GFR va face transport de marfă la Galaţi

GFR va face transport de marfă la Galaţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Transportul de călători pe secţiile închiriate de Grup Feroviar Român ar putea fi asigurat de un alt operator privat sau, ca şi până acum, de CFR Călători *

Grup Feroviar Român (GFR) va efectua transport de marfă pe cele patru secţii de cale ferată neinteroperabile din Centrul Regional Galaţi pe care le închiriază de la CFR SA, respectiv Făurei - Tecuci, Mărăşeşti - Panciu, Buzău - Berca şi Comăneşti - Moineşti. „Grup Feroviar Român va efectua, pe tronsoanele de cale ferată închiriate în Regionala Galaţi, numai transport feroviar de marfă. GFR se va ocupa de operaţiunile de management şi de gestionarea infrastructurii, fără a limita accesul altor operatori feroviari de marfă”, au declarat reprezentanţii GFR după licitaţia de vineri, în cadrul căreia şi-au adjudecat cele patru linii de cale ferată.

Secţiile nominalizate sunt primele pe care compania controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, originar din satul gălăţean Toflea, le gestionează pe teritoriul fostei noastre Regionale. În ţară, compania a mai închiriat linii de cale ferată în judeţele Constanţa, Prahova şi Harghita.

Călătorii, în grija altui operator

După ce CFR SA şi GFR vor semna contractul de închiriere a celor patru linii de cale ferată, toţi operatorii de transport marfă care le vor tranzita nu vor mai plăti la CFR taxa de utilizare a infrastructurii, ci la GFR. Aşa vor proceda şi operatorii de transport călători.

Acum, transportul de călători pe aceste secţii este asigurat de operatorul de stat CFR Călători. „Pe secţia Tecuci - Făurei circulă două perechi de trenuri personale, pe secţia Mărăşeşti - Panciu circulă o pereche de trenuri personale, iar pe secţiile Buzău - Berca şi Comăneşti - Moineşti nu circulă niciun tren”, a informat purtătorul de cuvânt de la CFR Călători, Cornelia Bolina. Noul mers al trenurilor, care va apărea în decembrie, ar putea menţine CFR Călători pe aceste linii sau, la fel de bine, ar putea aduce un alt transportator. „GFR, în calitate de gestionar de infrastructură, trebuie să încheie un contract de transport călători cu un operator licenţiat de Autoritatea Feroviară Română”, a explicat purtătorul de cuvânt al CFR SA, Oana Brânzan. Informaţia a fost confirmată şi de reprezentanţii GFR. „Serviciile de transport de călători vor fi efectuate de operatori care deţin licenţă de transport de călători”, au spus aceştia.

Situaţia este clar reglementată de Hotărârea de Guvern 643 din 2011, referitoare la condiţiile de închiriere de către CFR SA a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile. Actul normativ precizează, la articolul 15, că „în cazul în care realizarea traficului de călători se face prin intermediul altor persoane juridice, câştigătorul licitaţiei prezintă, la semnarea contractului de închiriere a secţiilor de cale ferată, contractele încheiate cu persoanele juridice care vor prelua traficul de călători pe secţiile respective”.

Indiferent cine va face transport de călători pe secţiile din zona noastră închiriate de firma lui Gruia Stoica, fie că va fi un privat sau tot CFR Călători, operatorul în cauză va intra pe linii în decembrie, după schimbarea mersului trenurilor.

GFR estimează o cotă de piaţă de 33 la sută pentru 2011

Grup Feroviar Român este cea mai importantă companie a Grupului Grampet, condus de omul de afaceri Gruia Stoica, a cărui avere este evaluată la circa 400 de milioane de euro. GFR este cel mai mare operator privat de transport de marfă din România şi principalul concurent al companiei de stat CFR Marfă. În 2010, cota de piaţă a GFR a fost de 27 la sută, iar pentru 2011 se estimează o cotă de piaţă de 33 la sută. Anul trecut, compania a transportat circa 9,25 de milioane de tone nete, realizând o cifră de afaceri de 125 de milioane de euro.

Cu un parc de peste 8.000 de vagoane şi 260 de locomotive, GFR se declară lider naţional în transportul de produse petroliere, extinzându-şi aria de activitate şi în zona transporturilor de cărbune, agregate, piatră spartă, zgură, ciment, clincker şi cereale.

Printre clienţii GFR se numără compania siderurgică ArcelorMittal, distribuitorul de materiale de construcţii Arabesque, producătorul de aluminiu ALRO Slatina, Butan Gas, uzina petrochimică Carom Oneşti, transportatorul de ţiţei Conpet Ploieşti, uzinele Dacia, producătorul de energie electrică şi termică Elcen Bucureşti, fabricile de ciment Holcim şi Lafarge, Linde Gas, producătorii de produse petroliere Lukoil şi Petrom, furnizorul de gaz Romgaz, rafinăria RAFO Oneşti, Romaqua Group (deţinătorul mărcii Borsec) şi compania de construcţii Vega ’93.

Grupul Grampet din care face parte GFR include 14 companii active în diverse segmente ale sectorului feroviar şi derulează operaţiuni în şapte ţări: România, Bulgaria, Ungaria, Germania, Serbia, Ucraina şi Republica Moldova.

Citit 4112 ori Ultima modificare Marți, 15 Noiembrie 2011 22:44

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.