EXCLUSIV VL/ Nu i-a scăpat nici măcar Ştefan cel Mare şi Sfânt. FIRMA care a făcut PÂNZARUL s-a scufundat în FALIMENT
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

EXCLUSIV VL/ Nu i-a scăpat nici măcar Ştefan cel Mare şi Sfânt. FIRMA care a făcut PÂNZARUL s-a scufundat în FALIMENT
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* SC Spat SA a ajuns la datorii de peste 1,1 milioane de lei, iar lichidatorul judiciar i-a scos la vânzare bunurile pe care le mai deţinea * Nici Pânzarul Moldovenesc nu a avut o soartă mai bună * Abandonată de CJ Galaţi în Şantierul Damen, nava a ajuns… o epavă autentică


Firma care, în 2004, a construit Pânzarul Moldovenesc, replică a corăbiilor folosite pe vremea lui Ştefan cel Mare, a intrat şi ea în „derivă”. SC Spat SA a intrat în procedura falimentului, iar lichidatorul judiciar a decis ca, astăzi, 30 septembrie, să scoată la vânzare bunurile pe care firma le mai deţinea, pentru a acoperi din datoriile pe care le-a acumulat în ultimii ani.

Pe val, în vremurile bune

Poziţionată pe un segment de nişă, respectiv construcţia ambarcaţiunilor sportive şi de agrement, SC Spat SA, înfiinţată în 1991, părea a avea un viitor promiţător. Clienţii erau în general oameni destul de prosperi, cu o condiţie materială peste medie. Managerul companiei, Mihai Mihail, a reuşit în timp să diversifice oferta firmei şi, în perioada de vârf, avea în portofoliu în jur de 25 de modele de ambarcaţiuni, de la banalele hidrobiciclete, până la şalupe de lux şi chiar catamarane. De altfel, din 2011, SC Spat SA a avansat ca domeniu principal de activitate la construcţia de nave şi structuri plutitoare.

CITEŞTE ŞI: Pânzarul Moldovenesc, o barcă pe apa sâmbetei

Firma era capabilă să construiască, în atelierele de pe str.Dogăriei, şi şalupe fluviale, ce ajungeau ca preţuri până în trei mii de euro, dar şi şalupe precum Gama 960, care era practic un mic apartament pe valuri, capabil să ia 10 la persoane la bord şi se preta inclusiv pentru navigaţia costieră. Desigur, şi preţul era pe măsură, o astfel de ambarcaţiune, cu toate echipamentele necesare sărind ca preţ de 100.000 euro.

Pânzarul Moldovenesc, abandonat de autorităţi

Dincolo de ambarcaţiunile clasice, SC Spat SA şi-a câştigat notorietatea odată cu construirea, în 2004, a Pânzarului Moldovenesc, proiect în care CJ Galaţi a investit nu mai puţin de nouă miliarde de lei vechi. Din punct de vedere tehnic, construcţia aceste nave a fost o provocare, fiind necesară o împăcare a autenticităţii din punct de vedere istoric cu normele de navigaţie moderne.

Până la urmă, nava a fost construită, iar planurile în ceea ce o priveau erau destul de ambiţioase. Pânzarul Moldovenesc, dincolo de a fi o formă originală de a marca la Galaţi, în 2004, „Anul Ştefanian”, se dorea a deveni o emblemă a oraşului şi un „ambasador” cultural la diverse evenimente naţionale şi internaţionale. Din păcate, CJ Galaţi şi Centrul Cultural „Dunărea de Jos” au eşuat lamentabil în a această misiune.

