INVESTIŢIE de 130 de MILIOANE DE EURO pentru Portul Galaţi

INVESTIŢIE de 130 de MILIOANE DE EURO pentru Portul Galaţi
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

* APDM Galaţi va depune luna viitoare cererea de finanţare la Comisia Europeană * Terminalul, inspirat din experienţa germană, va avea regim de zonă liberă şi va fi conectat cu celelalte zone industriale ale oraşului * Dacă va fi aprobată, investiţia se va derula pe o perioadă de cinci ani


Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi va depune luna viitoare cererea de finanţare pentru proiectul privind realizarea unui terminal intermodal în Portul Galaţi, investiţie ce va depăşi 130 milioane de euro. După cum v-am informat în paginile ziarului nostru, acest proiect amplu, dacă va fi aprobat, va primi finanţare prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei, instrument financiar menit să sprijine realizarea proiectelor strategice din cadrul reţelei centrale TEN-T. Concurenţa pe proiecte este foarte mare, dar Portul Galaţi, situat pe Coridorul european Rin-Dunăre, a fost definit ca nod în reţeaua centrală şi prin urmare are şanse ceva mai mari de a atrage fonduri atât pentru dezvoltarea infrastructurii portuare, cât şi pentru asigurarea unor conexiuni intermodale cu reţelele de transport rutiere şi feroviare.

De altfel, pentru a mări şansele de reuşită ale proiectului, anul trecut a fost semnat şi un acord de cooperare între APDM Galaţi, Port Bazinul Nou, SC Metaltrade International SRL, Parcul Industrial, Zona Liberă şi, un în ultimul rând, autorităţile publice locale şi judeţene. De asemenea, un partener important în realizarea acestui proiect este Administraţia Porturilor Duisburg.

„În prezent, pregătim varianta finală a acestui proiect, cererea de finanţare urmând a fi depusă până în data de 26 februarie, termenul limită al apelului de proiecte lansat de Comisia Europeană”, ne-a declarat directorul general al APDM Galaţi, Luigi Ciubrei.

Noul terminal intermodal din portul Galaţi va avea regim de zonă liberă, urmând să fie avută în vedere şi conectarea cu actualele sau viitoarele zone industriale ale oraşului.

Care sunt principalele repere ale proiectului

Terminalul intermodal va necesita investiţii etapizate în mai multe obiective care, în final, vor forma o bună parte a noii infrastructuri portuare. Un prim obiectiv va fi modernizarea triajului de cale ferată din Bazinul Nou, triaj care va trece din administrarea CFR Infrastructură în administrarea APDM Galaţi. O a doua investiţie majoră va fi realizarea în Port Bazinul Nou a unui racord rutier de acces în terminal. „Acest racord va fi cu sens giratoriu şi va astfel făcut încât să se elimine actualele bariere de la intrarea în Port Bazinul Nou, unde acum apar frecvent blocaje. Va fi cu deviere. O parte va duce spre drumul naţional, iar una către intrarea în terminal”, a explicat directorul general al APDM Galaţi.

Terminalul în sine va avea, la rândul său, mai multe componente, a precizat reprezentantul administraţiei portuare: „Va exista o zonă de acces în terminal, care va presupune construcţii pentru Poliţie de Frontieră, Vamă, zonă de parcare pentru TIR-uri şi porţile pentru scanarea şi verificarea mărfii, după care se intră efectiv în terminal, care va însemna o construcţie hidrotehnică – un cheu vertical de acostare a navelor, o platformă pe care vor fi amplasate două macarale de operare ce vor putea deservi concomitent două nave maritime portcontainere. De asemenea, în spate, în zona de depozitare, vor mai fi două macarale pentru aranjarea containerelor în terminal”, a arătat directorul general al APDM Galaţi, Luigi Ciubrei.

Din punct de vedere al manipulării mărfurilor, terminalul va fi unul dintre cele mai performante în ceea ce priveşte funcţionalitatea. Obiectivul va fi realizat după ultimele standarde în domeniu, un rol central urmând să-l joace, de exemplu, programele de management logistic. Acest mod de organizare va necesita şi un număr mai mic de persoane pentru asigurarea acestor activităţi, cât şi scurtarea timpilor de operare la navă, indicator foarte important în evaluarea costurilor de transport. Un rol important în procesul de modernizare a portului gălăţean îl va avea şi expertiza şi experienţa administraţiei portului Duisburg, unul dintre cele mai mari porturi fluviale din Europa.

Când vor începe lucrările

Desigur, întrebarea-cheie este când se va trece la punerea în practică a proiectului terminalului intermodal. „Conform procedurilor de evaluare, odată depusă cererea de finanţare, evaluarea va fi, conform ghidului de aplicare de cel mult şase luni de zile, timp în care însă noi vom fi puşi la curent cu posibilele observaţii ale Comisie Europen. După încheierea contractul de finanţare se va putea trece la procedurile de încheiere a contractelor pentru proiectare-execuţie terminal, supravegherea lucrărilor, consultanţă, pentru alte activităţi conexe execuţiei terminalului etc. Dar noi sperăm, dacă avem informaţii clare pe parcursul evaluării, să putem demara mai din timp procedurile de achiziţie, urmând să includem o clauză suspensivă (clauză de a cărei îndeplinire depinde încheierea contractului – n.r.) referitoare la aprobarea cererii de finanţare”, a declarat directorul general al APDM Galaţi.

Potrivit estimărilor din acest moment, derularea proiectului ar urma să se facă pe parcursul a cinci ani, deci în interiorul exerciţiului bugetar comunitar 2014 – 2020. Creşterea traficului se va face etapizat, urmând să se ajungă la un maxim de 1.200.000 tone marfă. Dar, mai mult decât atât, acest terminal va contribui la dezvoltarea mediului de afaceri local şi, implicit, dinamizarea economiei locale şi generarea de noi locuri de muncă.

Strategie pentru modernizarea infrastructurii

Proiectul terminalului intermodal va fi corelat cu proiectele de dezvoltare a activităţii economice din zona municipiului Galaţi. În acest sens, la nivelul APDM Galaţi se află în derulare proiectul „Strategii de Dezvoltare a Portului Galaţi. Proiectul, în valoare de 441.000 euro va finanţat din fonduri europene şi va încerca să identifice cele mai bune modalităţi de modernizarea a infrastructurii, atragerea de investitori şi iniţierea unor noi fluxuri de marfă. Chiar dacă proiectul se va finaliza în 2015, investiţia privind terminalul intermodal se conturează încă de pe acum drept una dintre priorităţile viitoarelor programe de investiţii.

Citit 5258 ori Ultima modificare Miercuri, 28 Ianuarie 2015 16:11

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.