Jonglerii cu bani publici/ Contracte „cu dedicație” de la instituțiile gălățene

Jonglerii cu bani publici/ Contracte „cu dedicație” de la instituțiile gălățene

Foto: Bogdan Codrescu
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)
16 comentarii

* Aleşii jonglează cu banul public în interesul unor oameni de afaceri sau cu scopul de a contribui la prosperitatea unor firme * Divizarea contractelor, metodă frecventă de ocolire a licitaţiilor, a constatat Camera de Conturi


Unii dintre şefii aflaţi în fruntea unităţilor administrativ-teritoriale sau a instituţiilor publice au (re)descoperit o metodă prin care să sprijine, din bani publici, societăţile aflate în graţii, fără prea mari bătăi de cap. Astfel, s-a ajuns astăzi în situaţia în care un contract de investiţii, cu o valoare deloc de neglijat, să fie divizat în mai multe contracte, astfel încât fiecare dintre acestea să nu depăşească 100.000 de euro (conform noilor reglementări, aduse anul trecut, în luna iulie) şi să poată fi atribuite direct, fără licitaţie. Portiţa legală folosită este prevederea din OUG nr. 34/2006 actualizată, potrivit căreia o autoritate are dreptul de a achiziţiona direct produse, servicii sau lucrări, în măsura în care valoarea achiziţiei nu depăşeşte echivalentul în lei a 100.000 euro pentru fiecare achiziţie de lucrări şi 30.000 de euro pentru achiziţiile de produse sau servicii. "Achiziţia se realizează pe bază de document justificativ, care în acest caz se consideră a fi contract de achiziţie publică”.

La Galaţi plouă cu contracte divizate

La acest artificiu legislativ au apelat, în anul 2012, atunci când pragul impus de lege era 15.000 de euro, primării din mediul urban, cât şi instituţii precum Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă”, aflat în subordinea Consiliului Judeţului Galaţi, fapte semnalate şi sancţionate atât de către auditorii Camerei de Conturi, cât şi de conducerea Agenţiei Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP). De exemplu, municipalitatea tecuceană a divizat mai multe contracte pentru a favoriza trei agenţi economici, încălcând astfel principiile de promovare a concurenţei între operatorii economici, de garantare a tratamentului egal şi nediscriminare a acestora, cum, de altfel, au concluzionat şi auditorii din cadrul Camerei de Conturi, structură teritorială a Curţii de Conturi a României. Contractele divizate fac referire la achiziţia unei tehnici de calcul, registre şi formulare, consumabile sau la recondiţionarea mobilierului instituţiei. Primăria Tecuci a împărţit un contract în alte două cu o valoare mai mică, astfel încât să fie aplicată procedura de achiziţie directă, pentru a cumpăra tehnică de calcul de la SC Motorcar SRL Tecuci, în timp ce registrele şi formularele necesare le-a achiziţionat de la furnizorul Graphotek Expres SRL Tecuci, iar consumabilele necesare copiatoarelor de la Motorcar SRL Tecuci.
De asemenea, municipalitatea tecuceană a divizat şi contractul privind recondiţionarea mobilierului instituţiei, arată Camera de Conturi: „Divizarea valorii estimate a contractului de achiziţie publică a serviciilor de recondiţionare a mobilierului propriu, ca urmare a cumpărării distincte, de la acelaşi furnizor SC Marcel Prod SRL Tudor Vladimirescu, a unor materiale de mobilier (pal melaminat, balamale, glisiere, mânere picioare reglabile), în condiţiile în care achiziţiile au făcut obiectul aceluiaşi referat de necesitate”, în care reprezentanţii instituţiei precizează că se impune repararea mobilierului în regim de urgenţă şi încheierea unui contract de servicii de montaj cu un operator economic. Această metodă a fost adoptată şi de primăriile comunelor Bălăbăneşti, Bălăşeşti şi Drăgăneşti.

Complexul Muzeal, deja sancţionat de ANRMAP

Aşa cum v-am mai informat, Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” a fost deja amendat de ANRMAP cu nu mai puţin de 40.000 de lei pentru că a efectuat investiţii de 150.000 de euro la sera solar, pe care le-a împărţit în contracte cu valoare mai mică, astfel încât să evite licitaţiile prin SEAP şi să încredinţeze contractele prin procedura de atribuire directă. De altfel, aceste nereguli au fost semnalate atât de către Emil Strungă, până de curând manager al instituţiei, cât şi de Camera de Conturi. „Nu a fost aplicată procedura de achiziţie prevăzută de lege (…) cu o valoare de deviz de 793.247 lei fără TVA (echivalentul a 176.228 de euro), ci s-a procedat la divizarea contractului de execuţie într-un număr de trei contracte de furnizare de produse, atribuite direct către SC Floricultura SRL Galaţi”, au precizat auditorii Camerei de Conturi.

