Licitaţie eşuată la AFDJ Galaţi. Spărgătorul de gheaţă a rămas "pe uscat"

Licitaţie eşuată la AFDJ Galaţi. Spărgătorul de gheaţă a rămas "pe uscat"
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Considerată a fi „achiziţia deceniului” la administraţia fluvială, licitaţia pentru achiziţia unui remorcher cu clasă de gheaţă a fost anulată din lipsă de fonduri * Ministerul Transporturilor ar fi trebuit să aloce pentru acest proiect 2,5 milioane de euro * Până în prezent, doar o mică firmă din Giurgiu s-a arătat interesată de proiect


Proiectul Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi privind achiziţia unui remorcher de 1.500 - 2.000 CP specializat în spargerea gheţii a rămas „pe uscat” din cauza lipsei de finanţare. Pentru acest proiect ar fi necesară o investiţie de aproape 11,44 milioane de lei, adică aproximativ 2,5 milioane de euro, bani care însă, se pare, sunt greu de găsit în visteria Ministerului Transporturilor. Asta în condiţiile în care achiziţia acestei nave a fost catalogată drept „achiziţia deceniului” la AFDJ Galaţi, remorcherul cu clasă de gheaţă având menirea de a deveni piesa de rezistenţă din dotarea tehnică a administraţie fluviale.

De la poduri şi tuneluri la remorchere

O licitaţie privind achiziţia remorcherului specializat în spargerea gheţii a fost lansată prin Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) la sfârşitul anului trecut, data limită pentru depunerea ofertelor fiind 17 februarie. Din păcate, oferta autorităţilor publice nu s-a bucurat de prea mare trecere în rândul constructorilor de nave, deşi, teoretic, după cum ne declara directorul AFDJ Galaţi, Mircea Răzvan Cristea, se miza pe participarea la licitaţie a trei, patru mari constructori europeni de astfel de nave.

Doar o singură ofertă a fost depusă pentru construcţia remorcherului, din partea unei societăţi din Giurgiu, SC Cacioianu Industrie SRL. Potrivit datelor furnizate de Ministerul Finanţelor, societatea respectivă a avut în 2011 (anul ultimelor raportări disponibile) o cifră de afaceri de 175.673 lei şi un profit net de 5.073 lei. Societatea a avut doar doi angajaţi, principalul domeniu de activitate fiind… „Construcţia de poduri şi tuneluri”. Ce are podul cu remorcherul? SC Cacioianu Industrie SRL gravitează în jurul SC Avemar SRL Constanţa, controlată de omul de afaceri Virgil Cacioianu, printre altele şi fost director al Şantierului Naval din Giurgiu. SC Avemar SRL are ca domeniu de activitate „repararea şi întreţinerea navelor şi bărcilor”. În 2011 a avut o cifră de afaceri 3,9 milioane de lei şi un profit de 19.045 lei. Pe lângă facilităţile proprii, compania are experienţă în colaborarea cu o serie de şantiere navale din Germania, Olanda, Belgia, Grecia şi Bulgaria.

De această licitaţie s-a arătat interesat la un moment dat şi şantierul naval Brăila Ship Repair SA, dar în loc de ofertă s-a depus o contestaţie privind termenul de execuţie a lucrărilor, de 6 luni, considerat prea scurt, şi o serie de elemente din capitolul „Capacitate tehnică şi/sau profesională”. În cele din urmă, şantierul din Brăila şi-a retras contestaţia, fără a comenta motivele, dar nici cu o ofertă nu a mai venit. Interesat de comandă a fost şi Damen Galaţi, dar, de asemenea, nu a mai fost depusă nici o ofertă, decizia fiind luată, din câte ni s-a explicat, în Olanda, la nivelul conducerii grupului, fără însă a ni se putea indica şi motivele unei astfel de hotărâri.

„Defilăm” cu ce avem

Prin urmare, din toată licitaţie, AFDJ Galaţi s-a ales cu o singură ofertă, din partea societăţii din Giurgiu. Dacă aceasta era sau nu validă, comisia de licitaţie nu a apucat să mai dea un răspuns oficial, pentru că, pur şi simplu, procedura de licitaţie a fost întreruptă din cauza… lipsei de finanţare. „Această licitaţie a fost lansată în condiţiile în care ne-am fi aşteptat să avem bugetul votat în ianuarie. Din păcate, bugetul s-a votat mult mai târziu. Bugetul nostru, al AFDJ Galaţi, a fost stabilit, dar nu a fost publicat încă în Monitorul Oficial. Şi, în fapt, problema este că nu am mai fost prinşi la finanţare în semestrul I. Cauza, se pare, este un deficit de aproximativ 120 milioane de lei la Ministerul Transporturilor, pe partea de cofinanţare a unor programe europene”, ne-a declarat directorul AFDJ Galaţi, Mircea Răzvan Cristea.

Faptul că bugetul investiţiei nu era aprobat ar putea fi, în opinia conducerii AFDJ Galaţi, şi principala cauză pentru care marii constructori de nave au preferat să stea departe de licitaţia privind remorcherul destinat administraţiei fluviale.

„Era prima dată când statul român lansa o licitaţie pe SEAP pentru achiziţionarea unei nave, erau şi aceste incertitudini privind bugetul de stat şi deciziile la nivelul Ministerului Transporturilor, probabil că s-au întrebat „pe ce pot merge”", a precizat directorul general al AFDJ Galaţi. Acesta a precizat că, deşi proiectul nu a fost abandonat, procedura de relansare a licitaţie se va face în funcţie de posibilităţile financiare ale Ministerul Transporturilor, cel mai devreme după analizarea cheltuielilor făcute până la sfârşitul semestrului I. Prin urmare, în cel mai fericit caz, siguranţa că vor exista bani pentru construcţia remorcherului va exista doar în semestrul II sau la începutul anului 2014.

În aceste condiţii, AFDJ Galaţi rămâne să „defileze” pe Dunăre cu ce are. În prezent, pentru intervenţii pe gheaţă, AFDJ Galaţi dispune de navele „Galaţi 3” (2.400 cp), „Târgu-Ocna” (600 cp) şi „Copăceni” (500 cp), dar acestea au deja un număr considerabil de ani în serviciu, la care se adaugă „Perseus”, un remorcher multifuncţional de 6.500 cp, navă care însă ar avea nevoie de lucrări serioase de modernizare, ce se ridică la sume de ordinul milioanelor de euro.

Trebuie însă spus că remorcherul ce se dorea achiziţionat de administraţia fluvială nu avea rolul de a interveni numai pe timp de iarnă, ci şi în condiţiile de ape scăzute, pentru deblocarea unor convoaie sau intervenţii tehnice mai dificile. Deocamdată, însă, AFDJ Galaţi rămâne cu remorcherul „pe uscat”.

Citit 5359 ori Ultima modificare Marți, 30 Aprilie 2013 17:05

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.