Iepuraşul pune economia în mişcare. De Paşti, gălăţenii pun la bătaie 60 milioane de euro!

Iepuraşul pune economia în mişcare. De Paşti, gălăţenii pun la bătaie 60 milioane de euro!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Potrivit studiilor de piaţă, în acest an, în minivacanţa de 1 Mai şi Paşti se vor cheltui cam 538 lei de persoană * Piaţa alimentară ia partea leului - vânzările de dulciuri se triplează, vânzările de vinuri cresc cu 70 la sută, iar produsele specifice de Paşti cu 30 la sută * Ofertele de sezon vor aduce creşteri şi în industria confecţiilor, încălţăminte, dar şi pe piaţa aparaturii electronice şi electrocasnice


Pe principiul "dacă e sărbătoare, atunci sărbătoare să fie", gălăţenii au lăsat deoparte criza, întreţinerea, toate problemele cotidiene şi, măcar pentru câteva zile, s-au lăsat cuprinşi de febra cumpărăturilor. Iar dacă pui la un loc 1 Mai cu Sărbătorile Pascale, atunci bucuria e şi mai mare. De la magazinele cele mai mici până la marile lanţuri de supermarketuri, toţi comercianţii s-au pregătit cu oferte care mai de care mai atrăgătoare, mai colorate sau mai apetisante. Iar miza nu este deloc mică. Potrivit unor studii de piaţă, precum cel realizat de Mednet Marketing Research, pentru minivacanţa din aceste zile, se vor cheltui în medie cam 538 de lei de persoană - 180 lei fiind alocaţi pentru 1 Mai şi 358 lei pentru sărbătoarea de Paşti. Asta ar însemna, la nivelul judeţul Galaţi o miză comercială de aproximativ 269 milioane de lei, adică aproximativ 60 milioane de euro!

Dulciuri fără inhibiţii

„Iepuraşul” pune comerţul în mişcare atât în ceea ce priveşte produsele alimentare, cât şi în ceea ce priveşte produsele industriale. De departe, unii dintre principalii beneficiari sunt producătorii de dulciuri. În perioada Sărbătorilor de Paşti, vânzarea unor astfel de produse se triplează. Mai toate magazinele şi-au pregătit serii limitate de produse dedicate acestui eveniment, pentru toate gusturile şi pentru toate buzunarele. Figurinele de ciocolată sunt în centrul atenţiei. De la iepuraşi de ciocolată nu mai mari de 20 grame, ce pot fi achiziţionaţi cu 1,7 lei, până la figurine „în mărime naturală”, cu preţuri, în funcţie de marcă şi calitate, ce pot sări şi de 10-15 lei, fiecare are de unde alege. Desigur, este şi sezonul ouălor de ciocolată, de la cele mai mici, cât unghia, ce se pot cumpăra la pungă, la un preţ de 8 lei până la ouă gigant, cu surprize, la un preţ de 14-15 lei. Pe lângă clasicul iepuraş de Paşti, unii producători au cedat un segment de piaţă şi personajelor de desene animate. Mai mult, pe lângă figurine de ciocolată, sunt şi pachete cu jucării de pluş, cam la 30 de lei bucata, numai bune de cadouri în această perioadă.

Tot din gama micilor plăceri ale sărbătorilor, comercianţii au pregătit tot felul de jucărioare de sezon sau ornamente specifice pentru masa de Paşti. Pentru copii au fost pregătite, de exemplu, cărţi de colorat ce în general nu sar la preţ de 8 lei sau mici truse de colorat ouă de paşti (13 lei) ce conţin şi mulaje, vopsele, pensule, asta pentru a nu mai pune la socoteală tradiţionalii iepuraşi din pluş. În materie de ornamente, imaginaţia producătorilor nu are limite. Unele produse, precum puişorii ce ies chipurile dintr-un ou (7 lei), au deja ani buni de carieră pe piaţă, dar mai nou au apărut şi tot felul de modele din porţelan, de la veselă (10-15 lei bucata) până la bibelouri specifice perioadei (2-15 lei) sau candele de toate formele şi toate mărimile (1-9 lei).

La cozonaci, înainte!