Caiete de sarcini pentru cei aleşi

O altă metodă sesizată de inspectorii Camerei de Conturi este aceea de a lăsa, în cazul unor licitaţii ce apar pe SEAP, caiete de sarcini cu nişte condiţii în aşa fel întocmite, încât să fie "cu dedicaţie" pentru anumite firme. Aşa s-a întâmplat la Cerţeşti, acolo unde inspectorii Camerei de Conturi au descoperit că Primăria a impus nejustificat în documentaţia de atribuire a obiectivului de investiţii „Reabilitare drumuri locale” drept condiţie minimă obligatorie deţinerea de către executant a unei „staţii de preparat mixturi asfaltice modificate cu pudretă de cauciuc şi polimeri autorizată/atestată/verificată”, în condiţiile în care obiectul principal al lucrării era de pietruire a unei suprafeţe de 80.675 metri pătraţi de drumuri locale, iar suprafaţa asfaltată era de numai 1.032,5 metri pătraţi din aceasta, reprezentând o pondere de 1,28 la sută din suprafaţa totală.
Camera de Conturi constată, ANRMAP amendează, rămâne însă de văzut dacă vreunul dintre cei vinovaţi va răspunde în faţa justiţiei sau dacă pagubele vor fi şi pe mai departe acoperite din sacul fără fund al banilor publici.

 

Citit 18909 ori Ultima modificare Marți, 18 Februarie 2014 10:11

16 comentarii

  • postat de Fane Milosu Marți, 14 Iulie 2015 10:59 83.103.186.*** Link la comentariu
    0
    1

    Si Transurb face jonglerii din astea prin persoana Genicai Totolici. A desfiintat paza cu angajati proprii, dupa ce s-au cheltuit niste bani cu scolarizarea personalului si a "eternalizat"(asta-i un termen pentru actiuni prin care se sifoneaza bani la greu)serviciul in urma unei "licitatii"(sanchi) pe care cine credeti ca a castigat-o? O firma de lui nenea Durbaca. Ca doar Genica sta in genunchi in fata lui si la propriu si la figurat. Foarte mult la propriu. Acum Transurb plateste sume uriase pentru paza.
    Si motorina tot de la Durbaca se ia...ca sa ne intelegem. Genica traieste in genunchi. E modul ei de viata.

    Raportează
  • postat de cir Luni, 28 Aprilie 2014 17:51 83.103.186.*** Link la comentariu
    0
    2

    Lucrez in constructii-amenjari de peste 15 ani. Am intocmit documentatia completa si am participat la sute de licitatii la stat. (cateva zeci mai importante valoric castigate). Am facut treaba buna mai peste tot, unii beneficiari au recunoscut ca au fost cele mai bune lucrari de la ei, insa foarte rar s-a intamplat sa mai castig vreo licitatie la acelasi beneficiar. Evident ca ii parea rau, ar fi dorit sa faca in continuare lucrari bune insa in SEAP castiga DOAR pretul cel mai mic, iar legea da posibilitatea sa fie facute lucrari slabe calitativ. (Exista un caz in care beneficiarul stia ca un prestator ii va face treaba proasta, insa legal u l-a putut impiedica sa participe la licitatie si sa castige). Ca sa nu mai pierd timp si bani la licitatii zadarnice cu statul, am preferat sa renunt la acest tip de clienti si sa lucrez numai pentru companii private, in special cu capital strain, care apreciaza calitatea si o platesc. Sincer as fi vrut ca adaosul de valoare dat de tehnologii noi sa ramana in Galati, in Romania, in beneficiul comunitatii de aici, insa nu se poate, de fapt nu avem bani sa le platim si nu avem specialisti in functie si cu pregatire care sa valideze calitatea si sa respinga tehnologiile invechite.

    Raportează
  • postat de florian caragata Marți, 15 Aprilie 2014 18:49 5.13.156.*** Link la comentariu
    0
    0

    Domnule Florian Caraghin autointitulat ionel munteanu, va rog lasati mesajele de genul "lup moralist" si nu mai postati atatea prostii in numele altora atat timp cat spargeti la comanda mailuri si faceti lobby cu lucrarile diferitelor firme in interes personal. Daca tot va intereseaza ce se intampla cu banii publici incercati sa va vedeti gunoiul din curtea dumneavoastra.

