Tunelul feroviar Fileşti nu este gata nici după 15 ani
Foto: Bogdan Codrescu

Tunelul feroviar Fileşti nu este gata nici după 15 ani
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Călătoriile cu trenurile de Galaţi ar fi cu câteva minute mai rapide, dacă ar fi deschise circulaţiei ambele fire ale tunelului feroviar dintre Parcul CFR şi viaduct, căruia ceferiştii îi spun tunelul Fileşti. Însă, pentru a putea deschide şi al doilea fir pentru trafic,  CFR mai are nevoie de 5,5 milioane de euro ca să-l finalizeze, or, anul trecut compania a primit de la stat doar puţin peste 100.000 de euro pentru această lucrare, iar în alţi ani nimic.

De aproape 45 de ani, gara din Galaţi este conectată la reţeaua feroviară a ţării printr-un singur fir al tunelului Fileşti, deschis circulaţiei în anul 1967. Al doilea fir, la care se lucrează din anii ’90, nu este gata nici acum. Finanţată integral de stat, execuţia a avansat lent pentru că banii au venit cu ţârâita. Din păcate, CFR SA, gestionarul reţelei feroviare şi beneficiarul acestui proiect, nu a putut apela şi la alte surse de finanţare, cum sunt fondurile europene pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, care, dacă ar fi fost accesate, ar fi contribuit, cu siguranţă, la accelerarea lucrărilor. Acum, după mai bine de 15 ani de la deschiderea şantierului şi după mai mult de 16 milioane de euro cheltuite conform devizului actualizat, al doilea fir al tunelului Fileşti mai are nevoie de cel puţin doi ani şi de încă 5,5 milioane de euro până să fie străbătut de primul tren. Însă, ţinând cont de criza bugetară şi de alocaţiile foarte mici sau inexistente din anii anteriori, putem spune că termenul de doi ani este unul optimist. Asta cu toate că nevoia de a finaliza această a doua galerie şi de a o reda circulaţiei cât mai repede este urgentă. În primul rând, funcţionarea ei simultană cu galeria aflată deja în exploatare ar reduce cu câteva minute timpul de călătorie cu trenul. În al doilea rând, intrarea în reparaţii a galeriei vechi este iminentă.

Iată ce mai e de făcut!

„Din punct de vedere structural, tunelul nou este gata. Urmează să intre în lucru partea de suprastructură: calea de rulare, linia de contact, instalaţia electrică, sistemul de semnalizare şi sistemul de telecomunicaţii”, declară directorul Centrului Regional de Exploatare, Întreţinerere şi Reparaţii (CREIR) din Galaţi, Ionel Filimon. CREIR este noua denumire a fostei noastre Regionale de Infrastructură.

Acum, ambele intrări ale galeriei noi sunt închise. Este iarnă şi executantul, Tunele Braşov, ca toţi ceilalţi constructori, „hibernează”. Între porţile montate de angajaţii CFR la cele două guri este o construcţie tubulară lungă de 760 de metri, cu podea neuniformă şi, de o parte şi de alta a acesteia, cu locuri de refugiu. Ionel Filimon ne spune cum va arăta galeria, la finalizarea lucrărilor. „Pentru mărirea gradului de stabilitate, pe actuala podea va fi aşezată o placă din monolit puternic armată, care va îngloba elementele de prindere a căii. Calea va fi cu linie încălecată. Va avea atât linie normală, pentru trenurile de călători şi de marfă care circulă în România şi în celelalte ţări europene, cât şi cale largă, pentru trenurile care aduc minereu din spaţiul ex-sovietic”, relatează Ionel Filimon.