 

 

Cu excepţia unor apariţii de Ziua Marinei, Pânzarul Moldovenesc a ieşit arareori în larg. În cele din urmă, a ajuns „bibelou” pe Faleza Inferioară a Dunării, cocoţat pe un schelet metalic, până când un şofer al Ecosal a reuşit „performanţa” de a intrat cu maşina în Pânzar şi să-i găurească carena. După acest episod, nava a ajuns, în 2011, în Şantierul Naval Damen, moment din care „armatorul” CJ Galaţi pare a o fi abandonat cu totul. Nava este de nerecunoscut, într-o stare jalnică şi mai că ai impresia că este o epavă veritabilă de pe vremea lui Ştefan cel Mare. Iar acesta pare a fi sfârşitul trist al unuia dintre „simbolurile” Galaţiului, unul pe măsura performanţei administrative de care autorităţile publice gălăţene au dat dovadă până acum.

Ce s-a întâmplat cu Spat

Revenind la evoluţia SC Spat SA, Pânzarul Moldovenesc nu este singura ambarcaţiune cu notorietate. Tot de Spat a fost construită nava de agrement de pe lacul Herestrău, din Bucureşti, un catamaran pentru CJ Tulcea, dar şi nava de pasageri, singura construită la Galaţi în ultimii ani, „Vega River”, folosită în scopuri turistice. De asemenea, SC Spat SA se poate lăuda cu şalupe de intervenţie livrate unor instituţii ale statului, precum Autoritatea Navală Română, AFDJ Galaţi, Agenţia de Mediu sau cele destinate unor autorităţi portuare sau de administrare a canalelor navigabile.

CITEŞTE ŞI: Planuri cu Pânzarul pe uscat

Chiar şi în momentul izbucnirii crizei economice, în 2009 managerul firmei, Mihai Mihail, se arăta încrezător. După cum explica la acea vreme pentru „Viaţa liberă”, dat fiind că se baza pe un segment de clientelă ce în general nu prea îşi punea problema banilor, luxul unei ambarcaţiuni nu putea să dispară nici măcar pe timp de criză. Comenzi veneau nu numai din Galaţi, ci şi din Brăila sau Tulcea şi chiar din Bucureşti şi judeţele mai îndepărtate. N-au lipsit nici unele comenzi din ţări precum Ungaria şi Croaţia. Un punct nevralgic era însă că, în general, autorităţile n-au făcut mare lucru pentru a încuraja navigaţia de agrement, chit că prezenţa Dunării şi a Mării Negre ar fi oferit multe oportunităţi în această privinţă.

Din păcate, socotelile SC Spat SA aveau să se încurce, iar acest lucru avea să se vadă şi în rezultatele financiare, după cum rezultă din datele furnizate de Ministerul Finanţelor. Astfel, dacă în 2008 firma avea 40 de angajaţi şi la o cifră de afaceri de 3,36 milioane de lei obţinea un profit de 55.444 lei, în anii următori au scăzut atât afacerile, cât şi numărul de angajaţi. Aşa se face că, anul trecut, SC Spat SA mai avea doar 7 angajaţi, iar la cifră de afaceri de un milion de lei înregistra o pierdere de peste 1,1 milioane de lei.

Firma, vândută bucată cu bucată

Societatea a intrat anul trecut în insolvenţă, dar planul reorganizare a eşuat, iar în acest an firma a intrat în procedura falimentului. Ca un ultim act al istoriei acestei firme, lichidatorul judiciar al SC Spat SA a anunţat organizarea unei licitaţii, astăzi, 30 septembrie, pentru vânzarea unor bunuri evaluate, în total, la 451.920 lei. Valoarea cea mai mare, de 352.480 de lei, este reprezentată de atelierele şi celelalte imobilele, precum şi terenul din str.Dogăriei, nr.87, acolo unde firma îşi desfăşura activitatea. Pe lista bunurilor scoase la vânzare se mai află diverse ambarcaţiuni, maşini şi motociclete, în valoare totală de 99.440 lei. În cazul în care nu se vor găsi amatori să achiziţioneze din bunurile oferite spre vânzare, licitaţia va fi reluată la mijlocul lunii octombrie.

 

Citit 3848 ori Ultima modificare Marți, 30 Septembrie 2014 10:18

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.