o componentă autobiografică, îmi aminteşte de un moment din viaţă în care m-am simţit ca un animal de povară, căruia i s-a rupt piciorul şi este trimis la abator", povesteşte artistul.

Cum privirea mea curioasă îl îndeamnă să mai adauge şi alte lucruri, descopăr în omul din faţa mea un personaj de carte de aventuri.

Aflu că universitarul cu doctorat a abandonat la 16 ani şcoala şi a trecut de două ori fraudulos graniţa. S-a dus la muncă, împins de situaţia cumplită de acasă. Este născut la Adjud, oraş care, după Revoluţia din '89, a rămas fără fabrici, iar oamenii fără locuri de muncă, aşa cum s-a întâmplat cu ambii săi părinţi.  A fugit să muncească, pentru a-i fi şi lui şi familiei mai bine.

"Nu se punea problema să avem asigurare de sănătate. Cum munceam ilegal, nici nu existam şi, mai ales, trebuia să nu facem nimic prin care să ieşim în evidenţă. Eram invizibili şi fără identitate. Putea să se întâmple orice cu noi, n-ar fi interesat pe nimeni", curge povestea.

Apoi a urmat întoarcerea în ţară, continuarea studiilor şi descoperirea drumului pe care a vrut să meargă, pentru că "a avut noroc, a avut o stea", după cum singur recunoaşte.

"E o lucrare dură, care ar putea să şocheze. O lucrare foarte personală, o lucrare manifest. E un manifest social care ne arată cum am fost noi folosiţi de sistemul comunist", se mai adaugă şi alte explicaţii.

Sculpturile de la Galaţi, un punct de referinţă


Cătălin Bădărau vorbeşte cu însufleţire şi despre monumentele aflate pe faleza Dunării. "Pentru noi, sculptorii, Galaţiul e un punct de referinţă atât din perspectiva calităţii lucrărilor, cât şi din cea a celebrităţii artiştilor care s-au perindat pe aici în ediţiile anterioare. Tabăra de la Galaţi mi se pare copleşitoare ca forţă de expresie. Te încarcă cu o energie colossală. După ce vezi sculpturile de  la Galaţi, devii un fel de mârţoagă căreia i s-a pus tava cu jeratec în faţă şi te transformi în cel care poţi muta şi munţii din loc, îţi doreşti să te ridici la înălţimea celor care au trecut pe aici", spune artistul.

Format în spirit gălăţean


Cătălin Bădărău mărturiseşte că a avut şi alte motive care l-au determinat să participe la tabăra de sculptură, în ciuda dificultăţilor organizatorice care au venit în valuri, uneori. Este legat spiritual de Galaţi. Mentorul şi profesorul său este "cel mai mare sculptor pe care l-a dat Galaţiul", Aurel Vlad. În prezent, Bădărău este asistentul său. La rândul lui, Aurel Vlad l-a avut ca profesor pe Napoleon Tiron, un alt sculptor gălăţean, căruia în tinereţe i-a fost, la rândul său, asistent. "Vedeţi, bunicul meu spiritual şi tatăl meu spiritual sunt din Galaţi. Cum să nu-ţi doreşti ca lucrarea ta să poată sta fără probleme în rând cu operele lor?"

FALEZA se va îmbogăţi cu noi monumente. 40 de ani de la prima ediţie a Taberei de Sculptură în metal - CLICK AICI PENTRU DETALII

Citit 6272 ori Ultima modificare Miercuri, 05 Octombrie 2016 00:54

3 comentarii

  • postat de Felicitări, sunt frumoase ale voastre sculpturi, meseriași în artă, sunteți.
    Miercuri, 05 Octombrie 2016 00:15
    213.233.93.***
    ,,Conglomeratul de fier vechi'', noi l-am numit ,,comunismul'', dar merge și ''marea industrializare''(replică la primul comentariu). În rest numai de bine, lucrările artistice în metal, sunt deosebite, frumoase, înțelese după educație, inimă și suflet.Cum era odată, stimă și mândrie, pentru sculptorii noștri în metal...vă mulțumim din inimă, ne îmbogățiți, cel puțin spiritual.
    0
    7
    Raportează
  • postat de l.c.
    Marți, 04 Octombrie 2016 13:39
    78.97.163.***
    FELICITĂRI şi SPOR!
    0
    7
    Raportează
  • postat de Diana72
    Marți, 04 Octombrie 2016 12:54
    81.12.149.***
    Felicitari Cataline si spor la treaba pentru lucrari de care sa ne mandrim!
    Sper sa apara in Galati sculpturi mult mai frumoase decat acel "conglomerat de fiare vechi" de pe malul Dunarii care sta ruginit de ani buni acolo si pe care Primaria l-ar valorifica mai bine la REMAT! O astfel de "capodopera" nu are ce cauta in Galati! Chiar nu tine nimeni cont de opinia publica?
    8
    4
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.