Transportatorii gălăţeni, „înzăpeziţi” financiar

Transportatorii gălăţeni, „înzăpeziţi” financiar
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Blocarea drumurilor de-a lungul şi latul judeţului a însemnat peste jumătate de lună „moartă” pentru transportatorii rutieri din judeţ * La pierderile financiare, nu se poate însă contabiliza şi câştigul unei experienţe cu învăţăminte pentru autorităţi *

Transportatorii resimt acut sincopele pricinuite atât de natură, dar mai ales de lipsa de organizare a drumarilor, însă responsabilii locali consideră că au făcut chiar mai mult decât se putea face. În cele ce urmează vă vom prezenta experienţele prin care au trecut principalii transportatori rutieri gălăţeni.

Dumony, frână pe afaceri

Cel mai mare dintre operatorii de transport gălăţeni, Dumony, are 50 de mijloace de transport, majoritatea autobuze, din care cel puţin 30 au stat pe dreapta complet. Pierderi de 10-12.000 de lei pe zi, timp de aproape trei săptămâni.

Gheorghe Dumitru, patronul companiei: „Pierderea totală ajunge aproape la 250.000 de lei, cam 70 la sută din cifra de afaceri pe februarie, ca sume neîncasate din cauza neefectuării curselor. O gură de oxigen financiar i-a venit din cursele-convenţie locale, dar nici pentru Combinatul Siderurgic şi Şantierul Naval n-a putut presta cursele cu navetişti din judeţ.La astea ar trebui adăugate şi costuri procentuale de rovignetă, întreţinere a parcului şi asigurări plătite pentru o perioadă în care practic autobuzele au fost pe post de mobile. Ca să nu mai vorbim de impozitul pe nişte bunuri mobile care, practic, au fost literalmente imobile...”

Gegi - când piratat, când înzăpezit

Luci Gegi, patronul firmei omonime din Tecuci, e şi el nemulţumit. Cu 35 de autobuze şi microbuze, Gegi a trebuit să tragă aproape total pe dreapta, fără măcar vreo compensare din curse-convenţie. Pierderile sale s-au ridicat la aproape 10.000 de lei pe zi, timp de peste două săptămâni. Atâta doar că e mai obişnuit cu pierderile, precum unii cu bătaia. „Oricum, noi avem pierderi şi în restul anului, de 5-6.000 de lei pe zi, din cauza pirateriei. Iar când s-au deszăpezit drumurile, tot noi am fost copleşiţi de clienţi, că piraţii nu circulă decât atunci când e drumul bun. Iar dacă luăm un pasager în plus, peste capacitate, amenda e numai… 6.000 de lei. Amenzi europene la drumuri halal-europene...”.

Călători puţini şi resemnare generală

Hristache Bogatu - 40 de microbuze şi autobuze - e la fel de nemulţumit de cum (nu) au fost deszăpezite drumurile şi pierderile induse transportatorilor. Fiind şi consilier judeţean, dar şi cu antecedente sindicale, Bogatu e mai revoltat pe partea eminamente legală a chestiunii, dincolo de lipsa de organizare a autorităţilor (i)responsabile. El nu înţelege cum de s-au putut închide chiar şi acele secţiuni de drum pe care se putea circula, cum erau şoselele până la comune din vecinătatea Galaţiului „Duceam dimineaţa navetişti la muncă şi nu-i mai puteam întoarce seara acasă. Trebuiau să doarmă pe la rude sau să se întoarcă cu autostopul, fiindcă circulau doar autoturismele. În condiţiile în care oamenii plătiseră abonamente, iar drumul era vizibil circulabil. Aşa ceva e inadmisibil”.

Nicolae Marin, de la „Ion Ştefu”, operatorul de transport al curselor din Pechea, clamează şi el pierderi de aproape 6-7.000 de lei pe zi. Cu 30 de microbuze şi patru trasee licenţiate, a înregistrat două săptămâni de inactivitate. „Cu siguranţă luna asta vom fi pe minus şi, cumulat, cred că în februarie vom ajunge la aproape 200.000 de lei pierderi, fiindcă acum mergem la subcapacitate din cauza nedeszăpezirii satelor.”

Statul închide ochii şi cască buzunarul

Pe de altă parte, am reţinut la toţi cei intervievaţi că nu şi-au trimis angajaţii acasă, i-au plătit integral chiar şi pentru timpii morţi, şi-au pătit impozitele la zi, dovedindu-se, pe cât se poate, atât buni cetăţeni în serviciul public al concetăţenilor, cât şi agenţi economici corecţi faţă de stat. Statul, însă, nu doar că are o problemă în a le returna serviciile datorate în schimbul contribuţiilor, dar şi una de a accepta că ceea ce (nu) face e incorect, e chiar „inadmisibil”.

În judeţ, drumuri încă greu circulabile

Pierderile continuă pentru transportatorii judeţeni de pasageri, din cauza drumurilor încă greu circulabile. Dumony nu poate folosi autobuzele achiziţionate cu leasinguri usturătoare, trebuind să trimită câte două microbuze pe anumite trasee - doi şoferi, două griji, costuri aproape duble...

Gegi, din Tecuci, are aceleaşi probleme: drumuri prost deszăpezite spre Buciumeni, Brăhăşeşti şi Toflea. Folosesc doar microbuze fiindcă „nu se pot întâlni două autobuze pe drum, venind din sensuri opuse, n-au loc unul de altul”. Recent, unul dintre microbuzele firmei a rămas peste şapte ore în câmp, blocat de-o cisternă derapată pe zăpada groasă de-o palmă.

Pentru „Ion Ştefu”, operatorul din Pechea, „era mai bine înainte, când stăteam pe dreapta. Măcar nu consumam motorină degeaba cum facem acum, cu doar doi-trei clienţi la o cursă. Degeaba ajungem noi în centrul comunei, dacă oamenii sunt încă înzăpeziţi în case şi n-are cine să meargă cu microbuzele noastre”, ne-a relatat Neculai Marin, administratorul firmei.

Statul răspunde - atât se poate

De cealaltă parte, Drumuri şi Poduri SA, prin directorul Luciano Tudor, se arată neînduplecată de nemulţumirile transportatorilor. „Oamenii pot vedea şi cu ochii lor că s-a făcut tot ce se poate, fiindcă nu mai avem unde degaja zăpada. Sunt troiene de doi până la patru metri de o parte şi de alta, mai înalte ca autobuzul. Tecuciul s-a deszăpezit cu aproape zece miliarde, Galaţiul cu peste opt, noi a trebuit să deszăpezim 750 km în tot judeţul cu 11 miliarde (de lei vechi, n.n.).”

Din postura de fost lider sindical, actualul consilier judeţean, dar şi patron de firmă de transport, Hristache Bogatu s-a arătat resemnat, chiar total neîncrezător, în succesul unui front comun al transportatorilor contra autorităţilor care i-au blocat, efectiv, în garaje. „Uneori nu-mi vine să cred în ce ţară trăim. Iar pe de altă parte, când mă uit în jur, toţi sunt speriaţi, învinşi şi nu vor să-şi creeze probleme suplimentare ridicând individual glasul”.

Citit 3032 ori Ultima modificare Luni, 27 Februarie 2012 00:12

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.