    Raportează
  • postat de Fonduri UE Vineri, 11 Aprilie 2014 14:35 5.14.0.*** Link la comentariu
    0
    0

    Acum este momentul: In 2014 Fondurile Europene nerambursabile se Acorda si la noi la fel de Usor ca si in celelalte state membre ale Uniunii Europene! Iata cum obtii fonduri europene pentru afacerea ta in doar 2 luni si 17 zile. Afli mai multe detalii pe site-ul:Fonduri Europene Nerambursabile Ro

    Raportează
  • postat de ionel munteanu Miercuri, 12 Martie 2014 09:47 5.13.189.*** Link la comentariu
    1
    13

    dar oare firma romlotus a fost verificata cumva,ca si ei mai au putin si isi fac birou prin gradina botanica,si pe la episcopie,si mai ales pe la CONSILIUL JUDETEAN ,sa vedeti cum se duc soferii lui tudorie cu pliculetele de bani pe la consiliu,e foarte indragit pe acolo..cum de altfel sar putea explica contractele cu universitatea toate cu atribuire directa,reparatia scolilor ,reparatia si constructia palatului episcopal,si multele contracte cu atributie directa de la consiliu sau cu falsificarea licitatiilor.e foarte simplu dar cand sunt mituiti toti tac....poate se rezolva cu un control si pe la ei daca nu afla dinainte asa cum se intampla mai in totdeauna.

    Raportează
  • postat de Ion Vineri, 28 Februarie 2014 10:21 5.13.170.*** Link la comentariu
    0
    8

    de ce nu li se confisca palatele si averile tziga-nilor, de ce nu se poate demonstra ca fura prin evaziune?
    iar licitatiile astea sunt vechi obiceiuri de la comunisti, deci e vornba, sa vedem daca se va destructura acest prost obicei la romani, la fel ca spaga, comisionul, cadouri la profesori, etc.

    Raportează
  • postat de Irina Vineri, 21 Februarie 2014 18:51 82.145.208.*** Link la comentariu
    2
    8

    Boldea de la D.S.P.a falsificat toate licitatiile de cand este director,curtea de conturi a amendat institutia cu 180000ron iar el este tinut in functie incontinuare.

    Raportează
  • postat de ella Miercuri, 19 Februarie 2014 14:54 95.77.107.*** Link la comentariu
    0
    14

    Hai sa facem si noi ca la greci.Sa le confiscam averile celor ce se fac vinovati de hotii in aceasta tara.Am inceput sa ne cam saturam de tot felul de procese,de retineri de 29 de zile,ca pina la urma sa se musamalizeze si sa nu mai auzim nimic de acel caz.Nu domnule ,confisca averea,ia banii care au fost furati si nu il baga la puscarie ca sa platim tot noi intretinerea lor acolo.

    Raportează
  • postat de sandu Joi, 13 Februarie 2014 17:33 5.13.226.*** Link la comentariu
    4
    13

    Chiar niciun factor de conducere din Galati nu sesiseaza ca galatenii doresc cu ardoare un aeroport ?!

    Raportează
  • postat de gica Joi, 13 Februarie 2014 17:31 5.13.226.*** Link la comentariu
    1
    11

    Votul pt mandatul de primar viitor il voi acorda celui care va construi un aeroport in jud Galati !

    Raportează
  • postat de Akbar Joi, 13 Februarie 2014 09:03 86.127.208.*** Link la comentariu
    2
    15

    Autorul articolului a "descoperit" apa calda. Cam tarziu, dar mai bine decat niciodata.

    Raportează
  • postat de gori Joi, 13 Februarie 2014 08:25 193.230.156.*** Link la comentariu
    0
    15

    Ne-ati spus tocmai ce stiam , ca contractele de acizitii publice se ofera pe tava celor care dau mai mult, astfel se justifica averile imense a celor care conduc politic orasul .Domnul Emil Strunga ne-ar ajuta cu ceva daca ar recupera acesti bani de la cei vinovati(confiscarea averilor) nu prin administrara unei amenzi care este platita tot de cetateni. Daca s-ar recupera toti banii furati prin atribuirea acestor contracte de catre autoritatile publice, daca acesti bani s-ar recupera si daca ar fi investiti in mod corect in problemele orasului atunci Galatiul ar fi un paradis.