Tot în această perioadă a anului este un veritabil bum al vânzărilor de ouă. Potrivit Uniunii Crescătorilor de Păsări, Paştele aduce o creştere spectaculoasă a vânzărilor. Dacă într-o lună normală se vând, la nivel naţional, în jur de 100 milioane de ouă, doar în cele două săptămâni din preajma Paştelui vânzările cresc cu 60 milioane de ouă. Unii producători au pregătit chiar cu cutii cu ouă gata fierte şi vopsite, numai bune pentru a fi ciocnite la masa de Sărbători. Preţul unei garnituri de zece astfel de ouă se găseşte în magazinele gălăţene la preţuri cuprinse între 10 şi 17 lei.

Lucrurile se coc bine în această perioadă şi în industria morăritului şi panificaţiei. În ultimii ani, cozonacii „de-a gata”, cumpăraţi din magazin, prind din ce în ce mai mult. Potrivit statisticilor, industria de profil are în această perioadă o creştere de peste 30 la sută, iar concurenţa pe piaţă este pe cât de mare pe atât de diversă în ceea ce priveşte produsele. Aşa se face că, în magazine, poţi să găseşti cozonaci şi la preţuri de 4-5 lei, dar în care nu trebuie să cauţi nuci, stafide sau prea multe ouă, dar şi cozonaci care se fac pe comandă, precum cei din cofetării, care pot ajunge şi 25 lei bucata, dar ai garanţia că sunt „ca la mama acasă”.

Şi cum nu poate fi sărbătoare fără a se ciocni şi un pahar de vin, magazinele… vin cu oferte generoase, cu reduceri chiar şi cu 20-30 la sută la anumite sortimente. De altfel, şi vânzările cresc în această perioadă cu aproape 70 la sută. Pentru băutorii „profesionişti” şi care nu sunt prea pretenţioşi la calitate se găseşte vin „la cutie”, la doi litri, chipurile un soi de Muscăţel, la 11 lei. Pentru cei ce vor, măcar de sărbători, să guste un vin de calitate la un preţ rezonabil, se găseşte o „Fetească Regală” la 22 lei, un „Muscat Ottonel” sau un „Cabernet Sauvignon” undeva la 15 lei. Pentru cei ce preferă o băutură mai tare, sunt reduceri destul de consistente la whisky, dar şi la alte băuturi mai exotice, gen vermut sau tequila.

Şi casa se înnoieşte

Chiar dacă piaţa alimentară ia partea leului, un avânt ia în această perioadă şi piaţa produselor industriale. Ce-i drept, în acest an, la confecţii sau încălţăminte promoţiile sunt mai puţin generoase ca în anii trecuţi. Asta, poate, şi din cauză că s-a intrat deja de două luni în sezonul de primăvară - vară, iar majoritatea reducerilor sau promoţiilor s-au făcut încă din februarie. Dar chiar şi acum, mai sunt magazine la care produsele pot fi cumpărate la preţuri de până cu 30 la sută mai mici decât în mod normal.

Un segment care are aşteptări destul de mari în această perioadă este cel al electrocasnicelor şi al produselor electronice şi IT. Lanţurile de magazine din acest domeniu anticipează în această perioadă o creştere a vânzărilor de aproximativ 20 la sută. Asta pentru că, ideea de „înnoire de Paşti” s-a extins în viziunea unor clienţi şi asupra locuinţelor. Acum e momentul pentru achiziţia unui televizor, frigider sau maşini de spălat, mai ales că unele instituţii de creditare au început să revină pe piaţă cu oferte de împrumuturi cu Dobânda Anuală Efectivă (DAE) de zero la sută. Ce-i drept acest sistem se practică în general la comenzi de peste 2.000 - 2.500 lei şi doar pe o durată de un an de zile. Dar chiar şi în condiţiile acestea, sistemul este încurajator pentru clienţi şi un semn că, pe zona consumului, se revine încet-încet pe un trend crescător.

Desigur, iepuraşul pune în aceste zile economia în mişcare, dar cum orice sărbătoare are şi un sfârşit, rămâne de văzut dacă avântul va ţine măcar… până prin august, când vin concediile, cheful de consum, iar lumea este din nou mai largă la pungă.

Citit 1579 ori Ultima modificare Duminică, 05 Mai 2013 17:14

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.