Cel mai lung şantier din Galaţi/ Gara CFR, de un sfert de veac în chinurile facerii

Cel mai lung şantier din Galaţi/ Gara CFR, de un sfert de veac în chinurile facerii
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

* Deşi s-au cheltuit peste 150 de milioane de lei, adică peste 30 de milioane de euro, lucrările la Gara CFR nu sunt nici astăzi finalizate * Nu lipsa banilor a fost, totuşi, principala problemă, ci falimentul constructorului, UNICOM SA * Pentru finalizare ar mai fi nevoie de încă aproximativ 5 milioane de euro * Actuala conducere a CFR Infrastructură crede că totul ar putea fi gata la sfârşitul anului 2015


Construcţia Gării CFR a împlinit anul acesta nu mai puţin de 25 de ani. Un sfert de secol de chinuri, un sfert de secol în care s-au băgat bani cu nemiluita, iar lucrările sunt în continuare departe de a fi terminate. Cu toate că ultimii 25 de ani au însemnat piedici peste piedici în calea acestui proiect, actuala conducere a CFR Infrastructură nu duce lipsă de optimism. Iar optimismul e alimentat de faptul că, în sfârşit, a fost reziliat contractul cu UNICOM, firma falimentară care a tărăgănat lucrările atâta amar de vreme.

Scurt istoric al investiţiei

Gara CFR Galaţi este unul dintre ultimele proiecte ale epocii Ceauşescu. Aprobat cu un an şi jumătate înainte de Revoluţia din Decembrie, proiectul a continuat cu nenumărate sincope şi în capitalism. "Investiţia a fost aprobată în luna aprilie a anului 1988, având o valoare iniţială de 450 milioane de lei (vechi, n.r.). Lucrările de execuţie au fost întrerupte apoi în perioada 1997 - 2000. Între 2001 şi 2003 au fost reproiectate soluţiile tehnice de execuţie la majoritatea obiectivelor neterminate pentru a fi în concordanţă cu actualele cerinţe şi tehnologii. De asemenea, a fost recalculat devizul general al obiectivului, acesta fiind stabilit în 2002 la suma de 310 milioane de lei noi, fără TVA. Termenul programat pentru finalizarea lucrărilor era 2013, însă din diverse motive acesta a fost depăşit", este scurtul istoric al investiţiei, relatat de actualul director al CFR Infrastructură, Laurenţiu Seceleanu.

UNICOM a dat faliment, totul a rămas ca-n gară

Motivul principal pentru care nici la această dată lucrările nu au fost finalizate este legat de soarta constructorului care a avut pe mână investiţia. "UNICOM a fost mai întâi în reorganizare, apoi a intrat în insolvenţă, iar apoi a fost declarat falimentul. În ultimii doi-trei ani nu au mai lucrat nimic, iar anul acesta contractul a fost sistat de drept, a fost anulat pe motiv de faliment", a explicat Laurenţiu Seceleanu. UNICOM nu a fost singura firmă care trebuia să facă lucrări, însă avea cea mai mare parte a investiţiei. Conducerea CFR Infrastructură susţine că, din cauza întârzierilor UNICOM, şi celelalte două firme au fost nevoite să oprească lucrările. Este vorba despre SCCF Buzău, cea care trebuia să facă liniile din gară, şi ISAF Bucureşti, care trebuia să se ocupe de liniile electrice, de firele de contact. Cele două firme, spune Laurenţiu Seceleanu, nu şi-au putut face partea lor de lucrări din cauză că UNICOM nu a finalizat nişte obiective fără de care nu se putea merge mai departe.

În noiembrie se va afla numele noului constructor

În aceste condiţii, singura soluţie pentru ca gara să fie, totuşi, finalizată, a fost rezilierea contractului cu UNICOM. Conducerea CFR Infrastructură este, în acest moment, optimistă tocmai pentru că s-a depăşit acest "obstacol". "Am început deja procedura de atribuire a lucrărilor prin licitaţie publică pe SEAP. În acest moment ne aflăm în stadiul introducerii documentelor în sistem. Estimez că, undeva în a doua jumătate a lunii noiembrie, vom avea un câştigător, iar lucrurile vor reintra astfel în normal. Dacă nu mai sunt sincope, dacă nu vor mai fi alte piedici, dacă nu vom avea contestaţii, dacă nu vom avea probleme cu firma câştigătoare, în mod normal în doi ani ar trebui să terminăm toată investiţia. Sper să fie gata totul la sfârşitul anului 2015. Eu zic că este un termen realist", a subliniat directorul Laurenţiu Seceleanu.

Ce mai este de făcut

Conducerea companiei susţine că ar mai fi de investit în jur de 5 milioane de euro. Trebuie făcute toate cele şapte linii, câte va avea gara, trebuie făcute peroanele, acoperişurile, pasarela pentru accesul către peroane, trebuie montate scările rulante, precum şi o serie de alte utilităţi. Dar investiţia nu se referă doar la ceea ce se vede în gară. Întregul proiect cuprinde şi electrificarea liniei de cale ferată Doaga - Tecuci - Barboşi, lucrare făcută totuşi într-o proporţie destul de mare, dar, de asemenea, nefinalizată. "Liniile sunt electrificate propriu-zis, dar este nevoie şi de o substaţie de tracţiune electrică din staţia Hanu Conachi, obiectiv la care s-au făcut o serie de lucrări de construcţii în perioada 1992-1995 şi care acum trebuie complet reproiectat", a mai spus Laurenţiu Seceleanu.

În 25 de ani s-au schimbat tehnologiile

Din păcate, timpul foarte mare scurs de când au fost începute lucrările a însemnat şi o creştere pe măsură a cheltuielilor. "Durata foarte mare de timp care s-a scurs de la data începerii lucrărilor a condus la schimbarea unora dintre soluţiile tehnice, reproiectări de instalaţii. Noi trebuie să avem acum în vedere performanţele la zi ale materialelor, echipamentelor şi tehnologiilor, pentru că nu mai putem construi pe baza unor proiecte elaborate în urmă cu 25 de ani. Chiar şi aşa, consider că faza la care au ajuns lucrările în acest moment impune continuarea lor. Actuala fază a lucrărilor, pe de o parte, nu asigură siguranţa şi conservarea a ceea ce s-a făcut, iar pe de altă parte, capacitatea staţiei este afectată prin desfiinţarea a trei linii pe amplasamentul cărora se realizează noua sistematizare", a mai spus directorul Laurenţiu Seceleanu.

Citit 6240 ori Ultima modificare Marți, 01 Octombrie 2013 17:26

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.