Pandemia a înjumătățit profitul SN Damen Galați. Industria navală, între agonie și extaz
Foto: Ovidiu Amălinei

Pandemia a înjumătățit profitul SN Damen Galați. Industria navală, între agonie și extaz
Evaluaţi acest articol
(12 voturi)

Pandemia de COVID-19 a afectat afacerile Șantierului Naval Damen Galați. Deși 2020 a fost anul în care navaliștii și-au trecut în palmares, printre altele, spărgătorul de gheață "Nuyina", pentru Australia, aflat în prezent în probe în Marea Nordului, dar și două nave militare pentru Forțele Navale Pakistaneze, restricțiile privind răspândirea coronavirusului au înjumătățit profitul SN Damen Galați, potrivit datelor Ministerului Finanțelor.

Pentru întreaga industrie navală, anul 2020 a fost un an atipic, blocajele pe lanțurile de furnizori de echipamente sau în ceea ce privește deplasarea personalului tehnic ridicând probleme serioase pentru șantierele navale. De asemenea, pandemia a generat o scădere abruptă a comenzilor din industria navală și o scădere a investițiilor în ceea ce înseamnă transporturile navale.
Șantierul Naval Damen Galați a resimțit din plin aceste efecte, în cursul anului trecut fiind anunțate inclusiv disponibilizarea a 800 de angajați de la SN Damen Galați și SN Damen Mangalia.
Pe partea de comenzi, SN Damen Galați a "marcat", totuși, un nou contract pentru Canada, pentru patru feriboturi hibrid diesel-electrice pentru BC Ferries, în completare la o comandă de încă două nave de același tip.
Pe de altă parte, SN Damen Galați a resimțit pierderea, în condiții nici acum elucidate pe deplin, a contractului pentru patru corvete destinate Forțelor Navale Române. Asta deși este singurul șantier naval din România care în ultimele trei decenii au construit nave militare.
Una peste alta, SN Damen Galați a raportat în 2020 o cifră de afaceri de 806,7 milioane de euro, aproape dublă față de 2019, când cifra de afaceri a fost de 480,33 milioane de lei. Pe de altă parte, în 2020, profitul net raportat a fost de 22,59 milioane de lei, în condițiile în care în 2019 profitul net a fost de 40,4 milioane de lei.
Acest rezultat a fost obținut în condițiile în care, în 2020, SN Damen Galați a avut venituri de 436,49 milioane de lei, iar cheltuielile au fost de 413,26 milioane de lei.
Pe "cifre", evoluția SN Damen Galați din 2020 este comparabilă cu cea din 2018, când, la o cifră de afaceri de 481,3 miliarde de lei, a fost obținut un profit net de 26,92 milioane de lei. Rezultatele ar fi chiar superioare celor din 2017, când la o cifră de afaceri de 513,76 milioane de lei, a fost obținut un profit net de 11,06 milioane de lei.
În același timp, deși aceste cifre pot da o imagine asupra evoluției afacerilor SN Damen Galați, ele trebui privite sub rezerva faptului că, prin specificul său, șantierul naval are un ciclu de producție multianual.
Cert este că, dincolo de rezultatele financiare, SN Damen Galați nu a trecut în 2020 prin cea mai bună formă a sa, deși o navă precum spărgătorul de gheață "Nuyina", comandată de Divizia Antarctică Australiană, este o veritabilă "navă spațială" din punct de vedere constructiv și al capabilităților de navigație sau tehnico-științifice.
În 2020, SN Damen Galați a avut un număr mediu de 2.194 de salariați, în condițiile în care, în 2019, a avut 2.492 de salariați, după o perioadă de creștere din 2017, când avea 2.271 de salariați.
Anul 2021 se dorește a fi pentru SN Damen Galați un an al revenirii economice. Contractul cu BC Ferries merge bine, deja fiind livrate patru nave pentru această companie, ultimele două fiind în procedurile finale înainte de predare, dar SN Damen Galați a devenit, printre altele, parte a unui alt important contract, câștigat la nivel de grup, respectiv construirea navei RNLN "Den Helder", pentru Forțele Navale Regale Olandeze. Nava va fi de tip Combat Support Ship (CSS) și este a doua cea mai mare navă militară construită vreodată în România. Ca dimensiuni, nava este devansată doar de nava de tip Joint Support Ship (JSS) "Karel Doorman", construită... tot la Galați, tot pentru Forțele Navale Olandeze.

Citit 3083 ori Ultima modificare Marți, 13 Iulie 2021 15:50

3 comentarii

  • postat de Blade
    Marți, 13 Iulie 2021 19:37
    79.118.78.***
    Citesc concluziile analizei celor doi comentatori ce se doresc avizati. Te umfla rasul: Galatiul este in moarte clinica, nevoia de investitori a devenit morbida, insa noi avem vajnici aparatori ai inapoierii si stagnarii.
    Galatenii isi merita soarta. Vai de capul nostru, suntem pampalaii Romaniei...
    Daca Damen inchide ,nici dig la Dunare nu vom mai avea. Va ajunge Dunarea pana la Spitalul CFR. Anual!
    6
    2
    Raportează
  • postat de Stimate Domnule jurnalist...
    Marți, 13 Iulie 2021 11:51
    23.249.172.***
    agonia Damen a inceput cu mult inainte , prin 2010 si se datoreaza managementului foarte prost si habarnist a celor de din Olanda , de la sediul din Gorinchem.
    daca din 2000-2010 santierul duduia cu nave in constructie (portcontainere , nave tanc , remorchere ) , dupa 2009-2010 s-a luat decizia prosteasca , ca aici sa se construiasca nave unicat , de inalta tehnologie...bla-bla . Si astfel s-a ajuns sa se faca 1-2 nave la cativa ani , si doar intr-o parte a santierului.
    Asa ca agonia Damen , Galati sau Mangalia v-a continua , cu sau fara pandemie.
    Iar daca tot in aceasta perioada se fac inscrierile la facultate.....cei care opteaza pentru acest domeniu de activitate , ii sfatuiesc sa se gandeasca bine inainte de a alege !!


    P.S. ...nu fie cu suparare Domnule Amalinei , dar cand va mai documentati pentru un articol , intrebati si pe specialistii de rand , nu doar conducerea.
    Pentru ca logic , cei din conducere vor vinde gogosi si vor umbla cu cioara vopsita !
    3
    14
    Raportează
  • postat de Alexutz
    Marți, 13 Iulie 2021 11:15
    5.2.205.***
    Saracii...mai mai sa vars o lacrima......
    5
    11
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.