Un proiect în valoare de 981.000 de euro, conform planului de afaceri, ar trebui să se materializeze în mai puțin de cinci ani pe malul Dunării, pe un teren pe care Primăria municipiului Galați l-a concesionat în 2017, pentru o perioadă de 49 de ani. Investitorul plătește municipalității, la ora actuală, o redevență anuală de 23.134 de lei, conform datelor furnizate de administrația locală, la solicitarea noastră.
"Defrișări pe malul Dunării, la Galați. O lucrare cu multe semne de întrebare și controverse", semnalam în ediția din 6 martie 2025 a cotidianului "Viața liberă". Prezentam, în articol, situația descoperită pe drumul care duce spre Plaja "Dunărea", chiar vizavi de parcul de aventură amenajat de Primărie. Zeci de copaci transformați în bușteni erau stivuiți și așteptau să fie ridicați, iar un panou de șantier le explica trecătorilor lucrarea la care, cel puțin când am vizitat noi amplasamentul, nu muncea nimeni: "Reamenajare bazin de acostare pentru ambarcațiuni cu ieșire la Dunăre". O investiție controversată încă de la momentul la care Primăria Galați a anunțat-o, pe 14 iulie 2017, despre care de ani buni nu s-a mai auzit nimic.
Controversele, pe scurt
Reamintim, pe 14 iulie 2017, Primăria municipiului Galaţi a anunțat, printr-un comunicat de presă, darea în concesiune a unui teren pentru dezvoltarea a unui port de ambarcațiuni: "SC Marina Danubius SRL propune un proiect amplu de modernizare cu spații de petrecere a timpului liber, dar și un golf de ambarcațiuni demn de un oraș port la Dunăre. Societatea are la dispoziție cinci ani pentru finalizarea investiției, iar suma estimată este de aproximativ 1 milion de euro". Concesiunea fusese făcută pe modelul Plajei "Dunărea", care s-a dovedit un fiasco.
Asupra controverselor acestei concesiuni am scris pe larg în 2017, 2019 și 2020. Iar autoritățile ne dădeau asigurări că investitorul plăteşte redevenţa şi "se chinuie" să-și obțină avizele necesare demarării investiției, în special de la Mediu.
Conform datelor publice pe care le-am găsit despre proiect, pentru pregătirea terenului în vederea realizării lucrărilor, este necesară "îndepărtarea vegetației spontane și tăierea a 370 de arbori", în majoritate sălcii, plopi și salcâmi.
Cum din 2017 și până acum au trecut aproape opt ani, am solicitat administrației locale date concrete privind lucrările pe terenul concesionat firmei Marina Danubius SRL. Am întrebat care este redevența pe care o plătește concesionarul şi am cerut să ni se explice motivele pentru care demararea acestei investiții, anunțate în 2017, a durat atât de mult.
Ce ne-a răspuns Primăria
"Referitor la solicitarea dumneavoastră vă comunicăm că există un contract de concesiune din anul 2017 având ca obiect terenul proprietatea publică a municipiului Galați situat în strada Saturn nr. 21, cu destinația de bazin antropic colmatat și curți-construcții", ne-a comunicat administrația locală.
"Conform prevederilor contractului de concesiune, sunt prevăzute o serie de lucrări, precum: delimitarea incintei, racordarea la utilități, dragarea luciului de apă, consolidarea malurilor, realizarea de căi de acces, construirea sediului administrativ cu dependințe, acostarea de ambarcațiuni, asigurarea de servicii de alimentație publică și cazare, reabilitarea și amenajarea spațiului verde, amenajarea parcării auto etc.", ne-a explicat Primăria.
De ce a durat atât de mult
"Având în vedere că obținerea tuturor avizelor, acordurilor, expertizelor și documentațiilor prevăzute în Certificatul de urbanism a necesitat o perioadă îndelungată de timp, la solicitarea și motivarea obiectivă a concesionarului, s-a procedat la prelungirea Certificatului de urbanism, urmată de obținerea unui nou Certificat de urbanism, până în iulie 2024, toate acestea fiind însoțite de încheierea unor acte adiționale la contractul de concesiune, de prelungire a valabilității contractului și a termenelor de execuție a lucrărilor și a obținerii avizelor și autorizațiilor în concordanță cu valabilitatea certificatului de urbanism. În final, concesionarul a prezentat, în august 2024, autorizația de construire, astfel încât considerăm că acei cinci ani pentru finalizarea investiției curg de la data obținerii autorizației de construire", ne-a transmis Compartimentul de presă al Primăriei. Redevenţa anuală pe care o achită concesionarul este de 23.134 de lei.
"În ceea ce privește valoarea proiectului, conform planului de afaceri aceasta este de 981.000 de euro", a mai precizat Primăria. Se pare că investitorul ar fi obținut pentru acest proiect o parte din finanțare printr-un proiect european. Rămâne de văzut dacă data de finalizare anunțată pe panoul de lucrări, 2 decembrie 2026, va fi respectată.