Un nou sistem de facturare la apă caldă şi căldură/ Află cum se încheie contractele individuale cu Apaterm

Un nou sistem de facturare la apă caldă şi căldură/ Află cum se încheie contractele individuale cu Apaterm
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Teoretic, prin încheierea convenţiilor de plată individuale, Apaterm obţine încasări mai mari de la populaţie * La rândul lor, proprietarii au garanţia că, dacă îşi plătesc datoriile la timp, nimeni nu le mai poate opri apa caldă sau căldura * Apaterm încearcă şi un mic şiretlic: sub masca unor plăţi liniare pe parcursul unui an, clienţilor li se oferă "facilitatea" de a plăti nişte bani în avans


Apaterm încearcă să-şi rezolve măcar o parte dintre problemele financiare, prin introducerea unei noi modalităţi de facturare. Este vorba despre facturarea individuală către fiecare consumator în parte a apei calde şi a agentului termic, prin intermediul unor convenţii al căror conţinut a fost aprobat de Consiliul Local în urmă cu o săptămână. "Viaţa liberă" vă explică astăzi ce presupun aceste convenţii, cine şi ce are de câştigat de pe urma semnării unui astfel de document.

Nu vor mai exista "victime colaterale"

Marele avantaj al convenţiilor de facturare individuală îl reprezintă faptul că Apaterm va avea dreptul să blindeze doar proprietarii rău-platinci. Dacă toţi consumatorii vor semna aceste acte, furnizorul public de agent termic nu va mai fi nevoit să închidă robinetul pentru întreaga asociaţie din care fac parte rău-platincii, caz în care ar fi afectaţi inclusiv cei care sunt cu plăţile la zi. Practic, Apaterm propune un sistem care deja se aplică la celelalte utilităţi şi servicii (gaz metan, internet, cablu TV, telefonie), cu singura diferenţă că nu există un contract direct între furnizor şi beneficiar, ci doar o simplă convenţie de achitare a facturilor. "Un avantaj însemnat al convenţiilor individuale de facturare îl constituie faptul că, în cazul în care contravaloarea serviciilor asigurate nu este achitată la termenul scadent, se poate trece la închiderea punctuală a consumatorului rău-platnic", se arată în raportul de specialitate al Consiliului Local.

Apaterm "sare" asociaţiile de proprietari

Deşi, în continuare, contractul de furnizare va fi între furnizorul de agent termic şi asociaţiile de proprietari, acestea din urmă vor avea un rol mai degrabă decorativ, pentru că Apaterm îşi propune să încaseze banii direct de la populaţie. Motivul pentru care Consiliul Local a hotărât să scoată asociaţiile de pe traseul banilor este legat de blocajele care au apărut în ultimii ani din cauza acestui sistem. "Analiza în detaliu a modului de plată a contravalorii energiei termice scoate în evidenţă faptul că, o parte din asociaţiile de proprietari nu plătesc contravaloarea energiei termice consumate, deşi mare parte din proprietarii/chiriaşii apartamentelor îşi achită cu regularitate obligaţiile de plată, sumele încasate de către asociaţii fiind utilizate la alte plăţi, pentru care nu sunt constituite fondurile necesare", se mai arată în raportul de specialitate.

Practic, prin semnarea acestor convenţii, Apaterm îşi propune să elimine intermediarul şi să primească bani direct de la consumator, întrucât, după cum susţin autorităţile locale, în ultimii ani s-a stabilit în cadrul asociaţiilor o regulă nescrisă prin care se plătesc apa rece, gazul, lumina, curăţenia şi salariile, iar ce rămâne se dă la Apaterm.

Cum se blindează rău-platnicii

Prin semnarea unei convenţii de facturare individuală, clientul Apaterm se obligă să permită accesul echipelor de blindare, care să le blocheze accesul la apă caldă şi căldură în cazul în care nu se achită o factură în termen de 30 de zile de la expirarea termenului de plată. "Apaterm are dreptul de acces pe proprietatea consumatorului, pentru închiderea şi sigilarea instalaţiilor individuale de utilizare a energiei termice, în cazul în care consumatorul nu achită contravaloarea energiei termice furnizate în cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată a facturilor, şi să solicite în instanţă recuperarea debitelor şi, după caz, accesul pe proprietatea consumatorului pentru închiderea şi sigilarea instalaţiilor de utilizare a energiei termice, în cazul în care consumatorul refuză accesul pe proprietatea sa", se arată în convenţia de facturare individuală, la capitolul "drepturile furnizorului", conţinutul acestui articol fiind reluat, sub o formă restrânsă, şi la capitolul "obligaţiile consumatorului".

Dacă nu primiţi căldură, beneficiaţi de despăgubiri

Un alt element de noutate pe care îl aduce semnarea unei astfel de convenţii este posibilitatea consumatorului de a cere socoteală furnizorului în cazul în care acesta nu îşi livrează produsele. În textul convenţiei se stipulează clar nu numai că un client nemulţumit poate cere despăgubiri dacă i se întrerupe apa caldă şi căldura, ci şi faptul că "furnizorul (Apaterm, n.r.) are obligaţia să acorde despăgubiri pentru daunele provocate de întreruperi în alimentare ce au survenit din vina sa, conform prevederilor legale în vigoare", după cum se mai arată în convenţia aprobată de municipalitate. Practic, prin aceste prevederi, convenţiile individuale de plată depăşesc cumva limitele unei convenţii de facturare, apropiindu-se foarte mult de conţinutul unui contract în toată regula.

Vicleşugul Apaterm: plăţi liniare = bani în avans

În plus, un alt capitol cuprins de legislativul local în conţinutul convenţiilor vine să ofere un sprijin consumatorilor, deşi ajută în cel puţin aceeaşi măsură şi Apaterm. Este vorba despre posibilitatea de a face plăţi liniare pe tot parcursul anului, adică sume egale şi vara, şi iarna, pentru a se evita în acest fel facturile consistente din timpul iernii. "Consumatorul poate opta pentru facturarea şi plata în tranşe egale pe perioada unui an calendaristic, pe baza cantităţilor medii lunare de energie termică pentru încălzire consumate în anul calendaristic anterior, în cazul consumatorilor care nu beneficiază de ajutoare pentru încălzirea locuinţei (...)", se arată în convenţie. Numai că, perioada de referinţă aleasă de legiuitor face în aşa fel încât consumatorii care aleg plăţile liniare să dea, practic, bani în avans către Apaterm. "Perioada de referinţă pentru facturarea şi plata în tranşe lunare egale este 1 iulie a anului curent - 31 martie a anului următor. În termen de 15 zile de la încheierea perioadei de furnizare a energiei termice pentru încălzire, furnizorul în baza consumurilor efectiv realizate de consumator va emite factură de regularizare", se mai spune în convenţie, consumatorul urmând să informeze Apaterm până la 1 iunie în fiecare an dacă plăteşte în acest fel sau vrea pur şi simplu să i se factureze lunar ce a consumat.

Factura va putea fi plătită şi pe internet

Potrivit conţinutului convenţiilor de plată, consumatorii îşi vor putea plăti facturile atât direct, cât şi prin transfer bancar. Modalităţile de plată prevăzute sunt următoarele: în numerar la casieria furnizorului, cu filă cec, cu ordin de plată şi prin internet.

Citit 18818 ori Ultima modificare Vineri, 04 Aprilie 2014 00:25

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.