Află ce proiect va creşte traficul feroviar în Galaţi
Foto: Foto: www.forumtrenuri.com

Află ce proiect va creşte traficul feroviar în Galaţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

O porţiune minusculă de cale ferată între Hanu Conachi şi Lieşti va face ca soarele să răsară şi pe harta noastră feroviară cât ai zice electrificare * Îndată ce pe această linie vor putea circula locomotive electrice, transportatorii vor abandona rutele ocolitoare care le consumă în prezent timp şi bani şi îşi vor dirija trenurile pe aici * Trenurile lor vor aduce mai mulţi bani în Regionala noastră


Opt kilometri este distanţa feroviară dintre localităţile gălăţene Hanu Conachi şi Lieşti. O garnitură de călători o poate parcurge în 11 minute, iar un marfar în 17 minute, dacă ne raportăm la viteza medie cu care trenurile au circulat anul trecut în România. Micul segment urmează să fie electrificat, după ce Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a alocat anul acesta bani pentru execuţia lucrării. Poate părea doar un plasture cu rivanol aplicat pe rana supurândă a sistemului feroviar românesc. Pentru Regionala Galaţi, însă, acest mic plasture ar putea avea puteri miraculoase.

Marfarele fac acum un ocol de cinci ore

Porţiunea de opt kilometri dintre Hanu Conachi şi Lieşti este ultima rămasă neelectrificată din linia dublă de cale ferată Barboşi-Tecuci-Doaga (judeţul Vrancea). În lungime de 82 de kilometri, această linie se află pe secţia Galaţi-Barboşi-Tecuci-Mărăşeşti, care în prezent nu poate fi exploatată electric tocmai din cauza segmentului neelectrificat dintre Hanu Conachi şi Lieşti. Mai mult, linia Barboşi-Tecuci-Doaga face legătura între două magistrale feroviare, Magistrala 5 Bucureşti-Suceava şi Magistrala 7 Bucureşti-Galaţi, de aceea umplerea golului de opt kilometri este cu atât mai necesară.

"Electrificarea porţiunii Hanu Conachi-Lieşti va face posibilă circulaţia cu locomotive electrice pe linia Barboşi-Tecuci-Doaga. În prezent, pe acolo pot circula doar trenurile cu locomotive diesel, ceea ce înseamnă consumuri mari de carburant pentru transportatorii feroviari de călători şi de marfă. Aceia care au locomotive electrice, cum sunt Grup Feroviar Român şi Transferoviar Grup, îşi direcţionează marfarele pe la Brăila-Buzău, făcând un ocol de până la cinci ore", a declarat directorul Centrului Regional de Exploatare, Întreţinere şi Reparaţii al CFR SA, Laurenţiu Seceleanu.

Toată lumea are de câştigat

Exploatarea electrică a liniei Barboşi-Tecuci-Doaga ar genera, aşadar, economii importante de timp şi de bani pentru operatorii feroviari.

Totodată, ar aduce venituri mai mari la bugetul Regionalei noastre. "Electrificarea acestei linii va aduce pe aici mai multe trenuri, ceea ce va însemna încasări mai mari din Tariful de Utilizare a Infrastructurii", a explicat Seceleanu.

Tariful este perceput de gestionarul infrastructurii feroviare, în cazul de faţă CFR SA, de la toţi operatorii de transport persoane şi marfă ale căror trenuri circulă pe liniile sale.

Proiectul trenează de 20 de ani

Beneficiile electrificării liniei Barboşi-Tecuci-Doaga nu sunt o noutate. Ele au fost anticipate încă de pe vremea lui Ceauşescu. Atunci a luat naştere, de altfel, acest proiect. În anul 1988, Consiliul de Stat comunist a aprobat prin decret electrificarea liniei duble de cale ferată Barboşi-Tecuci-Doaga, cu o valoare iniţială de 450,4 milioane de lei, potrivit datelor culese de club-feroviar.ro. Obiectivul includea şi construcţia Dispeceratului din staţia Galaţi - clădirea gri de lângă gara nouă. Lucrările au început în 1991 şi până în 1996 a fost electrificată o porţiune de 12 kilometri, între Tecuci şi Doaga. Execuţia a fost sistată între 1997 şi 2000, pentru ca în 2001 să înceapă reproiectarea soluţiilor tehnice şi reevaluarea devizului general. Potrivit concluziilor desprinse atunci, mai era nevoie de 310 milioane de lei şi de încă zece ani pentru ca linia să fie electrificată pe toată lungimea sa. Iată, însă, că au trecut 11 ani şi lucrarea tot nu e gata. Explicaţia este extrem de simplă: ca în orice alt proiect de infrastructură, banii vin cu ţârâita. O ştiu şi pasionaţii de trenuri din România. "Problema e că electrificarea acestei linii face parte dintr-o investiţie mai mare care cuprinde şi modernizarea staţiei Galaţi, iar anual se asigură foarte, foarte puţini bani care se împart între cele două", spunea, în 2010, utilizatorul Spsdc7 pe forumtrenuri.com.

"Sperăm ca linia să fie gata în acest an"

Cel puţin aşa susţine directorul regional de la CFR. "Până acum s-au executat lucrări în valoare de 130,5 milioane de lei, reprezentând electrificarea a 74 de kilometri de cale dublă pe distanţele Barboşi-Hanu Conachi şi Lieşti-Doaga, precum şi Dispeceratul şi gara nouă. Au mai rămas de executat lucrări în valoare de 123 de milioane de lei, dintre care amintim finalizarea electrificării pe intervalul Hanu Conachi-Lieşti şi sistematizarea dispozitivului de linii şi a peroanelor din staţia Galaţi. Lucrările vor continua în limita alocaţiei de la bugetul de stat pe 2012, în cuantum de 10,2 milioane de lei. Această sumă ne este suficientă pentru a finaliza porţiunea Hanu Conachi-Lieşti. Ea este deja în lucru şi sperăm să fie gata anul acesta", a afirmat Laurenţiu Seceleanu.

Şi transportatorii feroviari trag speranţă ca linia Barboşi-Tecuci-Doaga, singura rămasă neelectrificată din spaţiul fostei Regionale Galaţi, să fie gata anul acesta, ca să-şi poată reconfigura traseele înainte de următoarea modificare a mersului trenurilor, operată anual în luna decembrie.

Citit 5202 ori Ultima modificare Duminică, 19 August 2012 18:44

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.