    Raportează
  • postat de Marius Stanica Joi, 13 Februarie 2014 08:24 213.218.53.*** Link la comentariu
    0
    18

    @Joi, 13 Februarie 2014 00:22 postat de un galatean

    da, domnule concetatean.. si la Suceava modernizeaza o pista din bani europeni, la Iasi deja o fac, la Bucuresti este Otopeni deja modernizat (marit), la Brasov construiesc singuri aeroport (fara sprijinul guvernului Romaniei si UE care nu da bani pentru aeroporturi noi) DECI SE POATE !!!! dar

    intrebarea este PE CAND UN AEROPORT la Galati - Braila ????

    MAI ALES ca zona Galati - Braila au populatie mai mare decat Iasi, mai mare decat Suceva plus Botosani, mai mare decat Brasov !!!!

    Aici arata "calitatea" oamenilor care conduc aici in Galati, si nici de Braila nu mi-e rusine, demonstreaza prin fapte (PRIN INEXISTENTA LOR) cat de "buni" conducatori avem aici.

    Raportează
  • postat de Raul Joi, 13 Februarie 2014 06:23 188.25.17.*** Link la comentariu
    7
    3

    Lui ROBIN Tot Base e de vina ? P---a nu ?

    Raportează
  • postat de Robin Joi, 13 Februarie 2014 02:23 5.13.132.*** Link la comentariu
    0
    25

    De spagi invarteli si golanii (coruptie) stim de ani de zile , intrebarea este ce se face pentru combaterea acestora ?
    Sa fim seriosi ,mai aflam de ele pt ca presa cauta SENZATIONALUL nu si pt ca la pasa sau dupa ce anunta furtul se va face ceva pt combaterea coruptiei.
    A scarmanit base kktu si acum incepe sa puta si sa zboare mustele !
    La galati cine baga mana in kk sa il scarmane si sa curete mizeria betonata din CJ ? cine are curaj , BATMAN ?

    Raportează
  • postat de un galatean Joi, 13 Februarie 2014 00:22 79.116.109.*** Link la comentariu
    1
    13

    Noua pistă a Aeroportului Iaşi,finalizată în noiembrie, cu şapte luni mai devreme decât era prevăzut

    Noua pistă a aeroportului din Iaşi, având o lungime de 2.400 de metri, va fi finalizată în noiembrie, cu şapte luni mai devreme decât prevedea contractul iniţial încheiat între constructori şi conducerea aeroportului, transmite corespondentul MEDIAFAX.

    Directorul aeroportului din Iaşi, Marius Bodea, a declarat, miercuri, pentru corespondentul MEDIAFAX că lucrările la noua pista a aeroportului ieşean vor fi încheiate în noiembrie, cu şapte luni mai devreme decât era prevăzut iniţial.

    El a spus că a primit de la constructori graficul de lucrări, care prevede că întreaga pistă, având lungimea de 2.400 de metri, pe care vor putea ateriza şi decola avioane de mari dimensiuni, va fi funcţională cel mai târziu la 30 noiembrie 2014.

    "Lucrările la pistă au reînceput săptămâna asta. Au fost aduse şi echipamente pentru lucrul pe timp de noapte. Se va lucra în trei schimburi. Decizia nu poate decât să ne bucure, pentru că vrem să terminăm noua pistă cât mai repede. Contractul iniţial prevedea că pista va fi gata în iulie 2015", a afirmat directorul aeroportului din Iaşi, Marius Bodea.

    Noua pistă a aeroportului ieşean va costa 139 de milioane de lei, lucrările fiind realizate de asocierea formată din firmele Max Boegl, Vega ’93 Galaţi şi UTI Group.

    Pista va avea 2.400 de metri lungime, faţă de 1.800 de metri cât are pista actuală.

    În ultimii ani, mai multe companii aeriene au anunţat că nu pot opera pe aeroportul din Iaşi atât din cauza calităţii precare a pistei cât şi a dimensiunilor reduse a acesteia, fapt care nu permite aterizarea sau decolarea avioanelor în condiţii de siguranţă.

    În prezent, pe aeroportul ieşean operează companiile Tarom şi Austrian Airlines, cu zboruri către Bucureşti, Londra, Roma, Bologna, Torino şi Viena. La sfârşitul lunii martie, Tarom va introduce o cursă aeriană Iaşi-Tel Aviv, urmând să fie efectuate două zboruri pe săptămână.

    Directorul aeroportului din Iaşi, Marius Bodea, susţine că speră ca în perioada următoare Iaşiul să aibă legături aeriene şi cu Istanbul, dar şi cu un oraş din Germania.

    După finalizarea noii piste, ar putea fi introduse zboruri de la Iaşi către Paris, Amsterdam, Bruxelles şi către un oraş din Spania.

    De ce s-o fi grabind asa Vega '93 Galati ?

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.