Industria auto, șocată de înjumătățirea voucherelor pentru rable

Industria auto, șocată de înjumătățirea voucherelor pentru rable
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

Companiile din sectorul auto s-au declarat șocate de noile măsuri bugetar-fiscale anunțate de Ministerul Finanțelor, care vizează programele "Rabla" şi "Rabla Plus".

Potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă, valoarea tichetelor oferite în cadrul programului "Rabla" pentru casarea unui autovehicul vechi şi achiziționarea unuia nou se reduce la jumătate în 2024, respectiv de la 7.000 la 3.500 de lei, iar tichetul pentru achiziția de maşini electrice prin "Rabla Plus" se reduce la 10.000 de lei, de la 54.000 de lei în 2023, scrie Ziarul Financiar, citat de Mediafax.

În opinia Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), modificarea "într-un mod total neprevăzut şi dezechilibrat a cuantumului tichetelor" va duce la o prăbuşire a pieţei de vehicule noi, coroborată cu o creştere exponenţială a importului de vehicule second hand. În 2023, piaţa de autoturisme noi se estimează că va atinge 145.000 de unităţi, cu contribuţia majoră a programelor "Rabla" şi "Rabla Plus".

Prin măsurile anunţate, aceste programe îşi pierd atractivitatea şi, astfel, prognoza pentru 2024 este una dezastruoasă, respectiv o piaţă de vehicule noi de maximum 80.000 de unităţi, cu impact negativ direct asupra locurilor de muncă din sector şi a cifrei de afaceri a companiilor româneşti din domeniul auto.

Potrivit ACAROM, modificarea celor două programe va duce la neîncasarea TVA şi a taxelor aferente achiziţiei de vehicule noi pentru cel puțin 65.000 de unităţi, creşterea nivelului de poluare prin îmbătrânirea parcului auto (importuri mai mari de vehicule second hand plus amânarea deciziei de reînnoire a vehiculelor deja deţinute), precum și la creşterea comerţului cu vehicule second hand importate (peste 1,5 milioane unităţi în ultimii patru ani, din care peste 80 la sută sunt mai vechi de opt ani), marea majoritate nefiind fiscalizate.

De asemenea, noile măsuri aduc impredictibilitate pentru companiile cu activităţi de distribuţie şi vânzare de vehicule noi, efectele constând în scăderi ale volumelor de vânzări, cifrelor de afaceri, profitabilității și aportului fiscal la bugetul naţional. Nu în ultimul rând, românilor li se reduce speranţa achiziţionării unui vehicul nou cu suportul acestor programe, deoarece "valoarea nesemnificativă a tichetelor va descuraja achiziţia unui vehicul nou".

pnl3
Citit 716 ori Ultima modificare Marți, 19 Decembrie 2023 09:38

2 comentarii

  • postat de Adrian
    Miercuri, 20 Decembrie 2023 02:32
    128.127.117.***
    Pai de ce sa fie șocați? Fără ajutoare de la stat nu merge businessul? Nu suntem de dreapta si antreprenori?
    0
    0
  • postat de ICTosca
    Marți, 19 Decembrie 2023 16:00
    5.13.143.***
    ...Da, insa in contrapartida creste cu 50% purcoiul de bani oferiti partidelor politice pentru a mituii tembeliziunile si ziaristii vesnic prezenti la talk-show-urile unde incearca sa convinga pe cei saraci cu duhul, cat de bine si eficient guverneaza actuala coalitie...
    1
    8

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.