Momentul tăierii panglicii, determinat de următoarele alocaţii financiare

Potrivit datelor furnizate de directorul Centrului Regional de Exploatare, CFR SA şi Tunele Braşov au semnat contractul de realizare a celei de-a doua galerii a tunelului Fileşti în anul 1996. La vremea aceea, valoarea lucrărilor era estimată la 38,8 milioane de lei. Între timp, suma s-a dublat. „Valoarea acualizată era de 94,2 miloane de lei în 2011. Din această sumă au mai rămas de executat 24 de milioane de lei”, afirmă Ionel Filimon. Adică din cele aproape 22 de milioane de euro, la cât a ajuns devizul lucrărilor, CFR trebuie să mai primească de la stat 5,5 milioane de euro.

„Dacă finanţarea va fi la nivelul solicitării, lucrările vor fi încheiate în 2013”, spune directorul CREIR Galaţi. El a cerut 2,3 milioane de euro pentru anul în curs şi restul de 3,2 milioane de euro în anul următor. „Avem promisiuni că îi vom primi”, declară Ionel Filimon.

Greu de crezut, în condiţiile în care doar suma promisă pentru 2012 - an despre care economiştii spun că va aduce o adâncire a crizei financiare - este de 20 de ori mai mare decât cea acordată de stat anul trecut (circa 116.000 de euro), ca să nu mai spunem că cea aşteptată în 2013 este de 27 de ori mai mare! „Banii au venit cu ţârâita, în tranşe mici. Au fost şi ani în care nu am primit nimic. Acesta e motivul pentru care lucrările durează atât de mult”, recunoaşte directorul Centrului Regional de Exploatare.

Utilizarea şi celui de-al doilea fir va scurta cu 4-5 minute călătoria cu trenul

O spune directorul Centrului Comercial de Călători din Galaţi, Ştefan Costin. „Trenurile care vin în gara din Galaţi parcurg în 10-11 minute distanţa de la intrarea în tunelul Fileşti până în gară. Asta pentru că în prezent se circulă pe linie simplă, iar trenurile trebuie să strea la rând la intrarea în tunel, pe linia de rezervă, până la eliberarea acestuia. Dacă ar fi deschis şi al doilea tunel, am face o economie de 4-5 minute pe cursă”, explică Ştefan Costin.

Tunelul vechi are nevoie urgent de reparaţii

Presupunând că îmbunătăţirea serviciului de transport feroviar prin diminuarea duratei curselor nu se află într-atât de sus pe lista priorităţilor, încât statul să acorde întocmai şi la timp alocaţiile care mai sunt aşteptate în şantierul de la Fileşti, atunci există o cauză mult mai presantă pentru care ar trebui să facă acest lucru. Galeria veche a tunelului, aflată în exploatare de aproape 45 de ani, a depăşit cu aproape 15 ani momentul în care trebuia să intre în reparaţii capitale. Secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare din România (AIFR), Ştefan Roşeanu, vorbea chiar de riscul de prăbuşire, într-un interviu acordat „Ziarului financiar” în iulie 2009. „În cazul în care s-ar prăbuşi, gara din Galaţi ar rămâne izolată”, spunea, la vremea respectivă, Roşeanu. El a reluat tema nouă luni mai târziu, în aceeaşi publicaţie. „Calea ferată a fost forţată să devină neatractivă prin lipsa investiţiilor în infrastructură, care a dus la izolarea unor localităţi precum Giurgiu, prin prăbuşirea în 2005 a podului de la Grădiştea, sau a oraşului Galaţi, prin riscul crescut de prăbuşire a tunelului aflat la intrarea în localitate”, declara, în martie 2010, secretarul general al AIFR.

Directorul Centrului Regional de Exploatare de la Galaţi, Ionel Filimon, confirmă doar necesitatea executării unor reparaţii la galeria veche a tunelului Fileşti, nu şi iminenţa prăbuşirii. „Celălalt fir necesită lucrări de reparaţii, pericol de prăbuşire nu există. El nu va fi închis imediat după ce va fi deschis firul nou, ci după efectuarea unei expertize şi a unui studiu de fezabilitate”, spune Ionel Filimon.

Citit 4892 ori Ultima modificare Marți, 24 Ianuarie 2012 21:49

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.