Șantierul Naval Damen Galați a pierdut "trenul" finanțării prin PNRR

Șantierul Naval Damen Galați a pierdut "trenul" finanțării prin PNRR
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

Șantierul Naval Damen Galați se află pe lista provizorie a companiilor cu proiecte respinse la finanțare de către Ministerul Energiei pe măsura de ajutor de stat dedicată eficientizării energetice a sectorului industrial din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), relevă o serie de date analizate de profit.ro.

Apelul competitiv "Sprijinirea investițiilor în modernizare, monitorizarea și eficientizarea consumului de energie la nivelul operatorilor economici în vederea asigurării eficienței energetice în sectorul industrial" din capitolul Energie al PNRR a fost lansat în decembrie anul trecut.

Bugetul total al schemei de ajutor de stat este de 80,6 milioane euro, iar valoarea maximă a sprijinului individual nu poate depăși 1,2 milioane de euro/întreprindere. Subvențiile finanțează achiziții de echipamente dedicate modernizării, monitorizării și eficientizării consumului de energie, printre care, obligatoriu, instalarea unui sistem de management al energiei EMS, care să permită vizualizarea în timp real a consumurilor energetice, a costurilor asociate și a nivelului de emisii de gaze cu efect de seră, precum și intervenția în timp real cu scopul de a eficientiza consumul de energie.

Din păcate, Șantierul Naval Damen Galați nu "a prins trenul" pe această oportunitate de finanțare din fonduri europene. Dar asta nu înseamnă că unitatea gălățeană și-a epuizat șansele de a accesa fonduri europene.

În acest sens, una dintre oportunitățile SN Damen Galați este de a accesa fondurile puse la dispoziție prin Planul Teritorial pentru o Tranziție Justă (PTTJ) Galați, care va mobiliza la nivelul județului Galați fonduri europene în valoare totală de 387,58 milioane de euro. Acești bani sunt o oportunitate de relansare a mediului de afaceri local, prin instrumentele de finanțare pe care le aduce, iar o parte din bani sunt în mod special destinați unor mari întreprinderi, precum SN Damen, Combinatul Siderurgic Liberty Galați și compania de navigație CNFR Navrom Galați.

În total, în cadrul PTTJ Galați au fost puse la dispoziția marilor întreprinderi 26,8 milioane de euro, acești bani urmând să se împartă pe proiectele pe care intenționează să le promoveze fiecare întreprindere în parte.

"Trebuie precizat că există reguli speciale pentru programele marilor întreprinderi. Ele nu vor intra pe finanțările pentru IMM-uri, ci va fi o schemă de ajutor de stat individuală pentru fiecare mare întreprindere, care va trebui să obțină avizul Consiliului Concurenței și apoi avizul Comisiei Europene", declara pentru "Viața liberă", în faza premergătoare de lansare a PTTJ Galați, Ovidiu Cîmpean, secretarul de stat în Ministerul Fondurilor Europene.

Din informațiile pe care le deținem, cele trei mari întreprinderi gălățene și-au conturat o serie de proiecte. De exemplu, Liberty Galați mizează pe dezvoltarea unor facilități de energie verde și energie regenerabilă, iar CNFR Navrom mizează pe dezvoltarea unor capacități de transport ecologice. În ceea ce privește SN Damen Galați, se are în vedere, de asemenea, dezvoltarea unor capacități de producție, special pentru navele mai prietenoase cu mediul, cum ar fi, de exemplu, navele cu propulsie electrică.

Desigur, după cum am amintit, toate aceste proiecte se discută la nivelul Ministerului Fondurilor Europene și rămâne de văzut care va fi forma exactă pe care o vor lua ele.

PTTJ Galați este parte a mai amplului Program de Tranziție Justă, prin care șase județe, respectiv Galați, Dolj, Gorj, Hunedoara, Mureș și Prahova, beneficiază de o alocație financiară de 2,53 miliarde de euro, din care 2,13 miliarde de euro fonduri europene, pentru sprijinirea tranziției la o economie neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon.

Citit 6911 ori Ultima modificare Joi, 21 Septembrie 2023 18:50

5 comentarii

  • postat de Raluca
    Joi, 28 Septembrie 2023 11:32
    109.102.89.***
    Sa fie sprijiti de stat micii intreprinzatorii cu capital privat romanesc, precum si santierele navale romanesti. Firmele private cu capital mixt (vezi OMV Petrom, ROMPETROL etc,) isi trimit profitul la firmele mama si fac inginerii financiare care-i pagubesc pe romani, in complicitate cu statul.
    1
    3
  • postat de Ivascu
    Joi, 21 Septembrie 2023 22:57
    89.39.81.***
    Vard Tulcea da clasa Damenului, doar ca acolo nu se fac nave complete (cu unele exceptii).
    12
    5
  • postat de xxx
    Joi, 21 Septembrie 2023 20:18
    104.243.214.***
    4
    3
  • postat de Damen Vals...
    Miercuri, 20 Septembrie 2023 19:24
    23.26.245.***
    Olandezii construiesc nave comerciale in China , pentru ca este mai ieftin , si le intra profitul gras in buzunar.
    In timp ce jumatate din Santierul Galati nu functioneaza.Au mutat divizia de constructii nave mici si remorchiere de aici , in Viatnam ,pentru un profit mai gras. Rusine !
    8
    24
  • postat de Gigi Basca
    Miercuri, 20 Septembrie 2023 18:10
    194.34.105.***
    cine poate accesa site de specialitate german Statista , graficul : Leading shipbuilding companies in Romania in 2022 by revenue and profit., (poate afla si ANCONAV-panarama ) , de locul rusinos pe care il ocupa Damen , in constructiile navale romanesti .
    Asa ca flit mocangiilor , si valea ,la voi
    9
    24

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.